Lasse Postat 26 september 2011 Författare Postat 26 september 2011 Lasse: Du har inte lust/ork att mäta vad du får för temperatur på CAT'arna vid fullt ös (med din kylning)? vad din matningsspänning är? vad allting drar i ström vid fullt ös? ström "konfigurerat"? samt totalt VF_Ledslinga? Jag håller ju på att bygga en led-drivare med ett par CAT4101 till sambons sjöhäst-kar. Jag har dock inte räknat ut teoretisk Pd (power dissipation) än, men det låter som att du får väldigt mycket effekt ut till värme?Strömmen kan jag tyvärr inte mäta eftersom den sabla multimetern jag köpte bara klarar upp till 200 mA. Det andra kan jag dock mäta. Max ström in iofs (i fyra CAT:ar) är 5 A från mitt aggregat. Ut vid fullt öst är 4*900 mA. Ut Volt från aggergatet är ca 20 V och de separata slingernas FV mäter jag upp senare i kväll. Tempen på kylflänsarna skall jag mäta (vi har en perfekt stektermometer)MVH LassePs@ Manne. Du får gärna ta med den upp så jämför vi.@ Laggeman. Din ramp fungerar väl bra - då skall du inte byta. Men det måste alltid finnas early adapters. Jannes lösning och med en separat ljustryrningmanick tror jag mycket på däremot. Citera
Lasse Postat 26 september 2011 Författare Postat 26 september 2011 Och här kommer ressultatet.....Grupp 1In 19,9 V. FV för två 16 000 K "10 wattare" = 18,9, 2st 20 000 K = 19, 2 st 20 000 K = 18,9 och 2 st 16 000 K = 18,7Grupp 2In 19,9 FV för två Royal Blue "10 wattare" = 18,9, 5 st cree royal blue "3 wattare" = 15,6 och för de sista 5 cree royal Blue = 15,9Temp på 100 % i kanten av kylflänsarna = 49 grader med stängt lock. konstigt nog så om jag ställer locket lite på sned över flänsarna (då blir fläkten sne också så sjunker tempen med ca 6 graderMVH Lasse Citera
Janne68 Postat 26 september 2011 Postat 26 september 2011 Och här kommer ressultatet.....Grupp 1In 19,9 V. FV för två 16 000 K "10 wattare" = 18,9, 2st 20 000 K = 19, 2 st 20 000 K = 18,9 och 2 st 16 000 K = 18,7Grupp 2In 19,9 FV för två Royal Blue "10 wattare" = 18,9, 5 st cree royal blue "3 wattare" = 15,6 och för de sista 5 cree royal Blue = 15,9Temp på 100 % i kanten av kylflänsarna = 49 grader med stängt lock. konstigt nog så om jag ställer locket lite på sned över flänsarna (då blir fläkten sne också så sjunker tempen med ca 6 graderMVH Lasse(med reservation för felräkning :-) )Effektförluster i drivkortet:[TABLE][TR][TD=class: xl63]In(V)[/TD][TD=class: xl63, width: 64, bgcolor: transparent]LED(V)[/TD][TD=class: xl63, width: 64, bgcolor: transparent]Vcat[/TD][TD=class: xl63, width: 64, bgcolor: transparent]Wcat[/TD][/TR][TR][TD=bgcolor: transparent, align: right]19,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]18,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]1[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]0,9[/TD][/TR][TR][TD=bgcolor: transparent, align: right]19,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]19[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]0,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]0,81[/TD][/TR][TR][TD=bgcolor: transparent, align: right]19,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]18,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]1[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]0,9[/TD][/TR][TR][TD=bgcolor: transparent, align: right]19,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]18,7[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]1,2[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]1,08[/TD][/TR][TR][TD=bgcolor: transparent][/TD][TD=bgcolor: transparent][/TD][TD=bgcolor: transparent][/TD][TD=bgcolor: transparent][/TD][/TR][TR][TD=bgcolor: transparent, align: right]19,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]18,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]1[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]0,9[/TD][/TR][TR][TD=bgcolor: