Gå till innehåll

scopas


xeniax

Rekommenderade inlägg

Vill höra med er experter när jag köpte mitt akvarium för cirkus nästan 2 år sedan följde det med 1 doris 2 zebrasomascopas och 1 naso.

Jag tog bort dorisen en zebrascopas och naso pga utrymmet.

Men jag behållde en scopas.

Den är nu enligt förra ägaren cirkus nästan 4 år.

Hur långtid tar det innan den uppnår sin fulla tillväxt den är ungefär 20 cm i höjden och ska bli 40 enligt vad jag har läst.

Jag har den i ett akvarium på 360 liter med sump.

Det jag hade som planer var att skaffa mig en dvärgdrake ihop med min scopas och ge bort/sälja resten av fiskarna.

Vissa säger det är okej med utrymmet andra säger att det inte är det.

Har tänkt skaffa mig ett större när jag flyttar dock jag befarar att det kan ta några år till innan flytt. Vad anser ni är lämpligt så att jag inte gör ett impuls köp.

Min scopas mår jätte bra äter normalt fina utfärgningar pigg aktiv och simmar runt som normalt. Han har även funnit sin kompis nämligen kanin fisken. Kan jag behålla min scopas vad anser ni ? Är det för litet kar ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog mer realistiskt att räkna med max längd på knappt 20 cm.

Jag skulle tro att jättarna på Fishbase är i en speciell population eftersom praktiskt taget alla referenser på nätet anger storlek 17 eller 20 cm.

har inte mätt exakt utan det är väl det maximala jag kan tänka mig tror min är lite mindre till och med. Ögonmässigt säger jag 20 cm.

Jo det var inte längesedan jag kolla på reeflex att dom skulle uppnå en maximal storlek på 40 centimeter men detta kan väl aldrig stämma i ett akvarium måste väl isådanna fall vara i havet dom menar?

Det enda som jag funderade på är om jag kan ha kvar min scopas eller inte med den vatten volymen jag har just nu. Pappa vägrar låta mig skaffa ett större. Och eftersom jag varken har utbildning eller jobb måste jag plugga mig fram och hitta ett jobb kan dock kanske ta något år innan jag kan skaffa något större. Nu ska alla mina andra fiskar bort i principp. Mina clowner flyttas över till mitt lilla 200 liters kar.

Men min undran var egentligen om man kunde skaffat sig en liten dvärg drake ihop med min scopas och inte ha några andra fiskar verkar lite halft tråkigt att bara ha en dvärg drake utan några andra fiskar enligt min smak. Eftersom min scopas har sån härligpersonlighet vill jag inte göra mig av med den förens det verkligen tryter om utrymme. Kanske dumt att göra något sådant köp nu. Bara tanken och frågan om dom hade kunant gå ihop i den volymvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Dvärgdrakarna" blir lite 20 cm plus de också men visst skulle det troligtvis fungera, tänk bara på att en drake behöver mycket mat -> högre belastning på karet.

MVH Lasse

Okej, nu vet jag alla har olika åsikter men skönt att höra allas åsikter ändå.

Men det är inte omöjligt med andra ord.

Hur som helst ska jag inte göra något köp förens till våren.

Men lär defenitivt bli en dvärgdrake ihop me scopasen isådannafall.

Tackar för svaren.

Sedan undrar jag vad ni alla går efter för sida eller tumregel när ni väljer fisk till era kar. Alla sidor jag kollat på säger olika finns det någon idee om man ska plussa och dela olika sidornas rekomendationer?

säg att en sida skriver 100 liter och en annan sida skriver 300

ska man kanske ta någonstans mittemellan då runt 200 ?

Kan aldrig lista ut eller förstå vad som ska vara till vad

och vad som passar medmera.

