Gå till innehåll

Salifert Magnesium manual?


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag öppnade precis ett nytt Mg test som har bäst före datum till 09-2013. Dock fick jag en manual på tyska (skickade med i en beställning från en polare som beställde från Tyskland). I min manual står det att jag ska ta 2ml vatten och 5 droppar Mg-1.

Jag minns att i min förra så står det att jag ska ta 2 droppar. Dock när jag letar på nätet så hittar jag en version med 3ml vatten och 6 droppar Mg-1.

Någon som har "min" manual på engelska?

min tyska är tyvärr inte så bra och det finns lite mer information i manualen som jag skulle vilja veta vad det betyder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min engelska manual säger så som jag skriver .

konstigt att det varierar .

Ja det känns väldigt konstigt. Mitt utgångsdatum är 01-2014...

Hur påverkar antalet av Mg-1? Själv upplever jag att jag får höga värden.

Typ 1440 och nu senast 1500 utan att ha gjort några ballingtillsatser. Vattenbyte för en vecka sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan kika på mitt SVENSKA MG test...

Hämtar.....

Läser....

Skriver...

2ml vatten i test röret.

4 droppar av Mg1

Rör om försiktigt i 30 sekunder

Addera 1 sked mg-2, rör försiktigt i 30 sekunder.

Sen är det med plast toppen på sprutan å 1.00 ML markeringen :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tittar på de manualer som jag la upp från simontorp (som Vandal länkade till) så står det 6 droppar det och det gäller 2 ml varianten, helsnurrigt. För säkerhets skull, använd det som står i din manual - 5 droppar. Gör samtidigt en test med 4 droppar, det är inte helt säkert att antal droppar är kritiskt. Men det kan vara bra att veta.

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Lasse, första lösningens volym är inte kritisk och heller inte tillsatsen av saltet man skopar i.

I princip så ser detta kit ut att vara standardmodellen för EDTA-titrering av magnesium. Lösning 1 är då en buffert (ammonium/ammoniak) för att få upp pH till 10 samt innehåller antingen oxalat eller karbonat för att fälla alla kalciumjoner så att dessa inte också mäts i den slutliga titreringen. Saltet man skopar i är vanligt natriumklorid ihopmortlat med en magnesiumindikator (Eriochrome Black T). Sedan titrerar man slutligen med en EDTA-lösning (i spruta) som komplexbinder magnesiumet. När man tillsatt lika många molekyler EDTA som Mg2+ i provet så ändrar indikatorn färg till blått eftersom den inte längre kan binder magnesiumjoner och man kan läsa av magnesiumhalten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för alla svar!

ganska så förvirrande när de har så pass många olika manualer "ute"!

det tråkiga är att jag inte får något utslag alls, dvs testet visar att jag har över 1500ppm i Mg.

jag doserar 3ml Mg dagen med balling......

Du borde kunna testa att tillsätta Mg ballingsaltet till osmosvatten med en sådan mängd att du vet hur hög Mg koncentration det blir för att därefter göra ett Mg test på det vattnet. Det borde klargöra om testet är helt fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för alla svar!

ganska så förvirrande när de har så pass många olika manualer "ute"!

det tråkiga är att jag inte får något utslag alls, dvs testet visar att jag har över 1500ppm i Mg.

jag doserar 3ml Mg dagen med balling......

Om du blandar 4 ml akvarievatten med 1 ml osmosvatten och mäter magnesiumhalten på det så kanske det fungerar bättre? Du får multiplicera det magnesiumvärde du hittar i tabellen med 1,25 för att då få fram ditt riktiga magnesiumvärde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du borde kunna testa att tillsätta Mg ballingsaltet till osmosvatten med en sådan mängd att du vet hur hög Mg koncentration det blir för att därefter göra ett Mg test på det vattnet. Det borde klargöra om testet är helt fel.

jag säger inte att Mg-testet har fel, bara svårt att veta det visar rätt! :)

Om du blandar 4 ml akvarievatten med 1 ml osmosvatten och mäter magnesiumhalten på det så kanske det fungerar bättre? Du får multiplicera det magnesiumvärde du hittar i tabellen med 1,25 för att då få fram ditt riktiga magnesiumvärde.

jag tar mitt test och går över till en polare och kollar mot hans test istället! det jag helst vill ha är manualen på engelska ! :)

jag ser att jag har Batch: 0810-A på Mg-1.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...