Gå till innehåll

Dax att bygga nytt!


Guest NoName

Rekommenderade inlägg

Ja.. såhär fick det bli tillslut.. :smiley9: Svetsade bänken i Alu 40mm 4kantsprofiler.

bank.JPG

2 varv vit hammar lack.

hammarlack.jpg

Karet är beställt och alltså ej limmat själv 1200L x 350D x 700H och färre liter än jag räknat på *blundar vidare inför detta faktum* :smiley2:.

akvagarage.JPG

Borrat för 32mm ytavrinning.

genomkar.JPG

Måla det kan jag iallafall :smiley2:.Vanlig blå akryl.

mala.JPG

hela2.JPG

akvautanpl_t.jpg

Limmat liggunderlag i botten av karet.

akvapassform.jpg

passform_JPG.jpg

akvapl_tupp.jpg

medljusramp2.jpg

Pulverlackad aluplåt, Airport, Infällda digital term, brytare m.m Bytte några lysrör hos målargubbarna mot lackjobbet. :smiley20:

medljusramp.jpg

Ytavrinning, (saknar dock kam på bilden) Lite udda design för att ta minimalt med platts.

ytavrinning.JPG

Så en smygstart den 22 feb 04. :smiley9:

sumpkar.JPG

Sumpen har jag inte limmat själv,120L. Filtermattan avlägsnades senare.

sumpfram2.jpg

sump2112.JPG

Vanliga kallvita T8 som går på natten. Deltec MC500 skummare, AquaCare ADN 75 nitratreaktor,Aquabee 3000 returpump lite LS samt Caulerpa. Nivåskillnaden i första facket beror på att allt vatten passerar en filterstrumpa med Coralife Nitrat remover placerad i första bubbelfällan. Detta tills Nitratreaktorn är ordentligt inkörd.

nitrat4ps.jpg

ljustomt.JPG

Deltec 20w uvc i taket. Armaturernafinns det inga salta rör till så dom gapar tomma och får fungera som fästen.Borde kontrollerat att det fanns rör innanjag monterat! :clown: 4st T8 rör 2st actinic + 2st vita. Röret som sitter snett ska sitta så! :smiley17: Singel 250w MH AB 13 000K

belysning2bo.jpg

kablar7qm.jpg

Retur och Temperatur. Och batteriet sitter stenhårt så det finns ingen risk...

tempret.JPG

229an.jpg

Ordning på taket! :nöjd: Digitala timers + fjärrbrytare. Allt utom uvn är fjärrstyrt via fjärrkontroll; PAX fläkt, MH. Actinicrör och alla dagrör går att flippa av/på individuellt, samt alla cirkulationspumpar. Vid matning går bara returen och uvn. Timerarna släcker ned karet i vanlig ordning även om fjärrbrytarna är på.

timerfjarr.jpg

Förhoppningsvis ska allt fungera nu.:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! smiley1.gif

Crille: Eftersom karet är 120cm passar givetvisett 120is rör lite sämre smiley9.gif

Thomas:Kolla iClas Ohlssons katalog, med lite våld sågår det dit 5timers utan att modifiera.

Martin: MH'n sitter i vinklar somär skruvade i väggen. Uvcn är bara skruvad rakt igenom in i väggen. Resten är bara aluminium. Vet inte hur mkt det kan väga men utan MH och uvc är det inte mkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Martin: MH'n sitter i vinklar somär skruvade i väggen. Uvcn är bara skruvad rakt igenom in i väggen. Resten är bara aluminium. Vet inte hur mkt det kan väga men utan MH och uvc är det inte mkt.

Ok, tack!

Hur har du pumpen till UV-cn ?

Frågade själv om jag skulle ha uvcn ovanför o fick som svar att man inte borde det pga att om det blir strömavbrott o pumpen inte får upp vatten så går den torr o går sönder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Martin: Pumpentill Uvt ligger bakom stenen och sedan la jaglite sten över för att dölja. Korta stumpar silikonslang och pvc rör.

"Frågade själv om jag skulle ha uvcn ovanför o fick som svar att man inte borde det pga att om det blir strömavbrott o pumpen inte får upp vatten så går den torr o går sönder."

Här måste det ha blivit något missförstånd, om det blir strömavbrott stannar pumpen men den är ju fortfarande dränkt i huvudkaret så fort strömmen återvänder sparkar bara maskineriet igång igen.Även om bararetur pumpen från sumpenskulle stanna fungerar uvtför huvudkaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

smiley1.gifSynd att det ser så mörkt ut på vissa partier, det är verkligen inte skugga sådär... Skulle behöva en lektion av Ugglan smiley37.gif

Ville få ned ordentligt med sten och ändå visa lite botten...Karet är liteför grunt men å andra sidan tar det lite "bo yta" och mycket vägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe nej det är lite kinkigt att koma åt botten ialf... Att man är kort gör inte saken bättre. Når iallfall ned med fingertopparna om jag står på en stol smiley9.gif

Du får ta med dig ett par mindre stenar och komma hit och byta om du vill smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

super najs jobbat !smiley20.gif

Håller själv på att få upp överdelen på mitt kar ...har samma problem med lysrören då mitt kar e 1200 mm samt armaturen är 1200 mm ...men men ...man får vara innovativ ...inget annat som hjälper .....

Tycker att du lyckats galant ..inget annat än applåder åt dig ...Schysst med höjd på karet ... samt att stenen tar ut sin rätt ...

Lycka till med allt ..

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Peter! Ja det var ju lite dumt att inte göra karet 1250 iställetsmiley9.gifMen dom säger ju att man lärsig av misstagen... smiley2.gif.Glomat armaturer, funkade kanon bara att hänga upp. Jag klippte ganska friskt i reflektorn för att inte skymma MH'n.

Släng upp så mkt bilder du kan på bygget! smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Jag är helnöjd med skummaren, tycker att den hyffsat tyst. iallfall såpass tyst att den inte stör även utan luckan. Vi sov ett tag i samma rum utan problem (med luckan iåfsig)MEN ibland får den ett tuppjukk och börjar väsnas som attan, låter som om pumpen tar i ytterhöljet som då börjar vibrera . Den tystnar om jag vickar den lite fram och tillbaka. Tror det är viktigt att skummaren sitter rakt, är man och pillar och stöter till den så den hamnar lite snettkan det där brummandet uppstå.Men sedan jag tog isär rengjorde och satte ihop den igen hardet aldrig inträffat. .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...