Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat (ändrat)

Letade efter timer som man kunde ställa med sekundintervaller för att ha till doserpumpar, men hittade inga vettiga.

Så det fick bli ett DIY bygge av dessa som ni säkert känner till. http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-2901 två pack för 79kr, fantastiskt.

Då dessa har en "Count down knapp" man kan använda genom att kortsluta den från en annan timer.

Utrustning som jag använde.

Två timer, sidavbitare, spårmejsel 2.5x40, en kryssmejsel PH1, PZ0 eller PZ1, eller en helt vanlig liten en, lödkolv, lödtenn, två batterieliminatorer, svagströms relä, entrådig kabel från nätverkskabel, skruvdragare och en 2.5mm borr. Edit: Multimeter med summerade funktion är bra ätt ha.

dsc33441088523.jpg

Dessa fanns i två olika utföranden, en 1800W och en 2000W.

Det är 2000W man helst vill åt. den är lättare att löda på.

Nu vet jag ju så klart inte vilken version dom säljer i dagens läge, då jag har blandat ihop dom. :smiley9: Visar bild på 1800W på sista bilden.

dsc33621225510.jpg

Använd spårmejseln till att ta ur dom trekantiga skruvarna.

OBS Ignorera att det står 1800W, det är bara en bild på skruvarna.

dsc33471107896.jpg

Bryt in med spårmejseln och öppna här.

dsc33481125813.jpg

dsc33551169336.jpg

Ta isär, och skruva upp dom fyra små stjärnskruvarna av varierande kina kvalité.

dsc33581187106.jpg

Lyft ut försiktigt.

Här har jag markerat vart jag lödde fast mina kablar.

dsc336911313231.jpg

Kablarnafast lödade. Det är en bra ide att förtenna kablarna och lödpunkterna innan så det blir lite lättare.

Den observante ser att skärmen inte lyser riktigt som den skall, då den lossnade från sin limning, men det ordnar sig senare.

dsc33751346136.jpg

Klippte även bort en bit av "knappsatsen" för att kablarna skulle passera lättare.

Här ser man även bilden på 1800W kretskortet, dessa saknar dom små "löd öarna" som jag använde.

dsc33761362202.jpg

Borrade ett hål i sidan av timern och drog ut kablarna där igenom

dsc33741330230.jpg

Kontrollera att det inte är kortslutning någonstans.

Kolla även att CD knappen funkar med kablarna som det är tänkt.

Där efter är det bara att sätta ihop den igen försiktigt.

Om LCD'n har lossnat så lägg iden först, med den svarta gummi kontakten uppåt, se även till att den passar in i hålen i kretskortet med dom två små piggarna.

Löda fast relät rätt till timern och till batterieliminator.

dsc33816551858.jpg

:!: 1800W dog av någon anledning när jag skulle skruva ihop den, kanske var lite hårdhänt.

En liten film så klart.

Den är programerad att starta 23.00 och pumpen skall gå i 10 sekunder.

Ändrat av Jonas Am
Postat

Jag hoppas du är medveten om att på den blå och gröna ledningen ut från kommer det 230 volt ur timern om du vänder timern fel i väggkontakten. Och där har du öppna lödningar. LIVSFARLIGT!

Postat

Stig: Tänker du verkligen rätt nu. De blå och gröna ledningarna är väl bara kopplade så att de ger kontakt genom reläet när det drar och då sluter den lågspänningskretsen som normalt är för knappen. Reläet drives ju sen av en batterielminator som är ansluten till den andra timern.

Eller så tänker jag fel och har du rätt är det ju verkligen något att beakta :)

Postat

Stig, som sagt är det bara kablarna till relät., kanske var fel färg att välja.

Det tog kanske 20 minuter att göra denna. Att skriva inlägget tog bra mycket längre.

Postat

Om du tittar på kretskortet: Var är transformatorn som skulle isolera lågvoltelektroniken från 230 volt?

Om den saknas är 230 volten kopplad till lågvolten. Det är lätt att kolla:

Dra ur timern från 230volten och ohm mät mellan endera stiftet på stickproppen och blå eller grön ledning / lödning. Är resistansen mindre än megaohm har du en förbindelse.

Det finns ett farligt sätt att kolla också som man använder vid säkerhetstester men det vågar jag inte skriva om här.