Reeflex tycker jag har något höga vattenvolymer som rekomendationer känns som man behöver ett halvt hav bara för en liten fisk enligt den sidan. Men dom har mycket bra information på sidan iallafall..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft min scopas i 4 år och 4 månader. Han var ca 3 cm när jag köpte den och nu är han ca 10 cm. Han har nog inte växt något de senaste 2 åren och det verkar som han inte vill bli större heller. Kanske är mitt kar för litet. Hursomhelst, mina erfarenheter verkar stämma bra med Laggeman's.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft min scopas i 4 år och 4 månader. Han var ca 3 cm när jag köpte den och nu är han ca 10 cm. Han har nog inte växt något de senaste 2 åren och det verkar som han inte vill bli större heller. Kanske är mitt kar för litet. Hursomhelst, mina erfarenheter verkar stämma bra med Laggeman's.

Jag tog kontakt med jordbruksverket för att höra hur dom ansåg.

Inte för att jag vill vara någon besserwisse

utan för att jag har haft dom här konversationerna

nästan varje gång jag köpt en ny fisk.

Han svarade iaf så här:

Hej !

Det finns inga bestämda mått på hur stort

ett akvarium skall vara. Den föreskrift som

reglerar vattenvolym i förhållande till antalet fiskar mm

heter DFS 2004:16, Saknr L 80. I 13 Kap. 5 *, står det

att vattnets yta,volym och djup skall vara anpassat

efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.

I det allmänna rådet till denna paragraf står det att:

Volymen inte får understiga 40 liter om inte fiskarten

är särskilt anpassad till vatten av små volymer.

Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk,

som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk

som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten.

Fiskar som är kraftiga i förhållande till

sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.

Dock förstod jag inte riktigt exakta budskapet i det.

Och fick fortarande ändå inget svar varav min scopas

utrymme är för litet eller för stort.

Någon som förstår texten bättre?

Tvivlar inte heller på er erfarna akvarister utan ville bara ha en

överblick om vad som är bestämt just i svergie.

Tänkte att ja skickar två länkar där man ser stor skilnad på vad som krävs för vattenvolym och också därför jag kontaktade er för detta brukar i största fall göra mig förvirrad ..

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+43+381&pcatid=381

http://www.reeflex.net/tiere/519_Zebrasoma_scopas.htm

Reeflex har ändrat sin storlek på fisken sen sist jag kolla från 40 till 20cm.

Mitt akvarium ligger på 95 gallons översätt.

Ingen ide att egentligen ha såna här diskutioner men vet att det är fler som undrar kanske det kan vara en hjälp åt dom också.?

Så absolut sista ska jag behålla eller göra mig av med den. ?

Sen vill inte jag tänka på dessa diskutioner i framtida val av fisk.

Vore skönt att få bukt med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog kontakt med jordbruksverket för att höra hur dom ansåg.

Inte för att jag vill vara någon besserwisse

utan för att jag har haft dom här konversationerna

nästan varje gång jag köpt en ny fisk.

Han svarade iaf så här:

Hej !

Det finns inga bestämda mått på hur stort

ett akvarium skall vara. Den föreskrift som

reglerar vattenvolym i förhållande till antalet fiskar mm

heter DFS 2004:16, Saknr L 80. I 13 Kap. 5 *, står det

att vattnets yta,volym och djup skall vara anpassat

efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.

I det allmänna rådet till denna paragraf står det att:

Volymen inte får understiga 40 liter om inte fiskarten

är särskilt anpassad till vatten av små volymer.

Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk,

som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk

som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten.

Fiskar som är kraftiga i förhållande till

sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.

Dock förstod jag inte riktigt exakta budskapet i det.

Och fick fortarande ändå inget svar varav min scopas

utrymme är för litet eller för stort.

Någon som förstår texten bättre?

Tvivlar inte heller på er erfarna akvarister utan ville bara ha en

överblick om vad som är bestämt just i svergie.

Tänkte att ja skickar två länkar där man ser stor skilnad på vad som krävs för vattenvolym och också därför jag kontaktade er för detta brukar i största fall göra mig förvirrad ..

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+43+381&pcatid=381

http://www.reeflex.net/tiere/519_Zebrasoma_scopas.htm

Reeflex har ändrat sin storlek på fisken sen sist jag kolla från 40 till 20cm.

Mitt akvarium ligger på 95 gallons översätt.

