Gå till innehåll

Ragmans 80 Liters kub


Ragman

Rekommenderade inlägg

Jag har letat på nätet men inte hittat en vettig manual för Lifeguard UVC.

Andra fabrikanter rekommenderar olika maxflöden beroende på vad man skall använda UVC:n till. Dammar högst flöde där man bara bekämpar svävalger. Följt av sötvattensakvarier och sedan saltvattensakvarier där det tydligen finns tåligare parasiter. Se ett exempel här:

http://www.aqua-medic.de/manuals/Helix%20Max-manual_128803233989.pdf

Jag skulle halvera flödet genom UVC:t för att få det att fungera bättre.

Jag tror inte ett dugg på att Lifeguard skulle ha högre verkningsgrad än andra UVC eftersom det använder samma teknik som de andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har kört detta uvc innan med utomordentligt bra resultat. körde då en aquaclear 150 eller om det var 110 som har 3750 liter i timmen, räknade kallt med att slanglängd samt böjar gjorde att det sjönk till under 2700L i timmen. och nu kör jag alltså endast en 3000L så det borde ju sjunka ännu mer. och innan tog det 1 dag efter jag stannade uvc för att pricken skulle komma, startade sen upp uvc och pricken försvann på 2 dar och kom ej tillbaks igen. innan dess har jag kört med deltec 10w uvc med 500L pump och det gjorde precis ingen nytta alls utan firrarna dog av pricksjukan trots uvc inkopplat. köpte därefter detta uvc och fiskarna klarade sig utmärkt (hepatus samt leucusternon) leucusternon gick ändå hädan pga den ej ville käka föränn precis innan den dog men då vart det troligen försent och den var för svag :(. denna gång har jag som sagt gjort en annan variant och lagt ner fisken i ett litet kar med gott om alger uvc igång och det tog några veckor innan den började ta pelletsen men är nu helt galen i dom ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp men när det går så långt till prick som dödar fiskar, så får alla fiskar det , mitt första kar strök ju allt med i då min leucusternon fick prick och jag ej hade uvc. alla inklusive clownerna fick prick o strök med. jag medicinerade mot pricken men det var totalt verkningslöst. men nu kör jag ju uvc så alla frisimmande äckelprickar ;) stryker ju med och förökas ej

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...