Gå till innehåll

Ph buffer - Bikarbonat.


Nordin

Rekommenderade inlägg

Behöver en PH buffer och känner att jag inte riktigt har tid att vänta på att få den skickad till mig.

Sökte lite här på guiden och såg ett inlägg av en Andreas, där det stog att man kunde strö ut bikarbonat på en plåt och baka den i 30 minuter i 200 graders värme.

Men så hittade jag ett inlägg i samma tråd av Lasse, och den posten fick mig att bli osäker.

Så min fråga är då rätt enkel, fungerar bikarbonat, bakad eller obakad till att buffra PH, vill bara buffra PH inget annat!.

MVH Daniel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att få upp ph värdet kan du göra genom att du värmer upp bikarbonat i ugnen i 200 grader i ca 30 minuter. då kommer du få natrium karbonat och det är Ph buffrande. var försiktig med att hälla i för mkt av detta bara då det höjjer ph rätt mkt. Man kan blanda detta ihop med bikarbonat och buffrar då både ph och Kh. ca 20% natriumkarbonat och 80% bikarbonat gör att du lättare håller upp Ph värdet.
Man måste vara mycket försiktig om man labborerar med bakad soda (natriumkarbonat). Chockhöjer pH men dålig höjare av KH (alkaliniteten). Bikarbonat höjer däremot KH ordentligt men stabiliserar pH kring ca 8 i saltvatten. Botmedlet är då att blanda ca 84% bikarbonat med 16 % natriumkarbonat. Då höjer man både KH och stabiliserar pH kring 8,3

MVH Lasse

Där är vad som skrevs i den tråden :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså du kan blanda ut 40 gram (bara ett exempel) natriumkarbonat i 1 1/2 liter vatten. Dosera sedan denna lösning i ditt kar. Denna lösning höjjer enbart Ph om nu detta är vad du vill så är det en lätt lösning att gå till väga.

1dl av denna lösning höjde mitt ph med 0,5 på 800 liter så var försiktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog klokt att köra 5ml åt gången och mäta efter 10min.

När jag körde så blandade jag bara pulver och vatten och hade ingen (har) ingen aning om koncentrationen, men det var kanske 3-4matskedar pulver på 1liter vatten, sen började jag dosera försiktigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du beskriva koncentrationen Natriumkarbonat i din blandning? Hur många gram per liter vatten?

Ja det var en bättre fråga, mätade faktiskt aldrig tänkte inte ens tanken, alla andra verkade höfta med den, tog ett par matskedar i 5dl osmosvatten, tror jag tog runt 10 rågade matskedar, det var precis så det vart disigt i vattnet å allt löstes inte upp, så kommer fylla på med osmosvatten allt vartefter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var en bättre fråga, mätade faktiskt aldrig tänkte inte ens tanken, alla andra verkade höfta med den, tog ett par matskedar i 5dl osmosvatten, tror jag tog runt 10 rågade matskedar, det var precis så det vart disigt i vattnet å allt löstes inte upp, så kommer fylla på med osmosvatten allt vartefter

Ok. Om du fyller på med osmos allt eftersom (vilket kanske inte blir så mycket iom att du har vätska för 500 pH justeringar á 0,3 enheter lite förenklat) så ändrar du effekten av din lösning.

Jag skulle använda vätskan som den är eftersom du nu vet att 1ml av din okända koncentration höjer från 7,7 till 8,0 (givet att du får rätt mätresultat).

Stig: Har du någon klok formel på hur mycket 1gram Natriumkarbonat höjer pH i 100liter vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag "provade" i 1liter vatten innan jag skulle köra skarpt i karet så upplevde jag att det krävdes 1 del av min lösning för att höja från 7,7 till 8,0, och sedan 3 delar för att höja från 8,0 till 8,3! Men jag kan minnas fel (det var en vecka sedan jag gjorde det....) men jag upplevde det som att det inte var linjärt iallafall med höjningen.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mäter du pH?

Jag känner flera som pajat sina kar när de försökt rätta till felvisningen på en elektronisk pH- penna.

Jag använder både penna och dropptest eftersom det är så begåvat att just dom värdena vi strävar efter ligger i grönskalan på dropptesterna, även om jag inte är färgblind så är det svårast att se skillnad på gröna nyanser (det gäller ju alla killar)

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sune: Använd dagsljus när du testar. Och är du tveksam så fråga tjejen eller grannens fru.

Och Nordin: Inlägg 16.

Tja har inte vart inne så mycket idag, hämtat ut nycklar till en ny lägenhet jag å tjejen skaffat (4a) varit å köpt färg å tapet, dvs blåst mycke pengar :P.

Jag mäter enbart med Salifert's dropptest :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du mätt ditt Ph morgon respektive kväll och skiljer det något?

I mina ögon är ett Ph som åker jojo mer farligt än ett som är någorlunda stabilt även om det ligger under 8.

Jag är inte mycket för tillsatser som justerar "enbart" Ph dom kan ställa till det.

Så länge man har stabila och bra värden på Kh, Ca och Mg så blir Ph stabilt med.

Har man fortfarande lågt Ph trots naturliga och stabila värden på ovanstående så kan det bero på dåligt gasutbyte i karet eller dålig inomhusluft (för mycket CO).

Fixa en mix på din Kh buffer så det blir dubbelbuffer. 80% NatriumBiKarbonat och 20% NatriumKarbonat, det håller ett Ph på runt 8,3. Då får du Ph justering på köpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du mätt ditt Ph morgon respektive kväll och skiljer det något?

I mina ögon är ett Ph som åker jojo mer farligt än ett som är någorlunda stabilt även om det ligger under 8.

Jag är inte mycket för tillsatser som justerar "enbart" Ph dom kan ställa till det.

Så länge man har stabila och bra värden på Kh, Ca och Mg så blir Ph stabilt med.

Har man fortfarande lågt Ph trots naturliga och stabila värden på ovanstående så kan det bero på dåligt gasutbyte i karet eller dålig inomhusluft (för mycket CO).

Fixa en mix på din Kh buffer så det blir dubbelbuffer. 80% NatriumBiKarbonat och 20% NatriumKarbonat, det håller ett Ph på runt 8,3. Då får du Ph justering på köpet.

Jo mina andra värden ligger stabilt, bor inte heller i ett nytt hus, det är dragit å jävligt mest överallt här, har inte dåligt gasutbyte heller, eller ja vet inte varför jag skulle ha, har ingen hinna eller nått på ytan som skulle hindra utbytet.

Men visst kan jag pröva att göra en blandning med dubbelbuffer och pröva å se om det blir bättre/lättsammare/säkrare för mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...