Ingen ide att egentligen ha såna här diskutioner men vet att det är fler som undrar kanske det kan vara en hjälp åt dom också.?

Så absolut sista ska jag behålla eller göra mig av med den. ?

Sen vill inte jag tänka på dessa diskutioner i framtida val av fisk.

Vore skönt att få bukt med det.

I ju för sig försvinner samtidigt utrymme för stenarna så us gallons kanske blir något mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft min scopas i 4 år och 4 månader. Han var ca 3 cm när jag köpte den och nu är han ca 10 cm. Han har nog inte växt något de senaste 2 åren och det verkar som han inte vill bli större heller. Kanske är mitt kar för litet. Hursomhelst, mina erfarenheter verkar stämma bra med Laggeman's.

Jo jag har sett många som har kirurger speciellt scopasen i mindre kar vilket har verkat fungera utmärkt.

Man ser ju det mesta med sina egna ögon

om dom mår bra eller inte skilnad om man köper en fisk som knappt kan vända sig förens den är över på andra sidan av karet.

Sen är även den gula kirurgen minns inte namnet men den är ju verkligen populär i mindre akvarium enligt vad jag har sett samma med dorisen.

Vet inte om alla köper större kar efterallt dom växer men tror kanske inte att alla gör det. Men är det som så att det inte går i framtiden så får man helt enkelt göra sig av med den tråkigt nog men då vet man det i framtida val vore bara skönt att veta lite så inte sådant uprepar sig igen.

Anledningen till att jag är lite angagerad i diskutionen är för att många folk säger olika till mig och jag tycker det är oerhört frustrerande i längden.

Eftersom jag inte kan skaffa något större just nu så är det bra att veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slänger till två bilder på dels karets storlek och hur mkt sten och simyta som nu finns funderar på att ta bort högen med sten till höger om på bilden ifall om att det behövs. Bilden kanske säger lite bättre om storleken till förhållande av karet på scoopasen också.

post-5304-14468921429087_thumb.jpg

post-5304-14468921429334_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är inte de allmänna råden från jordbruksverket så speciellt bra. Det är en rätt så gammal och förlegad metod att beräkna antalet fisk per cm och liter. Enligt den beskrivningen skulle du kunna hålla ca 360 femcentimeters fiskar eller 90 st 10 centimeters fiskar i dina 360 liter. Framförallt det senaste blir enligt mitt sätt och se fisksoppa i ett privat kar, milt sagt.

De råd du kan få på olika websiter är också lite beroende på de som skriver råden och deras uppfattningar. Det är inget som du skall följa slaviskt. Exempelvis så är Scopasen en av de vanligaste kirurgerna i handeln och 1500 plus kar är inte speciellt vanligt. det betyder att det går ett stort antal Scopas i mindre än den rekommenderade storleken på reflex här i Sverige. Scopasen är också en av de tåligaste fiskarna och som lever länge i ett akvarium. Om din verkligen är 20 cm från topp till tå så är det ett majestätiskt exemplar och har den vuxit sig så stor på ca 4 år så har den en viss typ av trivsell i ditt kar helt klart. Visst kan du ha den kvar där - det är i alla fall min åsikt. För Scopas (och övriga kirurger) tycker jag att karets utformning har större betydelse än antalet litrar. det är aktivt simmande fiskar och behöver "sträcka" ut och därför är min åsikt (behöver inte vara rätt) att långsmala kar är att föredra framför kubiska för denna typ av fiskar.

Skulle det fungera med en dvärgdrake? Ja troligtvis men även dvärgformerna blir rätt stora, den lämpligaste kan vara Dendrochirus biocellatus, som enligt litteraturen blir 13 cm (jag har dock sett större men inte över 20 cm). Det är tyvärr inte den vanligast förekommande arten Dendrochirus zebra är vanligare men denna blir 25 cm och brukar ofta förväxlas med Pterois antennata och den blir betydligt större än de 20 cm reflex (och fishbase) anger.

