Gå till innehåll

Sarcophyton hängig i drygt 2 veckor


stooolpe

Rekommenderade inlägg

Min sarcophyton blir mindre och mindre för varje dag, den visar aldrig sina polyper mer och stammen blir bara kortare och kortare. En dag hade förvisso ute sina polyper lite grann men inte som tidigare.

Har precis gjort ett vattenbyte på ca 40%

Vad kan jag göra för att den ska ta sig igen, alla säger ju att dessa är enkla men mina stenkoraller och skivanemoner trivs utmärkt i karet.

Den har legat mot min euphyllia tidigare, detta var kanske 2 månader sedan, men av incidenten att döma var det bara min euphyllia som blev skadad av den händelsen.

post-5186-14468921155462_thumb.jpg

post-5186-14468921155682_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp Salifert Sr profi test,

på Zoogiganten, antar jag!

M.v.h. Janne R.

Den ser onekligen lite blek ut. Har ingen idé om vad det skulle kunna vara (Ryberg verkar ha koll), men det är ju ingen vanlig "ömsning" iaf...
Prova ett annat salt. Vi är några stycken här på guiden som haft problem med Red Sea Coral pro.
FWIW - jag kör red sea coral pro och mina sacros mår bra. Men det kan ju vara värt ett försök.

Står den i ett 31 liters?

Har du bytt belysning, har temperaturen svängt?

Ska iväg och hämta osmosvatten på fredag, ska se vad som erbjuds i min lokala butik.

Yes den står i ett 31 liters kar, den har gjort det sedan uppstart vilket är sex månader, tidigare har den växt och växt och sett bra ut, det är nu de sista två veckorna som den börjat försvinna, jag byter ändå 35-40 % i veckan och använder osmosvatten, de flesta andra korallerna växer på bra.

Belysningen är samma sen uppstart dvs en 26 watts blåvit 10k/30k.

Temperaturen har jag faktiskt ingen koll på men temperaturen i lägenheten ligger stabilt mellan 21-22 grader och jag har svårt att se att det ska kunna bli några svängningar i karet, använder inte något för att värma vattnet.

Stigigemla, vad kan du rekommendera för salt?

De har 2 andra sorter utöver red sea på zoogiganten i lomma men minns dock inte vilka märke.

Tack alla för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en likadan Sarcophyton själv, när jag körde med Red sea coral pro saltet så vart den alldeles blek och började att skrumpna ihop. Den batchen jag fick så hade jag ett CA värde på över 1000, men sen vet jag inte om det var det som gjorde att Sarcophytonen mådde dåligt, men jag bytte salt till Tropic Marine - Pro Reef å allt har gått fint sedan dess :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red sea coral pro saltet [...] Den batchen jag fick så hade jag ett CA värde på över 1000..

Hur vet du att det var över 1000ppm ?

Alltså, mätte du eller var det någon annan observation?

Jag har i en annan tråd undrat över fällning i nyblandat salt (red sea coral pro). Först löstes allt salt upp och det såg bra ut, sen efter ~1,5-2 dagar bildades det fällning på alla ytor - hinken, pumpen, sladden - i vattnet.

Slängde det vattnet tvättade allt med ättika och vatten och gjorde nytt saltvatten. Sedan gjorde jag vattenbyte efter 12-24 timmars blandning och allt var frid och fröjd. Körde så sporadiskt under hösten utan att mäta värden i akvariet. Nu under julhelgen så mätte jag i karet och Ca bottnade (+500ppm). Körde ett test med mer än 1ml reagens (Salifert) och fick inte omslag förrän efter 1,2 ml vilket skulle motsvara 600ppm Ca i mitt akvarium ifall testet är linjärt och användbart på dom nivåerna.

Köpte nytt salt (red sea coral pro) och nu är det nyblandade vattnet på 450ppm vid 35psu salthalt.

Klantigt av mig att inte hålla koll och tänka efter före, men ingenting har farit illa i karet vad jag kan se. Dock så undrar jag lite om det var så mycket Ca i saltet att det blev utfällning i blandningshinken efter att det mixats ett tag. Har faktiskt inte ens försökt lista ut varför jag har +500ppm Ca i akvariet utan helt enkelt bara gett mig på en korrigering genom vattenbyten och att hålla KH och Mg på bra nivå (~8dKH och 1350ppm), men det skulle ju förklara en hel del.

Sorry för massivt off topic, men ditt inlägg Nordin triggade igång tankarna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vet du att det var över 1000ppm ?

Alltså, mätte du eller var det någon annan observation?

Jag har i en annan tråd undrat över fällning i nyblandat salt (red sea coral pro). Först löstes allt salt upp och det såg bra ut, sen efter ~1,5-2 dagar bildades det fällning på alla ytor - hinken, pumpen, sladden - i vattnet.

Slängde det vattnet tvättade allt med ättika och vatten och gjorde nytt saltvatten. Sedan gjorde jag vattenbyte efter 12-24 timmars blandning och allt var frid och fröjd. Körde så sporadiskt under hösten utan att mäta värden i akvariet. Nu under julhelgen så mätte jag i karet och Ca bottnade (+500ppm). Körde ett test med mer än 1ml reagens (Salifert) och fick inte omslag förrän efter 1,2 ml vilket skulle motsvara 600ppm Ca i mitt akvarium ifall testet är linjärt och användbart på dom nivåerna.

Köpte nytt salt (red sea coral pro) och nu är det nyblandade vattnet på 450ppm vid 35psu salthalt.

Klantigt av mig att inte hålla koll och tänka efter före, men ingenting har farit illa i karet vad jag kan se. Dock så undrar jag lite om det var så mycket Ca i saltet att det blev utfällning i blandningshinken efter att det mixats ett tag. Har faktiskt inte ens försökt lista ut varför jag har +500ppm Ca i akvariet utan helt enkelt bara gett mig på en korrigering genom vattenbyten och att hålla KH och Mg på bra nivå (~8dKH och 1350ppm), men det skulle ju förklara en hel del.

Sorry för massivt off topic, men ditt inlägg Nordin triggade igång tankarna..

Ja jag mätade med Salifert och Elos test.

Det var så jag upptäckte batch felet, Hade blandat nytt vatten för vattenbyte på kvällen och tänkte byta på morgonen dagen därpå när jag kollade in vattnet så såg jag en vit beläggning i min massiva vattenbytes hink och pump och allt, då bestämde jag mig att testa och kom fram till att det låg på runt 1000ppm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört Red Sea coral pro ett antal gånger under åren och anser själv att det gått bäst med det saltet. Dock har jag märkt precis som Marko att det verkar dra upp Ca rätt bra. Nu har jag inte mycket stenkoraller i karet och jag har vid dessa tillfällen även kört kalkvatten. Nu har jag kört Red Sea Coral Pro utan kalkvatten under någon månad och då har inte kalciumet byggts upp likadant men jag har också en del stekoraller (som växer) just nu också. i dagarna har jag börjat med kalkvatten igen för att se vad som händer. jag har också sett en liten brunaktig fällning i blandningshinkarna men den har försvunnit om jag lagt in en cirk pump på 2500 liter i timmen i hinken. Något är alltså lite svårlösbart.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...