transparent, align: right]19,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]15,6[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]4,3[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]3,87[/TD][/TR][TR][TD=bgcolor: transparent, align: right]19,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]15,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]4[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]3,6[/TD][/TR][TR][TD=bgcolor: transparent]summa (W)[/TD][TD=bgcolor: transparent]113,31[/TD][TD=bgcolor: transparent]summa(W)[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]12,06[/TD][/TR][/TABLE]Du tar alltså ut 113W till LEDarna och bränner alltså av totalt 12 Watt i värme i drivkortet. Det som är lite synd är ju missanpassningen som blir med CREE med 19,9 in, det gör att de två kanalerna står för 7,5W av de 12 Watten.MVH/JanneEDIT: Hade ju funkat med 6 Cree i de två strängarna, men lätt att vara efterklok :-) Citera
Lasse Postat 26 september 2011 Författare Postat 26 september 2011 (med reservation för felräkning :-) )Effektförluster i drivkortet:[TABLE][TR][TD=class: xl63]In(V)[/TD][TD=class: xl63, bgcolor: transparent]LED(V)[/TD][TD=class: xl63, width: 64, bgcolor: transparent]Vcat[/TD][TD=class: xl63, width: 64, bgcolor: transparent]Wcat[/TD][/TR][TR][TD=bgcolor: transparent, align: right]19,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]18,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]1[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]0,9[/TD][/TR][TR][TD=bgcolor: transparent, align: right]19,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]19[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]0,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]0,81[/TD][/TR][TR][TD=bgcolor: transparent, align: right]19,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]18,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]1[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]0,9[/TD][/TR][TR][TD=bgcolor: transparent, align: right]19,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]18,7[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]1,2[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]1,08[/TD][/TR][TR][TD=bgcolor: transparent][/TD][TD=bgcolor: transparent][/TD][TD=bgcolor: transparent][/TD][TD=bgcolor: transparent][/TD][/TR][TR][TD=bgcolor: transparent, align: right]19,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]18,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]1[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]0,9[/TD][/TR][TR][TD=bgcolor: transparent, align: right]19,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]15,6[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]4,3[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]3,87[/TD][/TR][TR][TD=bgcolor: transparent, align: right]19,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]15,9[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]4[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]3,6[/TD][/TR][TR][TD=bgcolor: transparent]summa (W)[/TD][TD=bgcolor: transparent]113,31[/TD][TD=bgcolor: transparent]summa(W)[/TD][TD=bgcolor: transparent, align: right]12,06[/TD][/TR][/TABLE]Du tar alltså ut 113W till LEDarna och bränner alltså av totalt 12 Watt i värme i drivkortet. Det som är lite synd är ju missanpassningen som blir med CREE med 19,9 in, det gör att de två kanalerna står för 7,5W av de 12 Watten.MVH/JanneEDIT: Hade ju funkat med 6 Cree i de två strängarna, men lätt att vara efterklok :-)Det var precis detta jag misstänkte fast jag inte kan räkna på det. Faktum är att jag har planerat att köra de två Cree-strängarna på 18 V (mitt aggregat jag använder nu kan inte ge