Gå till innehåll

Källor till Kisel i ett akvarium (Ej via osmos)


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Jag kunde inte hålla mig, utan var tvungen att mäta i morse också.

0.00ppm i morse klockan åtta.

Teorin du hade lasse, om att kiselalgerna går ner i sanden och förser sig med fosfat, den verkar mer och mer tilltalande att tro på. Fast det förklarar inte riktigt varför några väljer att sätta sig på glaset..

Sedan vet jag heller inte, om det är just pga att jag precis haft väldigt mycket kiselalger i karet, som gör att jag nått 0 i fosfat. Pga att de har hämtat ut vad som finns.

Köper inte riktigt själv att jag har så här rent vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kunde inte hålla mig, utan var tvungen att mäta i morse också.

0.00ppm i morse klockan åtta.

Teorin du hade lasse, om att kiselalgerna går ner i sanden och förser sig med fosfat, den verkar mer och mer tilltalande att tro på. Fast det förklarar inte riktigt varför några väljer att sätta sig på glaset..

Sedan vet jag heller inte, om det är just pga att jag precis haft väldigt mycket kiselalger i karet, som gör att jag nått 0 i fosfat. Pga att de har hämtat ut vad som finns.

Köper inte riktigt själv att jag har så här rent vatten.

Hade du 0 i morse med hannan så utgår jag ifrån att det är ganska fosfatfritt i ditt kar. Normalt så anrikas det lite fosfat under natten eftersom det inte tas upp något av fotosyntesen. Vi får testa din Hanna - ta med den ut någon dag till mig, jag har i alla fall fosfat i det ena karet - och troligtvis i det andra också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alternativt kan du ta med lite vatten när du kommer bort till mig så kan vi mäta med min mätare med :).

Om du gör så att du tar ut lite sand och vatten, skakar omkring lite grann och låter vattnet klarna, tar du sedan ett vattentest så bör du se om det finns fosfat i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp. Jag hugger på det där med att kolla min mätare.

Lasse; jag tar med den nästa gång jag har vägarna förbi, ska försöka komma föranmäld denna gången också.

Reubem; Tar också gärna med både vatten och mätare till dig och kör referens, att du testar mitt vatten och jag testar ditt, (jag läser det som att du också har en Hanna Checker), Återkommer lite senare till dig om detta.

Jag är ganska säker på att det ligger fosfat i gruset. Har innan provat mina pellts och funnit att de reagerar med Elos Fosfat reagens, blir riktigt kalasblått. Så, utan tvekan att det ligger skit i sanden. Om jag bara rör runt lite i sanden så regarerar vissa koraller med att slänga ut fångsttentaklerna direkt för att filtrera vatten eller något.

I övrigt så väntar jag 1-2 veckor nu och rapporterar hur kiselalgerna fortsätter sin utveckling.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kort uppdatering.

Algerna fortsätter att gå tillbaka. De tunnas kontinuerligt ut nu. Karet har börjat lukta lite tång nu. Detta kan vara ett tecken på algerna som faller bort. Doften är märkbar, men aningen svag. Om jag rensar rutorna från kiselalger och luktar på de algerna, så överrensstämmer doften hyfsat. Fast koncentrerad doft av kiselalger är aningen starkare än den svaga bakgrundsdoft jag har från karet.

En oerhört intressant observation jag gjort är följande;

Där de sandvändande sjöstjärnorna "bryter genom" kiselalgs-skiktet, och vänder runt sanden, där kommer numera kiselalgerna inte tillbaka, utan här är sanden kritvit. Detta försökte jag repetera med manuellt arbete, genom att gå ner och vända sanden, rota runt, störa, fläkta bort algerna. Temporärt försvann då algerna, och sanden blev vit, men två timmar senare var kiselalgerna på väg tillbaka på exakt samma ställe. Men de spred sig inte in på det område som sjöstjärnorna gjort rent.

Jag har inte förstått riktigt vilken magi stjärnorna gör för att rensa sanden så effektivt, som jag sedan själv misslyckas med via mekanisk åverkan. Vet inte om sjöstjärnorna äter kiselalger, eller om det är det att de rör om i sanden så att kiselalgernas näring försvinner.

Återkommer inom kort med bilder på tillbaka gången.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min lösning till något som liknade kisel alger var inte vodka.

