J/F Älvkarleby Postat 3 mars 2011 Författare Postat 3 mars 2011 Nu har en gigantisk låda kommit från Italieneftersom jag tänkt att dokumentera från dag ett , så är väl detta dag ett . . .bilder ;
osby0479 Postat 3 mars 2011 Postat 3 mars 2011 Härligt!Ser välpackat ut...Bara att slänga upp det nu =)
J/F Älvkarleby Postat 3 mars 2011 Författare Postat 3 mars 2011 Härligt!Ser välpackat ut...Bara att slänga upp det nu =)1,1 kubikmeter träkub = 0,15 kubikmeter saltkubblir nog trevligt detta. har fått hem all teknik förutom biopelletsreaktornrörmokarn kommer idag och skall montera en ballofix strategiskt i tvättstugan..
NephruruS Postat 3 mars 2011 Postat 3 mars 2011 Nu får du öppna place och fota (A), är både kub plus elos fan! =)
J/F Älvkarleby Postat 6 mars 2011 Författare Postat 6 mars 2011 del I ; har nu packat upp och monterat litedet kom lite sportlovsaktiviteter före, så det blev först idag .- allt var föredömligt packat och varenda detalj känns kvalité.belysningsrampen och skimmern inte minst. generöst att det följde med tre pumpar ocksådet var ingen manual med, gällande bänken , men som kommunens IKEA - veteran så var de ganska logiskt..gällande placeringen så har jag som tur var hittat ett jämnt områdepå golvet, som annars består av plattor som inte är helt i våg inbördeslite bilder, så kan nån tipsa om kubens position i djupled ( dvs utstickande ca 20 mm i bakkant / näst sista bilden ) är korrekt ?misstänker att det då blir fråga om en liten insats med sticksågenför att få igenom rör just där..känns lite sådär att förena sticksåg med elos - produkt..lite som att föreslå en skål med PEZ som dessert till nobelmiddagen
J/F Älvkarleby Postat 6 mars 2011 Författare Postat 6 mars 2011 Snyggt, ska försöka följa tråden. gör så. bilder kommer det att garanterat att bli framöver
blackizzz Postat 6 mars 2011 Postat 6 mars 2011 Det är meningen att överhänget skall vara framåt, så skjut fram karet på bänken tills den är i "våg" där bak. Dörren kommer sedan att kompensera detta och få det hela till en slimmad bänk =D hoppas du förstod.
J/F Älvkarleby Postat 6 mars 2011 Författare Postat 6 mars 2011 Det är meningen att överhänget skall vara framåt, så skjut fram karet på bänken tills den är i "våg" där bak. Dörren kommer sedan att kompensera detta och få det hela till en slimmad bänk =D hoppas du förstod.det var tydligt förklarat. tack
osby0479 Postat 7 mars 2011 Postat 7 mars 2011 Då har dom inte åtgärdat detta problemet!Du får göra som jag om du vill att akvariumet ska gå i linje med bänken, måtta ut ungefär vart röret går o sen får du köra bort ca 15mm, precis som jag gjorde!Lycka till!
blackizzz Postat 7 mars 2011 Postat 7 mars 2011 Osby, förstår inte riktigt vad du menar med problem, om du tittar på de flesta eloskaren så ser du att det går i linje med bänken. och dörren för den delen, men om det är något annat du menar så.
Maglofster Postat 7 mars 2011 Postat 7 mars 2011 Exakt, det var en del klurande för mig med innan jag kom på hur det skulle vara. Finns inte på kartan att sätta sågen i bänken. Särskilt inte när den är rätt gjord..
osby0479 Postat 7 mars 2011 Postat 7 mars 2011 Det vart den ända lösningen jag kunde se iaf, annars hade karet slutat innan dörren, alltså hade hela dörren synts från ovansidan, och jag ville ha allt kant i kant, tycker det är snyggast så!
J/F Älvkarleby Postat 7 mars 2011 Författare Postat 7 mars 2011 (ändrat) ville bara kolla om nån kan lägga in en bild ( eller beskrivande text ) på rördragningen i sumpen. är lite osäker på vad som skallvara på vilken plats..pdf - manualen jag laddat ned ger inga tydliga svarframförallt gällande de tre av de fyra mindre främre facken/ EDIT ; bifogar en bild, som jag hittat nästan denna sump har jag fått i leveransenskillnaden mot bilden är att på min sump sitter facket med filtersockan i mitten ,och dom fastlimmade stöden för filtersockan är alltså i mitten och mittendelen på bilden sitter till höger på min sumpskimmerns utlopp ned i mitten - men sen ?borde inte detta ( fack med filtersockan ) sitta åt ena hållet och så att säga möjliggöra passage genom två andra fack. Ändrat 7 mars 2011 av J/F Älvkarleby
osby0479 Postat 7 mars 2011 Postat 7 mars 2011 Så här ser min sump ut!Lite stökigt just nu, men det finns inte så mycket plats!
