mano Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Det kanske bara är jag som tycker så men jag tycker nog att det är något fel på en död fisk.Men mer seriöst så håller jag med dig i att man får förlita sig på goodwill i såna fall, en väldigt dyr fisk skulle det nog vara värt att obducera dock.
PatriksS Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Hehehe, en död fisk behöver inte ha varit något fel på. Den kan ha dött av transportstress, pga stressig miljö i akvariet, pga undernäring, självmord genom hopp ut ur akvariet, hög ålder, whiplash vid inkoppning, depression, fan och hans morsa. Finns många olika anledningar till att en fisk kan dö av "naturliga" orsaker. För att hävda att fisken har dött pga något "fel" så måste man nog få något veterinärintyg eller obduktionsprotokoll. Vem går med sina fisklik till en veterinär? Därför är det så oerhört svårt för en köpare att bevisa att det är/har varit något fel på en fisk. Lyckas man med den bedriften - då är det lättare att med hjälp av 20 a § hävda att felet måste ha förelegat redan vid köpet (gäller inom 6 mån från köpet).Så precis som du säger, Mano, så får man förlita sig på affärernas vilja att skapa goodwill än på att hävda sin rätt genom konsumentköplagen vad gäller köp av våra levande djur.Det är lättare med saker: en pump som inte startar är det sannolikt fel på, en lampa som inte tänds eller som flimmrar är det sannolikt fel på, ett akvarium som läcker är det sannolikt fel på. Om saken inte bär spår av misskötsel eller uppenbar felanvändning så räcker det förmodligen med att bara visa upp varan.
Vandal Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 uppvisar man ett vattenprov som är utan anmärkning så bör ju fisken ha dött av omständigheterna kring flytten, eller av sjukdom... jobbade på samma sätt när jag var på hornbachs akvarieavdelning... var vattnet ok- ny fisk, dock inte ersättning för fisk som redan gått i akvariet... var vattnet inte ok- instruera till hur man får ett bättre akvarievatten..."min" garanti sträckte sig 1-3 dagar... liket och vattenprov skulle lämnas till mig i separata behållare...
Hirez Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 uppvisar man ett vattenprov som är utan anmärkning så bör ju fisken ha dött av omständigheterna kring flytten, eller av sjukdom... jobbade på samma sätt när jag var på hornbachs akvarieavdelning... var vattnet ok- ny fisk, dock inte ersättning för fisk som redan gått i akvariet... var vattnet inte ok- instruera till hur man får ett bättre akvarievatten..."min" garanti sträckte sig 1-3 dagar... liket och vattenprov skulle lämnas till mig i separata behållare...Men om fisken EJ får gå i ens egna vatten, varför då behöva testa om det är "ok"?Det betyder att man ej får ersättning ifall ens vatten är dåligt, ÄVEN fast fisken aldrig blivit släppt---- fattar jag rätt här?
Vandal Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Men om fisken EJ får gå i ens egna vatten, varför då behöva testa om det är "ok"?Det betyder att man ej får ersättning ifall ens vatten är dåligt, ÄVEN fast fisken aldrig blivit släppt---- fattar jag rätt här?om fisken dött under transporten, och köparen följt rekommendationerna så var det klart att de fick "garantifisk" var vattnet dåligt så bad jag dem komma igen efter en vecka, om de följt mina rekommendationer (slamsug, vattenbyten och 1 msk salt/100liter vatten) och hade ett OK vatten då, så fick de ny fisk... AKA Goodwill...Jag vet inte hur bromma behandlar det, men såhär gjorde jag iallafall...
Ouscazz Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Forum är underbart... vilket kackel det blev i en tråd där skaparen egentligen bara ville berätta att han var glad över att ha blivit förnämligt behandlad av en butik..
Hirez Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Forum är underbart... vilket kackel det blev i en tråd där skaparen egentligen bara ville berätta att han var glad över att ha blivit förnämligt behandlad av en butik..Vad menar du nu?? Arbetar du för någon? etc. är inte helt ovanligt hehe...
