Gå till innehåll

krash med biopellets


koaala

Rekommenderade inlägg

Har lyckats krasha mitt kar med biopellets :smiley5:. I onsdags stoppade jag i biopellets och idag ska göra omstart, allt större levande har dött, fiskar, sjöstjärnor och räkor, men maskar och koraller lever ännu. Har nog överdoserat så varningen är på sin plats till alla som provar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nog överdoserat, la 200 ml pellets, dock stog det ju på förpackningen att det är inom rekomendationer. Vattnet blev mjölkigt igår och idag är det kört, som tur är har korallerna klarat sig och lyfte om en massa sten till annan balja innan jag la i pellets, så sätt kan jag få små liv tillbaks.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt när sånt händer...

Det är rätt många som lyckats med detta så man bör börja försiktigt, speciellt om man har lite nitrat.

Jag skulle säga att samma gäller som med dom andra kolkällemetoderna, börja väldigt försiktigt o se hur karet reagerar och hur skummaren beter sig.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Meningen är väl att skumma ut det som kommer från pelletsreaktorn, så utloppet från den till innan skummaren är väl det bästa.

har vart lite till och från med det. har läst att det är korallmat som kommer ut från pelletsreaktorn och då är det ju synd att skumma bort det..

men visten med pellets är väl att få ner näringsämnena.. alltså skumma bort skitan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sist jag testade för nitrat och fosfat var de ca 10 och 0,5. Var planeringsfasen för pelletsen så hade minskat ner matningen till halva av vanliga och varannan dag istället på en månad. Sa också fel det var 50 liter jag bytte innan och inte 30l. Så egentligen hade jag inte så skyhöga värden innan. Hade också pelletsen i andra burken med samma vatten och stenar från stora karet men där har jag inte sett liknande reaktion, hade dock i betydligt mindre pellets där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man blommning så har man för höga nitratvärden.....tillverkaren rekomender att stega in Bp i dessa fall

Från mitt perspektiv är detta en rekommendation som tillkommit senare, antagligen till följd av de problem uppstått pga föregående rekommendation.

Från början hette det; "att det går inte att överdosera pelletsen"... och jag tror säkert också att "nyheten" att det faktiskt går att överdosera pelletsen, i alla fall vid inkörning, inte nått alla handlare som säljer det. Och jag oroar mig att dessa rekomendationer inte kommer fram alltid till personer som börjar med metoden

Jag beklagar Jani/Koala. Trist med bakslag.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från mitt perspektiv är detta en rekommendation som tillkommit senare, antagligen till följd av de problem uppstått pga föregående rekommendation.

Från början hette det; "att det går inte att överdosera pelletsen"... och jag tror säkert också att "nyheten" att det faktiskt går att överdosera pelletsen, i alla fall vid inkörning, inte nått alla handlare som säljer det. Och jag oroar mig att dessa rekomendationer inte kommer fram alltid till personer som börjar med metoden

Jag beklagar Jani/Koala. Trist med bakslag.

Peter

Att man inte kan överdosera gäller fortfarande....är just introduktionen av Bp som kan vara känsligt på för höga doser

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aa just det min fina stora decoration krabba är också spårlöst försvunnen? Var vid liv igår men idag som bortblåst. Kan ju hända att när jag flyttade sten till nya vattnet hängde han med, men han är över 10 cm i omkrets och konstig om jag missade han. Har sökt genom hela huset med om han skulle klättra över vid försök att rädda sitt liv, men ingeting. Får nog fråga katten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt jag inte svarade men jag vet inte namnet till detta. Är något enkelt som jag själv har modifierad att dra inne vattnet från utan. Annars skummar den bra, dock har nu kompleterat med en till om det nu var skummare som inte klarade av det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt jag inte svarade men jag vet inte namnet till detta. Är något enkelt som jag själv har modifierad att dra inne vattnet från utan. Annars skummar den bra, dock har nu kompleterat med en till om det nu var skummare som inte klarade av det.

kan du inte ta en bild på skummaren ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...