annat än 16 V och 18 V här där jag behövt 17 V) och då får jag ner watt-talet med ca 3,4 Watt vilket ger ca 8,6 Watt i värme från drivkortet. Jag kan ju försöka med att sätta 16 V till de två Creesträngarna också och köra dem på max 90 % eftersom de då ger ett FV på 15,1 respektive 15,4. Gör jag detta så får jag använda ett tredje nätaggregat för det två Royal Blue "10-wattarna".Vad som är mycket märkligt är att jag konstruerade min "låda" för korten med ett tätt lock där en 120 mm fläkt pressar ner luft som sedan gå ut via sidan just för att få vad jag trodde maximal kylning. Det visar sig nu att om jag öppnar locket i en långsidan och låter därmed fläkten blås ner snett och luft passera ut snett uppåt så ökar jag effektiviteten med mer än 10 grader - från ca 45 - 50 grader med stängt lock till 35 grader på flänsarnas undersida med 45 5 graders öppning av locket.MVH Lasse Citera
petnym Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Du kanske kan sätta dit en extra royal blue LED på vardera krets med lägre spänning, då får du ju ungefär samma spänningsfall över CAT-kretsen som för övriga kretsar... Citera
Laggeman Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Anledningen till effektökningen kommer nog av det minskade motståndet, så att fläkten inte går ner i varvtal lika mycket. Testa även med att sätta fläkten rakt ovanifrån på en liten bit kanal så den inte ligger dikt an mot flänsarna. Citera
Lasse Postat 27 september 2011 Författare Postat 27 september 2011 Du kanske kan sätta dit en extra royal blue LED på vardera krets med lägre spänning, då får du ju ungefär samma spänningsfall över CAT-kretsen som för övriga kretsar...Jo det är ett alternativ och inte så svårt att göra förutom att jag just nu inte har några lösa dioder. Får göra det när jag beställt för något kommande projekt @ Laggeman: Jo jag tror att det handlar om det också. Nu har jag inte den fläkten direkt över flänsarna (det är ca 7 cm mellan) men den får arbeta i mottryck har jag märkt när locket är stängt. Får ta upp ett hål i locket och se om det blir samma.MVH Lasse Citera
Lasse Postat 3 november 2011 Författare Postat 3 november 2011 För några veckor sedan så badade jag en av mina moduler och idag så tänkte jag reparera eländet. Jag beställde direkt nya chip från HongKong och de har kommit så det var bara att sätta igång. Innan jag startade så tände jag upp modulen och döm om min förvåning när allt lyste! Den enda skadan var en förstörd tempprob samt en fläkt. Så jag har inte bytt något och skall nu försöka montera upp den igen, denna gång på så sätt att den inte kan falla i plurret igen. Nu i helgen skall jag försöka att hinna med och montera den nya snedrampen och även den "reparerade" modulen.MVH Lasse Citera
Lasse Postat 7 november 2011 Författare Postat 7 november 2011 Nu så har jag tillbringat helgen med att göra om min belysning. Mina 3 moduler funkar nu allihop och är säkrade så att det inte skall bada så lätt i framtiden . Den nya snedrampen är på plats och det blev bra, men det är jäkligt vad lila Cree:s Royal blue är. Nu går det i min själ att kräma på och få lite ljus på baksidan. Ska laborera med vinkeln också så jag får ljuset där jag vill ha det.@ Manne - månljuset går att få fram med hjälp av Jannes CAT:ar. Nu kör jag 10 cree på ca 0,12 % och det är svagt.Bilder kommer att komma.MVH Lasse Citera