J/F Älvkarleby Postat 7 mars 2011 Författare Postat 7 mars 2011 Så här ser min sump ut!Lite stökigt just nu, men det finns inte så mycket plats!tack. kan modifieringen ha att göra med tidigare bekymmer med microbubblor?- det går inte att flytta mittendelens fästen eller högerdelens bakre / inreplastdelar . jag provar att montera som du gjort
J/F Älvkarleby Postat 7 mars 2011 Författare Postat 7 mars 2011 lite uppdateringosmos igång och funkar braliggunderlag under kuben.blev positionsmässigt 98 % bra när jag satte ned karet på liggunderlagetnån avvikande synpunkt på denna lösning och / elleratt det inte hamnade helt rätt under karet ?
blackizzz Postat 7 mars 2011 Postat 7 mars 2011 Skall det verkligen vara liggunderlag under karet?, de flesta Eloskaren brukar inte behöva det...
J/F Älvkarleby Postat 7 mars 2011 Författare Postat 7 mars 2011 Skall det verkligen vara liggunderlag under karet?, de flesta Eloskaren brukar inte behöva det...gärna för miginväntar ytterligare synpunkter, innan vattnet fylls på
Lasse Postat 8 mars 2011 Postat 8 mars 2011 Min allmänna erfarenhet (och åsikt) är att det finns en ram under akvariet, dvs om akvariet står på en ram och bottenskivan "svävar" några mm över underlaget så skall inte ett liggunderlag användas. Har akvariet en konstruktion som gör att hela bottenglaset ligger mot underlaget så är inte ett liggunderlag en nackdel, då är det en del av "säkerhetstänket". Vet inte vilken typ som ett ELOS är.MVH Lasse
J/F Älvkarleby Postat 8 mars 2011 Författare Postat 8 mars 2011 Min allmänna erfarenhet (och åsikt) är att det finns en ram under akvariet, dvs om akvariet står på en ram och bottenskivan "svävar" några mm över underlaget så skall inte ett liggunderlag användas. Har akvariet en konstruktion som gör att hela bottenglaset ligger mot underlaget så är inte ett liggunderlag en nackdel, då är det en del av "säkerhetstänket". Vet inte vilken typ som ett ELOS är.MVH Lassetack för tydlig info.det är det sistnämnda, så jag plockar bort underlaget..
bobohardrock Postat 8 mars 2011 Postat 8 mars 2011 tjena! Vet att inlägget inte hör till ämnet men undrar vart an får tag på elos akvarier? Hittar inte några någonstans tillgängliga för sverige....mvh martin
Lasse Postat 8 mars 2011 Postat 8 mars 2011 tack för tydlig info.det är det sistnämnda, så jag plockar bort underlaget..Missförstod du mig nu? Om hela bottenrutan ligger mot underlaget - då brukar jag använda liggunderlag - det var det jag försökte säga MVH Lasse
osby0479 Postat 8 mars 2011 Postat 8 mars 2011 Billigast är eloseurope.com direkt från Italien, du kan kontakta danilo@eloseurope.com för att få ett pris direkt!Ett Elos Midi ligger på ca 24000:- ett Elos 70 på ca 28000:-!tjena! Vet att inlägget inte hör till ämnet men undrar vart an får tag på elos akvarier? Hittar inte några någonstans tillgängliga för sverige....mvh martin
J/F Älvkarleby Postat 8 mars 2011 Författare Postat 8 mars 2011 Missförstod du mig nu? Om hela bottenrutan ligger mot underlaget - då brukar jag använda liggunderlag - det var det jag försökte säga MVH Lassekaret står på bänkens två ( högra & vänstra ) vertikala sidor - det är alltså en liten höjdskillnad på dessa och på själva toppskivan på bänken .man fick in 2-3 vanliga a4 - papper under kubens botten i själva glipan / höjdskillnaden, innan jag lade dit liggunderlaget.tänkte att detta skulle jämna ut höjdskillnaden, till det bättrevad göra?
Rekommenderade inlägg