Tror att dessa kiselalger helt enkelt är svåra att bli av med i vissa kar ifall de gröna vanliga algerna är helt borta då det finns en konkurrens mellan båda.

När jag påbörja vodka metoden hade jag inga kiselalger men mindre fläckar av gröna alger på två stenar. efter ett tag var dessa borta men det var då kiselalgerna tog över.

I med flera sandvändare och mera cirkulation och byte av belysning men fortfarande blev det inte helt rent. Avsluta även vodka metoden men kiselalgerna förblev! :arg:

Tog då till Stigs förslag om att testa med alu och järn fosfat media.

Börja med alu media då det snabbare ska ta åt sig fosfat och det hjälpte till en viss nivå men stanna sen av i sin effekt. I med järn media och slutligen försvann skiten.

Har fortsatt nu med bara järn media då alu media inte visar några resultat enligt mig och ser direkt på sanden när det är dags att byta mitt järn media, klarar sig lite över 3 veckor i stöten.

Mitt tipps är:

  • kraftig cirkualtion


  • Bruka vodka i omgångar så du inte blir av med de gröna goda algerna helt

  • Alu och järn media, främst järn media

Men kom ihåg att alla kar reagerar olika .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min lösning till något som liknade kisel alger var inte vodka.

Tror att dessa kiselalger helt enkelt är svåra att bli av med i vissa kar ifall de gröna vanliga algerna är helt borta då det finns en konkurrens mellan båda.

När jag påbörja vodka metoden hade jag inga kiselalger men mindre fläckar av gröna alger på två stenar. efter ett tag var dessa borta men det var då kiselalgerna tog över.

I med flera sandvändare och mera cirkulation och byte av belysning men fortfarande blev det inte helt rent. Avsluta även vodka metoden men kiselalgerna förblev! :arg:

Tog då till Stigs förslag om att testa med alu och järn fosfat media.

Börja med alu media då det snabbare ska ta åt sig fosfat och det hjälpte till en viss nivå men stanna sen av i sin effekt. I med järn media och slutligen försvann skiten.

Har fortsatt nu med bara järn media då alu media inte visar några resultat enligt mig och ser direkt på sanden när det är dags att byta mitt järn media, klarar sig lite över 3 veckor i stöten.

Mitt tipps är:

  • kraftig cirkualtion

  • Bruka vodka i omgångar så du inte blir av med de gröna goda algerna helt

  • Alu och järn media, främst järn media

Men kom ihåg att alla kar reagerar olika .

Hej.

Tack, men om du läser så har jag redan kört på Stigs Recept, och det fungerar inte riktigt i mitt kar. Med en Hanna Checker så är jag på 0.00 i fritt fosfat i vattnet.

Med det inte sagt att jag har 0 fosfat i karet. Störst sannolikhet är att jag har fosfat i sanden, antagligen precis under ytan, och att detta klarar kiselalgerna av att hämta upp genom att de vandra, kanske nedåt i sandlagerna. Läs gärna Lasses inlägg om detta, Jag tror nog att Lasse har en poäng med hans teori. Det verkar som att kiselalgerna i mitt kar är kvävebegränsade, fosfat hittar de i sanden, men pga för stark dos av aminosyror så har de frodats.

Sen givetvis har du rätt i sak, att om jag kör stark cirkulation i sanden, och blir av med fosfaten som finns i sanden via removers, då blir jag också kvitt det.

Hur som, så, genom att strypa tillförsen av aminosyror nu till en tredjedel ser jag en oerhört tydlig effekt. De försvinner.

Kolla gärna Claes_A's tråd om Asparginsyra också

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=35612

Från mitt perspektiv ser vi liknande saker i våra kar vid dosering av kväve..

Hur som, även om jag kanske inte höll med dig helt och fullt, men samtidigt ändå höll med dig, så är jag väldigt tacksam att du tog dig tiden och beskriva dina observationer så detaljerat som du gjorde. Det bidrar verkligen till tråden. så Tack.!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering med bilder

Jag hoppas att jag inte inbillar mig, men titta framför ricordeorna, kritvit sand. Också till vänster om den gröna tung-korallen.

Intressanta effekter som jag också sett är att utfärgningen av mina koraller har förbättrats sedan det att jag sänkt doseringen enligt ovan beskrivning. Skulle gissa att detta beror på joden och också Ultraorganicen.

