Gå till innehåll

Är det någon som har prövat "Raw Salt"


NULL

Rekommenderade inlägg

En del element fälls ut som icke lösbara vid insamling. Eller, ja, kalcium och magnesium gör i alla fall. Om detsamma är sant för andra vågar jag inte svara på. Det borde gå att köra resterna efter uppsaltning genom en ca reaktor och lösa ut lite mer, men om det är mer som inte vill lösa sig på nytt är det ju ett bekymmer som kanske inte ca reaktorn vill kännas vid. Biokemist/kemist önskas?

Vad menar du med råsalt?
Råsalt, vad man får från avdunstat havsvatten.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del element fälls ut som icke lösbara vid insamling. Eller, ja, kalcium och magnesium gör i alla fall. Om detsamma är sant för andra vågar jag inte svara på. Det borde gå att köra resterna efter uppsaltning genom en ca reaktor och lösa ut lite mer, men om det är mer som inte vill lösa sig på nytt är det ju ett bekymmer som kanske inte ca reaktorn vill kännas vid. Biokemist/kemist önskas?

Hmm, om jag gör en liten omtolkning av det, menar du att de troligen får med allt vi vill ha med i avdunstningen, men frågan är om allt går att lösa upp igen i akvariumet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har iofs aldrig gjort något studiebesök eller så, men jag har passerat saltanläggningar när jag varit på resande fot. Vidsträckta, grunda betongpooler, bearbetade med gräv/schaktmaskiner. Har det varit en liten pöl med grumligt vatten i ett hörn har det varit mycket, när de håller på och lastar. Det kanske är fel, men jag förutsatte att de lät det soltorka till den nivån, eftersom alla de andra poolerna befann sig i stadier med mer vatten. Pöl med grumligt vatten = någon meter åt varje håll, inte en cm djupt.

Saltet, skrapas från betongen med rökutveckling, så jag skulle säga att det är torrt. (Annars dammar det inte?) Är det torrt lär ju spårämnen ha fällt ut på plats, även om det är aldrig så mycket vatten i andra ändan av poolen, och ju högre koncentrationen i vattnet varit, desto mer spårämnen. (Alltså, mer/högre närmare pölen)

Oavsett, som Stig skriver är det inte lämpligt för akvarium.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...