Gå till innehåll

Belasta glaset?


stooolpe

Rekommenderade inlägg

Mitt kar är längre än min t5 ramp.

Hade först tänkt fästa den seriöst med två L-stavar som skulle fästas bakom skåpen och få det snyggt men nu vill jag bara få klart allt då det står skåp och ligger luckor överallt i lägenheten.

Så till min fråga, kan jag lägga två brädor tvärs över långsidorna på glaset och sen lägga rampen ovanpå dessa två brädor?

Rampen väger 3,5 kilo och brädorna har jag inte införskaffat än men lär inte väga mer än 0,5 kilo.

Glaset är 6 mm tjockt.

Akvariet har måtten 80 cm långt, 35 cm djupt och 40 cm högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska nog gå fint, så länge du inte står o vickar på brädorna så de belastar glaset på annat sätt än uppifrån.

Okej då går nog inte min andra idé som jag kom på efter jag startade tråden.

Att typ tillverka två U av någon plåt/stål så att lampan kommer upp lite, men då skulle det bli tryck på glaset insida och utåt, kanske inte så bra. De två U profilerna skulle alltså vara upp och ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kommit på en annan idé nu som gör att jag ändå kan färdigställa själva byggandet.

Min fråga är vilken höjd rekommenderar ni att en t5 ramp sitter över karet, jag gillar när det är öppet och har gärna den en bit upp, men samtidigt vill jag inte förlora för mycket av ljuset för mina korallers skull.

Skulle ni kunna rekommendera en höjd ovanför karet eller vattenytan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...