salar Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 om fisken dött under transporten, och köparen följt rekommendationerna så var det klart att de fick "garantifisk" var vattnet dåligt så bad jag dem komma igen efter en vecka, om de följt mina rekommendationer (slamsug, vattenbyten och 1 msk salt/100liter vatten) och hade ett OK vatten då, så fick de ny fisk... AKA Goodwill...Jag vet inte hur bromma behandlar det, men såhär gjorde jag iallafall... Jag skulle vilja träffa den handlaren som delar ut garantifisk AKA Goodwill när det gäller dyra australien kejsare eller en acanthurus achilles.Det går nog på dom vanligaste fiskarna men inte på dom dyrare.Patrik
Vandal Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Jag skulle vilja träffa den handlaren som delar ut garantifisk AKA Goodwill när det gäller dyra australien kejsare eller en acanthurus achilles.Det går nog på dom vanligaste fiskarna men inte på dom dyrare.PatrikSom sagt, jag jobbade på hornbach... de fiskar vi sålde mest av var neontetra, ancistrus och slöjstjärt... har aldrig ens besökt bromma... Däremot skulle jag tro att akvarieavdelningen på hornbach mest handlar om skatteplanering...
hästnos Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Det är kul att göra en bra affär. Det gör att man vill köpa mera och blir en lojal kund. De bästa säljarna vet det och bjuder på lite små saker för att tjäna mer.
BroderIsak Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Hmmmköp en tv och ha den utomhus en längre tid .........sedan får vi se om garantin gällerOm säljaren ställer ett antal kravtypha vatten blandat med saltha inte fiskarna i i en kokande grytastäng inte av elenglöm inte att mata när du åker jorden runt i en gummibåtkan man inte uppfylla dessa .....har man problem med garantinKanon! ! !
Per/Haninge/ Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Varför inte bara handla från en butik som sköter sin djurhållning ?Det finns massor med råd om varför man ska vända om och inte handla.
Garion Postat 10 februari 2011 Författare Postat 10 februari 2011 Jovisst.Men om man är nybörjare, läser på nätet och där upptäcker en fisk som man gillar och som anses vara tålig och enkel att sköta, då vill man kanske få tag på just den fisken. Speciellt om akvariet ser tomt ut.Ett par resor till Sundbyberg och Täby och det visar sig att det finns många stora och lite svårare fiskar, men inga domino damseller för att ta ett exempel, då ligger det väl nära till hands att "befria" ett par stycken från den lite halvtaskiga miljö de befinner sig i på Bromma Zoo .Jag är i butiken i Sundbyberg varje vecka, och i Täby ett par gånger i månaden och jag handlar hellre där.Jag ville egentligen bara informera om "policyn" inte starta en ny tråd i stället för den som stängdes./Garion
hästnos Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Den fulaste fisken var en gång Christer på akvarielagret. Nu är paret som driver BZ som häcklas.
Bygert Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Att en fisk har dött är ju inte något fel i sig som kan ha funnits vid köpet (- om vi nu bortser från den här varianten: )Konsumentköplagen 20 a § hjälper därför inte ett skit för att få ersättning med en fisk bara för att den är död, vad man måste kunna komma till är att säga att att fisken dött därför att det fanns ett fel på den när man köpte den (smitta, undernäring, förgiftning osv) och att det var ett fel i lagens mening (alltså inget man normalt räknat med, inget typiskt för fisken, inget man blivit varnad för osv). Har man en fisk som dött inom sex månader och kan visa att den dött för att den var smäckfull med parasiter så innebär 20 a § att man inte behöver bevisa att parasiterna fanns från början, det är i stället upp till den som sålt fisken att bevisa att de inte fanns där. Däremot innebär inte 20 a § att säljaren ansvarar för allt elände som händer inom sex månader, det är en § om bevislättnad, inget annat.
Akvarielagret Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 VÄLKOMMEN TILL BROMMA ZOOMARKNAD - SVERIGES STÖRSTA ZOOMARKNAD! Lägsta pris-garanti Mycket stort utbud – över 13 000 artiklar! Allt du behöver under ett tak på våra 1700m2 Kunnig och hjälpsam personal Det lilla extra och unika – vi får hela tiden in nyheter Gratis parkering direkt utanför och handikappanpassat Generösa öppettider - Vardag 10-20, Lördag 10-18, Helgdag 11-18 Vårt mål är att du som kund tillsammans med ditt djur ska få ett brett utbud samt ett trevligt och kunnigt bemötande. Vi vill att du ska känna dig trygg med att vi alltid erbjuder lägsta pris och har därför en lägsta pris-garanti. Ett besök hos oss är en upplevelse i sig! I djurrummets rymliga burar finns gulliga smådjur och flera vackra fågelarter. På reptilavdelningen finns söta ödlor och sköldpaddor. Och du bör inte missa vår enorma akvarieavdelning som rymmer mängder med fisk för både söt- och saltvatten ca 3000 arter!Det måste finnas skitmånga arter av Platy
Rekommenderade inlägg