Gå till innehåll

Vad behöver jag?


addeanstad

Rekommenderade inlägg

jag funderar över att skaffa mig ett saltvattensakvarium och har läst på många sidor men har inte riktigt kommit på allt vad man behöver. så nu frågar jag er, vad behöver jag för att få ett fungerande 100L akvarium om jag kan ha både koraller och fiskar i?

Vad ska alla värden ligga på ?

Vilket tester behöver jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nyligen satt upp mitt 100L akvarium. Jag har Skummare, doppvärmare och cirkulationspumpar (inte filter).

Jag kör utan sump och tycker det funkar bra, men då får man räkna med doppvärmare etc i karet som blir lite fulare (tycker jag).

Ang. tester och värden finns det en bra nybörjar guide här någonstans på forumet. Som du kan ladda hem och läsa igenom lite snabbt.

Själv tycker jag att:

http://www.myfishtank.net/forum/nano-saltwater-discussion/34054-nano-reef-step-step-guide.html

är bra att läsa igenom. Om man nu vill läsa lite på engelska.

EDIT- Om du går under Artiklar sedan Nybörjarartiklar så kommer du hitta massa bra att läsa där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp ett mollyhotell eller liknande med inbygd sump längst bak i akvariet. Finns lite olika storlekar runt 100l har jag sett. Jag har ett på ca 80L

Köpte mitt för nån tusing för ett par år sedan. Sen fixar du en liten skummare typ Tunze 9002 och en liten Ledljusramp för att få mycket ljus utan att vattnet blir för varmt.

Med dessa grejer så får du en bra start tror jag :). Sen får man anpassa djurlivet efter ett litet kar. Lite fisk mao.

Blir några tusingar men det kommer med hobbyn tyvär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...