_Manne_ Postat 7 november 2011 Postat 7 november 2011 Låter kanon Lasse!Jag väntar tålmodigt på Janne o hans kort.. Vill absolut ha eftersläpning som möjlighet på kortet.Tror han blir klar närsom ?Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Janne68 Postat 8 november 2011 Postat 8 november 2011 Jag får väl inflika med lite info då Ärligt talat har det gått lite trögt för mig (mycket annat som kommit ivägen), har lovat Lasse en ny version av programvaran där det är ett Windowsprogram för konfigureringen. Det har har varit nästan klart nu i tre veckor men tiden har inte funnits att "sy ihop säcken". Så eftersläpningen är fortfarade inte klar, men jag tror inte det är så stort jobb då jag funderat en hel del på hur det ska lösas sen tidigare, så det är "bara" lite mer programmering i själva adaptern.Jag tänker inte lova någon tidpunkt i nuläget då jag har varit så dålig på att hålla dem. Hoppas ni orkar vänta ett tag till bara.MVH/Janne Citera
-=Mr_B=- Postat 8 november 2011 Postat 8 november 2011 Det är lugnt för min del. Blir ingen uppstart innan jag köpt ny bostad, och det händer inte före nyår. Min förhoppning är att du har något kvar att sälja när jag kommer så långt.Lycka till.B! Citera
Lasse Postat 8 november 2011 Författare Postat 8 november 2011 Jag har just nu bara två tidkanaler till Jannekortet så även för mig är eftersläpningen välkommen men ta den tid du behöver Janne så blir det bra. Det funkar med min programmering i Putty nu så jag har fått det att funka. Just nu när jag "vänjer" in karet med mer ljus så är det skönt att man kan utnyttja funktionen med det ställbara värdet för maximalt utflöde. Eftersom jag kör de blå på samma tidkanal som mina vanliga blå så har jag för att minska ljusflödet från den nya rampen (men ha kvar det ljusflöde jag hade förut i mina gamla moduler) satt maximal output på ca 40 % för de blåa kanalerna i den nya rampen.Det här kommer att bli riktigt bra med ditt kort Janne MVH Lasse Citera
Janne68 Postat 8 november 2011 Postat 8 november 2011 @Lasse, det var precis så jag tänkte med möjligheten att sätta ett maxvärde, alternativt så använder man en negativ offsett (60%) som också kan sättas, men då blir det ju så att de nya inte tänder alls förens du kommer över den 60% och når sen 40% när du får 100% in.@Mr_B, har jag inget kvar så fixar jag nytt om intresse finns, så du kan vara lugn Citera
Lasse Postat 9 november 2011 Författare Postat 9 november 2011 Nu har jag provat ett dygn och är ganska så nöjd. Nu saknas det inte ljus i alla fall. Månljuset går att ställa så svagt att om man går in i det mörka rummet från ett upplyst så måste ögonen vänja sig först innan man kan uppfatta det svaga ljuset. Manne lär bli nöjd Jag kör nu väldigt begränsat. Skall ta och mäta upp PAR-värdena i morgon antagligen.Här ses först två översiktsbilder till vänster och högerNågra fiskar från karet Och lite korallerMVH Lasse Citera
Lasse Postat 10 november 2011 Författare Postat 10 november 2011 Då har jag mätt och det är inte utan att man blir lite mörkrädd Utgångsläget är att jag alltså har 3 moduler som tar ca 85 watt styck, totalt då ca 255 watt. Dessa sitter rakt ovanför på klassiskt maner men ganska nära ytan. Inga linser. 2 moduler har bestyckningen 3 st RB, 3 st 10 000 K och 3 st 16 000 K. - sk 10 wattare alla 18. En modul har bestyckningen 4 RB, 2 st 20000 K och 1 st 6500 K. Den sistnämda är nominellt på 30 watt de andra 6 även de sk 10 wattare. Jag mätte upp på 9 ställen i karet med detta ursprung kört på 100 % (3 st RB på mittenkonsollen var inte igång)PAR värden - samtliga värden tagna mellan 25 till 30 cm i i karethöger ca 3 cm över botten => 132, ca 20 cm över botten => 162, ca 40 cm över botten => 270mitten 3 cm över botten => 131, 20 cm över botten => 186 och 40 cm över botten => 163vänster 3 cm över botten => 96, 20 cm över botten => 142 och 40 cm över botten => 150Sen kopplade jag på min snedramp som har 4 st 10 000 K 4 st 16 000 K, 2 st RB - samtliga sk 10 wattare. Dessutom har jag 10 st RB 3 watts cree på den rampen. Samtliga har linser på mellan 60 till 90 grader. den lyser mot bakgrunde ca 20 - 30 cm upp.höger ca 3 cm över botten => 210, ca 20 cm över botten => 395, ca 40 cm