Gå till innehåll

Behöver tips om korall


Belis

Rekommenderade inlägg

Hej jag har ett saltvattenakvarium sen en dryg månad tillbaka och har två clownfiskar som jag tänkte ge en anemon, läste på om anemoner som jag har lärt mig att man måste göra innan köp speciellt när det gäller saltvatten så det inte blir fel, jag märkte då att anemon var nog lite mer komplicerad än vad jag har trott så undrar om det finns någon ganska lättskött korall som liknar anemon som clownfiskar trivs i? Så jag börjar med något lättare för en nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alls säkert att clownerna fattar att de ska umgås med nån korall överhuvudtaget, speciellt om de är odlade, men den normala rekommendationen är nån Euphyllia art man gillar, men man vet aldrig vad clownerna hittar på... En del får sina clowner att gå i läderkoraller lättare än så blir det ju inte, men av mina totalt 6 clowner (3 par jag testat vid olika tillfällen) har ingen någonsin fattat nåt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Euphyllia är helt klart de koraller som mest liknar anemoner och väldigt enkla med... Jag hade i min Euphyllia redan efter 1½ vecka efter uppstart och den mår bra :) har växt till sig en hel del med!

Clownerna brukar gilla den med... Odlade clowner vet tyvärr inte vad en anemon / Euphyllia är så det kan ta månader innan de flyttar in.

jag körde en fulling och lånade en clown som tidigare bott i en anemon och hade i den i mitt akvarium ett par dagar. Den flyttade direkt in i min Euphylia (sket i båda mina anemoner) och de andra clownerna blev tvungna att testa dom med :) Sen lämnade jag tillbaka clownen och så hade jag två clowner som mös bland min korall

euphyllia_zielona.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina clowner är mer åt det desperata hållet.

Dom hade en anemon som dom trivdes mycket bra i. Tyvärr trivdes anemonen lite sämre, så den fick flytta till annat kar, och då började clownerna gå i en euphyllia.

Kort därefter flyttade dom till en skog av Xenia, och när jag lyckats rensa bort den (dom kvävde mina andra koraller), så går nu clownerna i en Favites.

Verkar helt klart vara individuellt. Mina clowner är odlade för övrigt, så det verkar väl som att om dom väl förstått att dom ska ha ett "bo", så löser det hela sig senare, dom tar vad som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som trollsvans skriver så, när dom väl fått tycke för att befinna sig i och runt en korall så slutar dom inte och då duger vad som helst.

Jag skulle vilja säga att istället för att gå in för att skaffa en korall som de gillar (och vad dom gillar är EXTREMT individuellt) så tycker jag du ska skaffa koraller du vill ha och istället hoppas på att clownerna kommer gilla någon av dom.

Mina clowner har bott i:

Rhodactis, Sarcophyton, Xenia och Euphyllia. Dessutom i alla samtidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...