Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Min erfarenhet i frågan är begränsad. Jag har aldrig kört en DSB, och mitt bottenlager är kosmetiskt. Dammsuga sanden skulle jag inte göra, eftersom jag anser att det för bort för mycket av det som lever i den. Däremot rotar jag runt en hel del i sanden och virvlar upp skräp som fastnar i ett kvickfilter, eller följer med ned till skummaren. (Detta är då den enda avsikten med att rota...) Genom att dammsuga delar av sanden skulle man kunna rengöra samtidigt som återetableringen av liv från den omgivande sanden inte borde dröja speciellt länge. Men jag har som sagt bestämt mig för att jag tycker det är skonsammare att rota än att dammsuga.

B!

Postat

Sen jag hade stora algproblem så slamsuger jag sanden vid varje vattenbyte, dvs varje vecka. Det är oerhört förvånande att se hur mycket skit som hinner samlas i sanden på en vecka. Jag har hållt på med detta nu i säker två år och kan inte se några negativa effekter.

Postat

Jag sög ut min sand helt och det var inte vackert även om man hållit på o slamsugit sanden till o från vid VB.

Kan inte tänka mig att den smeten jag fått ut tillfört så mycket possitivt till karet.

//NiXoN

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...