över botten => 290mitten 3 cm över botten => 202, 20 cm över botten => 570 och 40 cm över botten => 380vänster 3 cm över botten => 157, 20 cm över botten => 452 och 40 cm över botten => 203Se diagramDet här visar ju att om man vill ha ett bredare ljus så skall man inte använda linser men med hjälp av linser kan man verkligen förstärka effekterna. Om man ser på mittendelen ca 20 cm upp. Där är det 4 st 10 vattare som träffar ytan, lite omlott. PAR värdet har nästa tredubblats jämfört med ca 50 watt ovanifrån (30 watt blå är bortkopplade där). På högerkanten har 2 st 10 wattare mer än fördubblat PAR värdet och på vänsterkanten är det en tredubbling igen. Nu är det ett smalt band (ca 30 cm brett med centrum ca 20 cm upp på bakgrunden men ändå.Nåväl - jag vågar inte brassa för fullt just nu så snedrampen kör jag med ca 50 lägre effekt än vad jag skulle kunna och huvudbelysningen står på 80 % av fullt.Något jag märkt är att de flesta skivor har reagerat mycket positivt på den ökade ljusmängden.En helbild från ikvällMVH Lasse Citera
Laggeman Postat 10 november 2011 Postat 10 november 2011 Låter trevligt! Vad tycker fiskarna om den ökade ljusmängden? Citera
Lasse Postat 10 november 2011 Författare Postat 10 november 2011 (ändrat) Ja fiskarna har knappt reagerat alls - de kör sin vanliga kurragömmalekKorallerna verkar fungerar bra - det är en som inte riktigt anpassat sig än och det verkar dessutom som filfisken är där och stör, varför vet jag inte.Det är tyvärr bara en wetmorella kvar i det stora karet men den är pigg som bara den.Slutligen några korallbilderDet negativa nu är dock att min profilux börjar krångla - omöjligt att kalibrera pH. Sedan tidigare har pumpstyrningarna lagt av och saltmätaren funkar inte heller. Det verkar som det är något fel i själva datorn. det blir att försöka hitta en III ex.Får hoppas bara att ljusstyrningen inte ger upp innan jag fått tag på en ersättare.MVH Lasse Ändrat 10 november 2011 av Lasse Citera
lacrits Postat 10 november 2011 Postat 10 november 2011 Vad som är mycket märkligt är att jag konstruerade min "låda" för korten med ett tätt lock där en 120 mm fläkt pressar ner luft som sedan gå ut via sidan just för att få vad jag trodde maximal kylning. Det visar sig nu att om jag öppnar locket i en långsidan och låter därmed fläkten blås ner snett och luft passera ut snett uppåt så ökar jag effektiviteten med mer än 10 grader - från ca 45 - 50 grader med stängt lock till 35 grader på flänsarnas undersida med 45 5 graders öppning av locket.MVH LasseNu har jag inte läst alla inlägg, så jag har inte sett precis hur din "låda" ser ut med 120mm fläkten..? Dels kan det vara så att med stängt lock så ökar trycket inne i lådan och motverkar hur mycket frisk luft som fläkten orkar trycka in i lådan. När du öppnar i ena sidan så minskar trycket och samtidigt ökar luftflödet från fläkten över dom varma komponenterna.Sen, varm luft vill stiga.. så om du provar att vända fläkten så att den suger luft ut ur lådan så kan du kanske förbättra kylningen ytterligare? Du kanske ska ha nått hål i botten av lådan så det kan komma in frisk luft när nu fläkten suger och skapar ett undertryck i lådan?Jag tänker i banorna som jag använder när jag bygger datorlådor.. Där handlar det mycket om optimalt luftflöde och att ta sval luft över varma komponenter och sedan leda bort den upphettade luften ut ur datorlådan på ett optimalt sätt.. Citera
