Gå till innehåll

Det går åt helve....


akvarium123

Rekommenderade inlägg

Längden är ca 470 mm - bredden ca 50 mm - samma med höjden.

MVH Lasse

Blir nog styggt att klämma inte den tror jag dessvärre..

5,5 timmar är ganska lite, hur stark är det andra ljuset? Kör själv mina MH 8 timmar och 0.1W/L -> 0.5W/l två timmar och sedan 0.5W/l -> 0.1W/l över 2timmar till

Kör bara mhn... Haft nån teori om att det skall hålla algtillväxten lite i schack, har haft hyffsad koralltillväxt endå.

Men dom kanske sku gilla lite kortare mörkertid, hmm...

//

Nordberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall just limma om en fragg och fundera på om jag skall ge den ett sötvattendopp för att eleminera parasiter... Sliter detta mycket på korallen? Tänkt om dom är utsatta för mycket redan kanske som det är. Att det skulle vara droppen.

//

Nordberg

Vad är det för typ av korall?, vet att SPS koraller är känsliga för sötvattensdopp och ska hellst undvikas, sen hur det är med Lps/mjuk/leather vet jag inte då jag kör 98% på SPS :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick just hem fofasttest, Salifert... Noll, eller iaf inget utslag.

Har fraggat om sps:n i fredags, nu har det börjat växa kisel på ena redan. Gjorde även 20l vattenbyte och fick lite hävare polypexpansion. Skulle detta kunna tyda på brist som tidigare nämnts? Är det nått skit i vattnet borde ju försämringen först avstanna/minska för att sedan långsamt vända till det bättre? Skall försöka hinna med ett till byte idag...

Spårämnen är på G men det tar en stund till...

//

Nordberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Börjat med FM ultra organic igår, men har inte direkt häpnat av effekten... Är det stor skillnad att köra bara FM uo eller om man kör den med FM Ultra min_s?

Tycker att Euphylian har lite med popp i färgen, troligtvis inbillning =)

Testar en Sixline mot plattmaskarna... Såg att den nafsade mot stenen idag, förhoppningsvis mot en plattmask.

Märkte nu att det är nån sorts snigelexplosion på gång också, sitter 20-30st på rutorna bara... Jeij, nån som vill ha en NanoCube?

//

Nordberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova lite med Ultra Organic först. Min_s har aminosyror så har du ett kvävesvält kar så kan det vara lite vanskligt kanske med tanke på alger. Se Claes_A:s tråd om detta. Jag har gott om nitrat i mitt kar och jag upplevde ingen negativ roll med Min_s, tvärtom fick jag en mycket bra polypexpansion hos gorgonier med den kombinationen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Började som sagt med FM UO och sen nån vecka efter med ultra min_s... Fick sinnessjuk polypexpansion på ena sps:n medan hystrixen i vart fall inte verkar ta någon större notis om denna dosering. Men vävnadsbortfallet verkar har avstannat på iaf!

Men nu har min Xenia börjat bli blödig istället, 3 st utskjut har blivit mörkare och skrumpnat en smula. Ser ut som om dom har fått alger runt den dära pumpande delen. Funderar på jodbrist...

Börjar kännas som det bara är ph:t kvar att justera (7.7 när ljuset tänds)... Kalkvatten? Finns det nått annat? Ventilation inget alternativ då hyresvärden och jag säkerligen har olika prioriteringar gällande vikten att ta hål i ytterväggen för att just justera ph:t i en 100 liters glashink... ja... om man frågar förstås..

//

Nordberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan testa CO2 absorber som man använder i rebreather dykutrustning i luftintaget till skummaren. Jänkarna pratar om 0,1 - 0,2 i pH höjning, jag väntar på att få hem min elektroniska pH mätare för att kunna se om det är någon skillnad med/utan. Lasse gjorde visst ett test med det också förut. Kolla efter "sofnolime" eller "Dive Sorb" i närmsta dykbutik...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Saker har nu slutat gå åt helvete! Ph:t fick jag upp med calcium.. Efter att jag började dosera spårämnen+aminosyra/vitamin och lite större vattenbyte i kombination med fosfatremover och aktivt kol så har det blitt fart på grejorna! Nu e jag glad igen!

//Nordberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...