Gå till innehåll

FM - UltraCoral Kit


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag har testat ett nytt korall-lim, men jag får det inte att fästa bra!

jag har försökt säkert 4 gånger med 2 st olika koraller! korallerna tappa fästet om man bara petar lite på dem!

min tyska är bristfällig, men jag förstår att jag ska värma limmet tills det är handvarmt. tycker det är jättedåligt att man bara får en tysk manual med!

från produktbladet/manualen jag fick med:

UltraColro-Kit is ein schwarzgrauer Spezialkleber fur meer und suss wasser, und kann auch Underwasser direkt eingesetzt werden. Benötiget menge UltraCoral-Kit abschneiden und kneten bis sich das Material erwärmt. Bis zur handfestigkeit 5 - 10 minuten fixiren. Nach 1-3 Stunden ist es ausgehärtet.

Reizend!

Enthält Diethylentriamin + Epoxidharz Giftklasse 4

Produkt von Kinder fernhalten. Nicht fur Tiere, die zur Gewinnung von Lebenmitten dienen verwenden. Nicht enatemen. Haut und augenkontakt vermeiden. Nach Benutzung Hände waschen.

Med google-translate:

UltraColro Kit är en svart och grå speciellt lim för sjöfart och sött vatten, och kan också användas direkt Underwater. Behövs och kvantitativa ultra korall-cut kit och knåda tills det värmer materialet. För hand-och motståndet från 5 till 10 minuters fix. Efter 1-3 timmar är det botas.

Charmig!

Innehåller epoxiharts dietylentriamin + gift klass 4

Produkten borta från barn. Inte för djur som används för att producera liv mitten. Inte enatemen. Undvik hud-och ögonkontakt. Tvätta händerna efter användning.

är det meningen att man ska knåda det i 5-10 minuter eller bara tills det blir handvarmt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar micra mitt några sekunder och sedan knåda ihop det i några minuter. (Har ej FM:s lim)

Sedan fick jag tipset att använda cyanoacrylat (Loctite - SuperGlue, köpt på Classe för 30 kr flaskan). Det limmet kladdar du på det andra limmet på kontaktytan mot korallen och även pytan mot LS:en.

Detta fick mig att sluta knapra magsårsmedicin vid varje limning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[quote name=nike83;379083

UltraColro-Kit is ein schwarzgrauer Spezialkleber fur meer und suss wasser' date=' und kann auch Underwasser direkt eingesetzt werden. Benötiget menge UltraCoral-Kit abschneiden und kneten bis sich das Material erwärmt. Bis zur handfestigkeit 5 - 10 minuten fixiren. Nach 1-3 Stunden ist es ausgehärtet.

Reizend!

Enthält Diethylentriamin + Epoxidharz Giftklasse 4

Produkt von Kinder fernhalten. Nicht fur Tiere, die zur Gewinnung von Lebenmitten dienen verwenden. Nicht enatemen. Haut und augenkontakt vermeiden. Nach Benutzung Hände waschen.

Claes-translate:

"UltraCoral-Kit är ett svartgrått speciallim för söt- och saltvatten som kan appliceras direkt under vatten. Skär av önskad mängd av UltraCoral-Kit och knåda materialet tills det är uppvärmt. Fixera tills det stelnar efter 5-10 minuter. Genomhärdat efter 1-3 timmar.

Irriterande!

Innehåller dietylentriamin + epoxyharts giftklass 4.

Håll produkten borta från barn. Inte för djur som ska tjäna som livsmedel [fick jag det här rätt?!]. Inandas ej. Undvik hud- och ögonkontakt. Tvätta händerna efter användning."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte heller några direkta bra erfarenheter av detta lim. Ibland sitter det som berget och ibland inte alls.

Visst stinker det som f*n. Det luktar illa om fingrarna i timmar efteråt, trots flera tvättar.

Jag ska prova metoden Peter rekommenderar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...