Gå till innehåll

hur slippa sörplandet från ytavrinningen


hbmannen

Rekommenderade inlägg

nu har ja provat alla typer av vinklar å rör. men för åndä ett sörpel från ytan å typ lite vattenfalls varning i röret.. e de bara till att byta till ett smalare rör?? blir det tystare då?..

nu e de typ 40 mm´s rör ner till sumpen..

nån annan som har eller haft samma typ av "problem"???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket plats har du och är det som jag hadde innan ett rakt rör upp från botten och ytavrinningen direkt ner i röret?

eller har du röret innanför en "låda" där vattnet åker ner i å sedan vidare i röret?

Om det sisst nämda så testa att bygga en Durso Stand Pipe skall visst vara det tystaste man kan göra vad alla sägersmiley1.gif

Jag hadde första alternativet så vet vad du pratar om testade en massa olika metoder men ingen var riktig bra. testade allt från biobollar. glaspottekulor i röret kranar nere vid sumpen. T-korsen 90graders böjar så att det skulle bli tystare men klurade ut senare att ljudet fortplantade sig uppåt så det var här det kom ifrån och inte nere vid sumpen så kan du och har möjligheter till det byggd dig en Durso Stand Pipe funktion!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hängde några bio bollar i en fiskelina i röret vart i princip knäpptyst!!

Den lösningen hade jag också förut...

Jag rekomenderar den inte då de slammar igen förr eller senare... Skälet till att jag hade biobollarna där var för att inte en snigel skulle krypa in och fastna... inte för att få det tyst.

Min Dorso lösning är knäpptyst vilket jag starkt rekomenderar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag la en filtervadd ("storkornig")längst upp som jag skar till ochsatte ner i röretden har då två funktioner dels stoppar den oljud samt stoppar alla större matrester att åka ner i sumpen samt då även sniglar.

Funkar skitbra man får rengöra svampen 1 ggr i månaden ungefär.

Mvh Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag la en filtervadd ("storkornig")längst upp som jag skar till ochsatte ner i röretden har då två funktioner dels stoppar den oljud samt stoppar alla större matrester att åka ner i sumpen samt då även sniglar.

Funkar skitbra man får rengöra svampen 1 ggr i månaden ungefär

Mvh Göran

Jo det gjorde jag också en gång... Deltec karen har bland annat den lösningen men om man inte rengör tillräckligt ofta så fungerar det inte. Man måste tänka efter själv vilken tid man verkligen lägger ner på sitt kar om man använder den typen av filtermaterial.Alla typer av svampfilter har en tedens att riktigt "fucka till sig" efter ett tag...

(Hur det fungerar med Deltecs droppfilter lösning känner jag dock inte någonting till)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ritade en ljudfälla till mitt akvarium modell "UFO". och den snälle Argusmannen hjälpte mig att svarva den för en billig penning.Om nån är intresserad kan jag lägga ut ritningen, förutsatt att jaghittar en scanner . Jag fick den levererad i kvall och jag är nöjd med resultatet. Fast jag vet inte riktigt hur den funkar på lång sikt.

2005-01-04_204810_UFO.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ritning på ljudfälla, den ser ut som skräp, men det blir så om man ska klara storleken, jag kan maila den i Tiff format om nån skulle vilja ha en bättre ritning. Den skiljer sig lite mot den jag själv har, denna är lite "produktutvecklad" Locket är en lös bit som hålls på rätt höjd av 3 distanser.

2005-01-05_125636_LJUD_FALLA.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni kulventil mellan ytavrinning och sump för att ställa nivån i ytavrinningen? Hjälper massor med surplet. Ett rör istoppat i tankgenomföringen som är perforerat med minst 100 6 mm hål gör att sniglar, eremiter å andra hålstoppande krakar har ett helsike att täppa till den viktiga passagen.

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...