Peter

post-4058-14468921329114_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reubem; Tar också gärna med både vatten och mätare till dig och kör referens, att du testar mitt vatten och jag testar ditt, (jag läser det som att du också har en Hanna Checker), Återkommer lite senare till dig om detta.

Du är välkommen förbi när som helst :), Skall för övrigt förbi bengt och ev ted imorgon och hämta upp lite roligt är tanken :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering

Kiselalgerna håller på att försvinna. Hoppas att bildserien bekräftar det.

Tyvärr så har min gula kirurg dött under dessa försök. Varför vet jag inte, såg den senast i början av februari, och då såg den frisk ut. Allting annat ser fortsatt bra ut i karet, så, för egen del tror jag främst att han är ihjälslagen alternativt att han fastnat bland stenar, Han försvann, och akvariet har luktat lite tång.

Vet inte om jag kan ha fått syrebrist? men då borde det varit lokalt hans sovplats, för de andra fiskarna verkar friska.

Hur som, gällandes trådens ursprung, så verkar det som att något av mina preparat, Ultrabak, UltraOrganinc, UltraMinS, Kaliumjodid, jod, kan varit boven till kiselalgerna.

Peter

post-4058-14468921382582_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Uppdatering

Lägger upp en bild eller ett par. Kiselalgerna är inte helt borta än. Men 95% av dem har försvunnit. De sista verkar dock vara sega att ge sig.

Sammanfattningsvis, under förutsättning att algerna inte kommer tillbaka, så verkar det finnas ett starkt samband för mitt akvarium med överdosering av Ultra-bak, ultraminS, UltraOrganic, Jod och KaliumJodid och förekomsten av Kiselalger.

Tyvärr går det inte att urskilja i detta experiment vilket eller vilka av ovan nämnda preparat som är boven i dramat. Och vilka preparat som är oskyldiga

Peter

post-4058-14468921499386_thumb.jpg

post-4058-14468921499596_thumb.jpg

post-4058-14468921499786_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sammanfattningsvis, under förutsättning att algerna inte kommer tillbaka, så verkar det finnas ett starkt samband för mitt akvarium med överdosering av Ultra-bak, ultraminS, UltraOrganic, Jod och KaliumJodid och förekomsten av Kiselalger.

Tyvärr går det inte att urskilja i detta experiment vilket eller vilka av ovan nämnda preparat som är boven i dramat. Och vilka preparat som är oskyldiga

Om jag får gissa så sätter jag min tunna skit på de preparat som innehåller kväve. Och dessa inkluderar:

Ultra-bak, som innehåller både trypton (mjölkprotein som spjälkats till peptider och aminosyror) och pepton (köttprotein från slaktindustrin som spjälkats till peptider och aminosyror) samt flera aminosyror.

Ultramin S, innehåller t ex flera aminosyror.

Ultra Organic, jag hittar ingen innehållsförteckning men givet att det påstås innehålla organiska föreningar så kan man nästan gissa att den är kväveinnehållande.

Jag gissar att byter du ut dessa preparat mot en annan men kvävefri kolkälla, t ex vodka eller ättika neutraliserad med kalciumhydroxid så kommer kiselalgerna att försvinna på ett par tre veckor. Jag baserar detta på att jag själv fick kiselalger när jag doserade aminosyror eller nitrat, dvs kväve.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Claes_A Jag är inte så säker på att Ultra Organic innehåller någon kvävekälla. På förpackningen står att den innehåller diverse organiska kolkällor samt ett antal uppräknade spårämnen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Claes_A Jag är inte så säker på att Ultra Organic innehåller någon kvävekälla. På förpackningen står att den innehåller diverse organiska kolkällor samt ett antal uppräknade spårämnen.

MVH Lasse

Listas ämnena som produkten innehåller? Jag hittar via Google innehållsförteckningar på alla möjliga produkter från Fauna Marin men inte på just Ultra Organic...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag får gissa så sätter jag min tunna skit på de preparat som innehåller kväve. Och dessa inkluderar:

Ultra-bak, som innehåller både trypton (mjölkprotein som spjälkats till peptider och aminosyror) och pepton (köttprotein från slaktindustrin som spjälkats till peptider och aminosyror) samt flera aminosyror.