Postat

Du har rätt Stig! (som vanligt) :)

Ser ju ingen trafo och det är ju så det byggs ibland i enkla konstruktioner för att hålla nere priset. Tänkte inte så långt.

Så Jonas ta och kolla upp det!

Postat

Har nu mätt,

230V stift till grön kabel 5k, blå kabel 26k

andra stiftet grön kabel 152k, blå kabel 148k

Bild kommer på resten av kretskortet om några minuter.

Postat (ändrat)

Bilder på kortet.

Blå och grön kabel lämnar 0.26V AC oberoende om jag väder på stickkontakten i jordat eller ojordat.

post-4470-14468921223944_thumb.jpg

post-4470-14468921224151_thumb.jpg

post-4470-14468921224354_thumb.jpg

Ändrat av Jonas Am
Postat

230v 5k ohm ger 46 mA ström. Normalt inte livsfarligt för helt friska mänskor men vad händer med 5k ohm resistansen när det är 230 volt över den? Effekten skulle vara 10 watt vilket brukar betyda brand. Och brand brukar betyda aska som leder ännu bättre. Jag ser ett 5 k ohm motstånd på kretskortet faktiskt- märkt 472. Men det tål inga 10w.

Postat

Jag förstår inte hur det skulle kunna komma 230Vac när lödningarna är gjorda på 24Vdc sidan?? Tänker jag fel eller? Förklara!!

Mvh Danne

Postat
Jag förstår inte hur det skulle kunna komma 230Vac när lödningarna är gjorda på 24Vdc sidan?? Tänker jag fel eller? Förklara!!

Mvh Danne

Jag förstår inte riktigt den här kretsen heller, förstår inte hur spänningen sänks ner till 24V, men det struntar vi i nu.

I den gråa bandkabeln går tre signaler, lågspänning (+), lågspänning (-) och "reläsignal".

Vilken spänning är det då på (+)? För att kunna svara på det måste vi veta vad spänning är, jo det är samma sak som potentialskillnad, dvs en ensam punkt har ingen spänning bara en potential. Spänning är alltid mellan två olika punkter.

För att kretsen ska fungera är det viktiga att spänningen mellan (+) och (-) är korrekt. För att det ska vara säkert att låta trådarna (+) och (-) hänga fritt i luften utanför timern så är det även intressant vad spänningen mellan (-) och jord är respektive mellan (+) och jord.

Det är de spänningarna som beror på hur timern är vänd i eluttaget.

P.S. Jag tror att spänningen mellan (+) och (-) är ~1,2V

Edit: Stig hann före men jag hoppas att min utförligare förklaring kan hjälpa någon att förstå.

Postat

På bild ett ser vi 24V regulatorn till vänster ovanför motståndet, märkt DB104

mano;

Skall mäta grön/blå kabel mot jord oxå. Har för mig att jag gjorde det och det gav inget, eller menar du mellan Vcc in och jord?

Postat

Ahh... Min trötta whiskeymarinerade hjärna missade det sent igår kväll.. Men spänningsregulatorn DB104 ger 1,1VDc inte 24V.

Jag tror fortfarande inte att det kommer någon högspänning på "knapp delen"

Men nu måste jag ifrågasätta din konstruktion.. :) På den en timern sitter det ju bara en transformator som driver ett relä som har till uppgift att bryta den andra timern, varför använde du inte det inbyggda relät i den första timern som styr uttaget istället för att sätta dit en extern??

Mvh Danne

Postat
På bild ett ser vi 24V regulatorn till vänster ovanför motståndet, märkt DB104

mano;

Skall mäta grön/blå kabel mot jord oxå. Har för mig att jag gjorde det och det gav inget, eller menar du mellan Vcc in och jord?

DB104 är inte någon regulator utan enbart en likriktarbrygga, där DB antagligen står för diod bridge.

Japp, mellan grön/blå och jord... med timern vänd åt båda håll i eluttaget

Edit: janne hann före... värst vad jag var seg i den här tråden

Postat
Jag tror fortfarande inte att det kommer någon högspänning på "knapp delen"

Nej det kommer inte att finnas någon högspänning internt på "knappkortet" men hela kortet borde ha en hög spänning relativt jord, om timern är vänd fel i eluttaget.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...