Detta är dock fiskar som är rätt långsama i sitt uppförande så du måste tänka på att de verkligen får maten du stoppar i utan att Scopas tar allt. De kan vara svår att få igång på dött foder så därför är en liten guppyodling är bra att ha igång när du skaffar fisken. Guppyn matar du med försklassigt foder för marina fiskar och på det sättet bygger guppyn upp en fettsyresammansättning som är liknande som de marina arter som drakarna normalt livnär sig på.

Drakar är giftiga och att få ett stick är ganska lätt. Att tänka på då är att så fort som möjligt stoppa stället där sticket tog under rinnande varmt vatten. Vattnet skall vara så hett att du precis klarar att ha det stugna stället där (45 till 60 grader). du skall inte skålla dig. Tiden du skall ha detta varma vatten är minst 20 minuter. Efter det tar du kontakt med giftinformationscentralen och uppsöker läkare.

Att du får olika råd från olika personer är inget ovanligt och det svåra för dig är att sovra i informationen och fatta egna beslut. Ett bra sätt som jag brukar utgå ifrån är om personen i fråga har egen personlig erfarenhet av det som hissas eller dissas. Vill du hålla drakar - försök att ta kontakt med folk som har haft de olika arterna och få direktinformation därifrån. Vad gäller scopas så är det många som har bra erfarenheter i mindre kar, exempelvis Wiking (275 liter). Jag har Scopas i 450 liter - fungerar.

MVH Lasse

Ps svårt att se på bilden men jag skulle nog få dess storlek till 10 - 12 cm från topp till tå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Din scopas är drygt 10cm stor.En cd skiva är 12 cm stor som referens. Tror inte det är några problem med en dvärgdrake.

Kanon. Tack så mycket.. :)

Fick jag besvarat motsatsen till vad många andra sagt till mig.

Fått många negativa svar dock inte från detta forum men ifrån andra människor och sidor om att det absolut inte går.

Tackar för alla svar och blir nog defenitivt en dvärg drake till sommaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktigaste är hur fisken mår. Fiskar som går i för små kar brukar bli stressade och simma i bestämda mönster t. ex i en åtta efter framrutan. Och vara lättskrämda.

Han simmar mycket vid framrutan men det är oftast när han ser att man rör sig vid rutan tror lille firren tigger mat ständigt när jag går förbi.

Ett bestämt mönster hm han kan simma efter en 8:a ibland men bryter mönstret efter en stund enligt vad jag har studerat.

Jag har byggt upp som 2 bågar i karet och dom simmar han runt ofta bådde i bågen och runt fram och tillbaks men tror även det är hans revir i karet vad det verkar som. Verkar vara ett område han gillar oerhört. Men tror jag behöver ta ut en del sten och lägga i sumpen så det blir lite större simyta. Inte dels bara för fiskarna men vill ha lite mer synlig sandyta också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han simmar mycket vid framrutan men det är oftast när han ser att man rör sig vid rutan tror lille firren tigger mat ständigt när jag går förbi.

Ett bestämt mönster hm han kan simma efter en 8:a ibland men bryter mönstret efter en stund enligt vad jag har studerat.

Jag har byggt upp som 2 bågar i karet och dom simmar han runt ofta bådde i bågen och runt fram och tillbaks men tror även det är hans revir i karet vad det verkar som. Verkar vara ett område han gillar oerhört. Men tror jag behöver ta ut en del sten och lägga i sumpen så det blir lite större simyta. Inte dels bara för fiskarna men vill ha lite mer synlig sandyta också.

Angående dvärgdraken vet inte om jag skrev vilken sort jag är intresserad utav om inte så är det " Dwarf/zebra lionfish "

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltså Dendrochirus zebra som du är intresserad av och den blir 25 cm, förväxlas ofta med Pterois antennata som blir betydligt större än de 20 cm FishBase anger.

MVH Lasse

Kanske lite stort med 25 cm beror juför sig på hur fort dom växer tar det flera år så har jag förmodligen och förhoppningsviss flyttat hemifrån och skaffat ett större men den sorten du nämnde som blev 13 centimeter verkar vara rätt svår att få tag i. kanske ska skippa dvärgdrakarna ? hade hoppats på någon mer sort runt 13 -15 centimeter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...