Ultramin S, innehåller t ex flera aminosyror.

Ultra Organic, jag hittar ingen innehållsförteckning men givet att det påstås innehålla organiska föreningar så kan man nästan gissa att den är kväveinnehållande.

Jag gissar att byter du ut dessa preparat mot en annan men kvävefri kolkälla, t ex vodka eller ättika neutraliserad med kalciumhydroxid så kommer kiselalgerna att försvinna på ett par tre veckor. Jag baserar detta på att jag själv fick kiselalger när jag doserade aminosyror eller nitrat, dvs kväve.

Jepp. Om man ska sträcka experimentet till spekulationer / kvalificerade gissningar så verkar det vara FM Ultra preparaten som är boven till det hela pga aminosyrorna.

Detta speciellt i sammstämmighet med din tråd om asparginsyra.

Dock så kommer jag fortsätta med preparaten, men dosera efter att inte få algblomningar. Jag tycker korallerna växer och färgar ut enormt bra med dessa grejer.

Sen så, har jag en liten nagel i ögat, .. Kolla den här tråden Claes;

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20063&highlight=Kisel

Vodka och kiselalger.

Kan också hälsa att jag är sjukt trött på mitt akvarie nu. Har stått i två dagar och revet koraller, möblerat om, optimerat.. Jagat handlare för att få tag på lim osv. BLÄ!! Fast nu ser det ut som där är större potential i karet

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag får gissa så sätter jag min tunna skit på de preparat som innehåller kväve. Och dessa inkluderar:

Ultra-bak, som innehåller både trypton (mjölkprotein som spjälkats till peptider och aminosyror) och pepton (köttprotein från slaktindustrin som spjälkats till peptider och aminosyror) samt flera aminosyror.

Ultramin S, innehåller t ex flera aminosyror.

Ultra Organic, jag hittar ingen innehållsförteckning men givet att det påstås innehålla organiska föreningar så kan man nästan gissa att den är kväveinnehållande.

Jag gissar att byter du ut dessa preparat mot en annan men kvävefri kolkälla, t ex vodka eller ättika neutraliserad med kalciumhydroxid så kommer kiselalgerna att försvinna på ett par tre veckor. Jag baserar detta på att jag själv fick kiselalger när jag doserade aminosyror eller nitrat, dvs kväve.

Om vi ska kategorisera FM:s preparat så innehåller

ultrabak mest kolkälla, ultramin S mest aminosyror och ultra organic mest spårämnen,

sen är det lite mera runt det, men frågan är hur mycket det påverkar.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi ska kategorisera FM:s preparat så innehåller

ultrabak mest kolkälla, ultramin S mest aminosyror och ultra organic mest spårämnen,

sen är det lite mera runt det, men frågan är hur mycket det påverkar.

/Janne

Givet preparatens komplexa sammansättning och det faktum att ingredienserna delvis överlappar så går det nog inte exakt att förutse hur preparaten i olika kombinationer kommer att påverka olika akvarier. Med min egen yrkesbakgrund inom biologisk/biokemisk forskning så tycker jag mig nästan se hur man resonerat när man satt ihop de här preparaten. I princip ser t ex innehållsförteckningen for Ultra-bak ut som ett laboratorieodlingsmedium för bakterier. Kanske inte helt oväntat eftersom att man lanserat produkten som just "bakteriemat"...

Fast jag är lite förvånad över att man rört ner trypton och pepton i produkten. Detta är knappast fosforfria ingredienser om man säger så... Nu vet jag ju inte vilken koncentration pepton och trypton som produkterna innehåller ska sägas. Allt handlar ju om halterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja inte ska det vara enkelt det här... Fast kan det inte ha rört sig om de klassiska cyanobakterierna som ibland förväxlas med kiselalger?

Ja, det kan röra sig om en förväxling

Det här är från samma trådskapare

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=25623&highlight=Kisel

Och just det att kiselalgerna går på stenen kanske pekar på att det är förväxlat med cyano.

Tyvärr ser Gnarkill inte ut att vara så aktiv på forumet längre, annars hade jag frågat ut honom.

Tack för hjälpen Claes, Lasse och ni andra. Sanden i mitt akvarium ser just nu bättre ut än någonsin

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...