petnym Postat 10 november 2011 Postat 10 november 2011 Nu har jag inte läst alla inlägg, så jag har inte sett precis hur din "låda" ser ut med 120mm fläkten..? Dels kan det vara så att med stängt lock så ökar trycket inne i lådan och motverkar hur mycket frisk luft som fläkten orkar trycka in i lådan. När du öppnar i ena sidan så minskar trycket och samtidigt ökar luftflödet från fläkten över dom varma komponenterna.Sen, varm luft vill stiga.. så om du provar att vända fläkten så att den suger luft ut ur lådan så kan du kanske förbättra kylningen ytterligare? Du kanske ska ha nått hål i botten av lådan så det kan komma in frisk luft när nu fläkten suger och skapar ett undertryck i lådan?Jag tänker i banorna som jag använder när jag bygger datorlådor.. Där handlar det mycket om optimalt luftflöde och att ta sval luft över varma komponenter och sedan leda bort den upphettade luften ut ur datorlådan på ett optimalt sätt..Hur tänker du när du monterar fläkten på din CPU-kylare? När man vill kyla en kylfläns med en fläkt är det i 99% av fallen bättre att montera fläkten med flödet mot kylflänsen och blåsa på den än att försöka dra luften över den genom att fläkta bort luften som finns över den... Citera
lacrits Postat 11 november 2011 Postat 11 november 2011 Hur tänker du när du monterar fläkten på din CPU-kylare? När man vill kyla en kylfläns med en fläkt är det i 99% av fallen bättre att montera fläkten med flödet mot kylflänsen och blåsa på den än att försöka dra luften över den genom att fläkta bort luften som finns över den...Jag menar luftflöde i en låda, inte på en kylfläns. Det optimala på en kylfläns är både och; push and pull. Citera
Lasse Postat 11 november 2011 Författare Postat 11 november 2011 Jag hade ett för litet utströmningshål helt klart. Nu är luftväxlingen större genom att locket där fläkten sitter är öppnat en tredjedel - så det blir bättre kylt. Dets Ser ut lite som på de supertrimmade hundkojorna (BMC mini Cooper) som fanns när jag var en yngling, där var man tvungen att ställa upp bakluckan för att motorn skulle kylas ordentligt MVH Lasse Citera
lacrits Postat 11 november 2011 Postat 11 november 2011 Jag hade ett för litet utströmningshål helt klart. Nu är luftväxlingen större genom att locket där fläkten sitter är öppnat en tredjedel - så det blir bättre kylt. Dets Ser ut lite som på de supertrimmade hundkojorna (BMC mini Cooper) som fanns när jag var en yngling, där var man tvungen att ställa upp bakluckan för att motorn skulle kylas ordentligt MVH LasseFick åka en sån där gammal racing-trimmad mini cooper, det var mer som go-kart med regnskydd än en bil tyckte jag.. Fast bakluckan var stängd under hela vansinnesfärden genom byn och tillbaka sen.Men, OT:Luftflöde är ju viktigt för maximal kylning. Och helst ska ju luften passera över rätt ställen, där det är varmt. Finns en del trick för att leda luft inne i en "låda". Man kan sätta upp skärmar innuti som dirigerar luften, och gjort på rätt sätt så hindrar inte skärmarna för mycket av flödet. Du kan sätta en fläkt i ena ändan som blåser in luft och en annan i andra ändan som suger ut luft. Köper du bra fläktar och rätt typ av fläkt så kommer du slippa vinande ljud och flytta en hel del luft på samma gång. Mina favoriter för "lådor" är Nexus Real Silent Basic 120mm. Dom är inte högvarviga (1000rpm) men väldigt bra på att flytta luft och med lågt behagligt ljud i förhållandet till varvtalet. Framförallt så kostar dom inte så mycket som t.ex. dom överreklamerade Noctua fläktarna. Finns även bra Scythe fläktar för lådor.Man kan även varvtalsreglera dom flesta fläktar så att dom inte går på högvarv (från 5~6V till 12V), finns motstånd och även justerbara motstånd i en massa olika former.. Så kan man hitta sin egen balans mellan luftflöde och (o-)ljud.. Citera
Lasse Postat 24 november 2011 Författare Postat 24 november 2011 Lite bilder från idag, mest av olika små gynnare i karet. Idag startade jag också upp lite lätt med balling, börjar med bikarbonat och kalcium. Jag håller på att testa en teori jag har som jag inte haft möjligheter att testa innan.MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.