Ouscazz Postat 10 april 2011 Postat 10 april 2011 Najs, gillar den småländska överrinningsboxen.. Citera
Tengan Postat 10 april 2011 Postat 10 april 2011 Najs, gillar den småländska överrinningsboxen.. Då ska du se den i stora karet! Citera
Stensson Postat 10 april 2011 Författare Postat 10 april 2011 haha gör jag en till karantänskaret så får det bli i grönt.Billigt o bra. Citera
Stensson Postat 15 april 2011 Författare Postat 15 april 2011 Har precis gjort lite nya tester.Ca :500mg:1410kh: 7,2salt:1,022förstår inte varför ca fortfarande är för högt.I princip så sjunker ju inte värdena alls.Någon som hjälpa till med en förklaring. Citera
Tengan Postat 15 april 2011 Postat 15 april 2011 Har precis gjort lite nya tester.Ca :500mg:1410kh: 7,2salt:1,022förstår inte varför ca fortfarande är för högt.I princip så sjunker ju inte värdena alls.Någon som hjälpa till med en förklaring.Det är enkelt Poddy, mer konsumenter till storburken! Citera
Stensson Postat 16 april 2011 Författare Postat 16 april 2011 Nja har nästan samma värden i fraggtanken.Lite lägre mg bara. Citera
Stensson Postat 25 april 2011 Författare Postat 25 april 2011 Min Symphyllia ser lite vissen ut.Någon som har en aning?Ser ut som det gröna släpper o något växer upp ur den ( så att säga )Man ser 4 st lite ljusgröna fält Citera
Stensson Postat 3 juni 2011 Författare Postat 3 juni 2011 En liten update.Bytt salt nu till TM.Fick lite trådalger nu strax innan bytet, halvtråkigt.Updaterat fragkaret med lite eggcrateTog 3 öl att få det färdigt, smidigt att jobba i Citera
Lasse Postat 16 juli 2011 Postat 16 juli 2011 Min Symphyllia ser lite vissen ut.Någon som har en aning?Ser ut som det gröna släpper o något växer upp ur den ( så att säga )Man ser 4 st lite ljusgröna fältHar den rättat till sig. Jag har en liknande och den brukar också då och då förändras och skicka upp lite längre tentakler. Jag har alltid utgått från att det är fångsttentakler eftersom det kommer så fort jag matar med smått korallfoder.MVH Lasse Citera
Stensson Postat 30 juli 2011 Författare Postat 30 juli 2011 Hej Lasse!Har missat frågan, nej det rättade aldrig till sig, algerna åt mer eller mindre upp den.Synd, den var väldigt vacker. Citera
Stensson Postat 30 juli 2011 Författare Postat 30 juli 2011 Kände att jag inte fick utrymme för mina verktyg så beslöt mig för att göra om lite i mitt hobbyrum.Har även fått lov att ha saltvatten på övervåningen. Gäller bara att hitta ett bra kar som går att sälja in.Nåväl..Så här såg det ungefär ut innanEfter nedplockning av alla karsedan uppsättning i rummet bredvidinnehållet i det stora karet flyttades tillsvidare till ett 220 liters.Tanken var att vi skulle flytta upp 250 liters karet, men vi tänkte senare om och letar efter ett bättre kar.Så efter ett par dagar så var det bara att fylla upp igen. Tur man har semester.Nu återstår bara att städa i röran samt snygga till kablar för saltet. Citera
Ouscazz Postat 30 juli 2011 Postat 30 juli 2011 Snygga till kablar är aldrig kul... kul att draken låter dig ha salt uppe i visningsdelen av huset. Citera
Stensson Postat 30 juli 2011 Författare Postat 30 juli 2011 Nah, gör väl det halvhyfsat som vanligt,, merparten skall uppåt iaf senare.Tänkte börja med 24 % ättika som kolkälla.Får cyano eller likande och en del kväver lite knappar. Än så länge endast i fraggkaret.Har pratat lite med Claes A ang dosering , och idag har fraggkaret fått första dosen. Tog lite vatten för en stund sedan som jag tänkte mäta upp o se skillnader framöver.Har läst lite på reefcentral ang doseringar mm. Där kör de, har man doserat 1 ml vodka och skall gå över till ättika så är det 8 ml ättika som skall doseras.Dvs 8x mer. Däremot hittar jag inte någon % på ättikan. Förutsätts det att 24% ättika är det som skall kallas ättika? Citera
Stensson Postat 9 augusti 2011 Författare Postat 9 augusti 2011 Sådär, varit mycket salt nu ett tag.Har en KH som är riktigt lågt och det sjunker 1,0 varje dag. Har tillsvidare löst det med bikarbonat: två skedar i en liter vatten, sedan dosera 0,5 dl varje dag.velar lite mellan doseringarna, har försökt att mäta två gånger / dag. På fm så har värdena sjunkigt lite, på kvällen stor förändring.Är inte riktigt med på varför det sjunker så mycket utan dosering. Ph ligger på 8,1-8,3 Hittar inga andra värden som avviker.Iaf.Nytt idag i burken.Micromussa Amakusensis , Achanthastrea, Caulastrea Curvata , Caulastrea Furcata Citera
Claes_A Postat 9 augusti 2011 Postat 9 augusti 2011 Har läst lite på reefcentral ang doseringar mm. Där kör de, har man doserat 1 ml vodka och skall gå över till ättika så är det 8 ml ättika som skall doseras.Dvs 8x mer. Däremot hittar jag inte någon % på ättikan. Förutsätts det att 24% ättika är det som skall kallas ättika?Amerikanarna har en produkt de kallar för "vinegar" som inte ska förväxlas med de svenska produkterna vinäger, ättika eller ättikssprit. Deras vinegar brukar vara 4% och kan precis som i andra anglosaxiska kulturer användas för att förstöra pommes och annat friterat med... Vinegar kan i det närmaste liknas vid utspädd ättika. Citera
Stensson Postat 9 augusti 2011 Författare Postat 9 augusti 2011 Japp, fick det förklarat för mig, så jag kör med den dosen du rekommenderade.Märker absolut inget negativt än. Citera
Stensson Postat 9 augusti 2011 Författare Postat 9 augusti 2011 Och även lite fisk var beställd.Salarias Ramosus och Forcipiger FlavissimusFasciatus fanns tyvärr inte men tycker Ramosus var en schysst överraskning. Riktigt vacker.Beställde även Pro Coral CureOch kolla vad som ramlade ut ur korallerna.Stjärnan har jag inte hunnit kollat upp än. Någon som har pejl?Krabban, kan det vara en Strawberry Crab (Liomera sp.) ?Fick åka i sumpen.Behållaren är förresten inte stor så är rätt nöjd med bilden. Citera
Nordin Postat 11 augusti 2011 Postat 11 augusti 2011 Stjärnan ser ut att vara en grön variant av ormsjöstjärna om jag inte har helt fel känns som man glömt allt sen man gick över till diskus.Det är ju någon variant som kan, om man har oflyt ta fisk---- Sent from my iPhone4 using Tapatalk Citera
Laggeman Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Sjöstjärnan tror jag inte du behöver oroa dig för, det ser mer ut som en "vanlig" ormsjöstjärna som följer med levande sten, ofta i mängder.Krabban är svårt at säga då den är så liten, men kan du ha den i sumpen så låt den gå där och se ifall den klarar sig på det som åker ner i sumpen. Citera
Stensson Postat 12 augusti 2011 Författare Postat 12 augusti 2011 Tackar. ja den kan inte äta mängder Frugan tyckte den var gullig så hon får adoptera den.Sjöstjärna får då gå till annat kar. Citera
ballsam Postat 14 augusti 2011 Postat 14 augusti 2011 Om din hustru känner tvivel över sitt adotionsbeslut av krabban så får den gärna en permanent fosterhemsplacering i vrigstad..Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
freddi36 Postat 14 augusti 2011 Postat 14 augusti 2011 kan inte stjärnan va en så´n här? har sammma i mitt kar iallafall http://se.reeflex.net/tiere/2647_Ophiocoma_pumila.htm Citera
Stensson Postat 14 augusti 2011 Författare Postat 14 augusti 2011 Ser absolut något likande ut. Teckningen på huvudet är lite olika dock Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.