Gå till innehåll

Limma koraller i karet


shreek

Rekommenderade inlägg

Jag har använt det flertal gånger utan bekymmer, Men slutade för en tid sedan med det pga av man har läst om det här på guiden. Börjar bli alldeles för mycket pengar som kan gå upp i rök om det förgiftar karet på nått sätt, Då betalar jag hellre ett par kronor extra för ett vettigt korallim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rätt stor skillnad om man lyckas få "färskt" lim eller nåt som legat på lagerhyllorna för länge, min erfarenhet dvs.

Man kan då känna att båda stavarna är riktigt stela och har ett hårdare ytskickte än vanligt.

Jag vet ett par knep som fungerar hyfsat bra, värm upp limmet i micron då stelnar det snabbare och är mer lättarbetat.

Andra alternativet är det jag brukar använda, blanda cyanoacrylat(superlim) i lager med 2 komponentslim.

Enkelt förklarat så blandar man först epoxit och kavlar ut det, drar på ett tunt lager med lim viker och gör det igen, tills man har några lager.

Det kräver dock experimenterande men när man väl hittat rätt mix så fungerar det betydligt bättre än någondera lim gör för sig.

Och efter ett tag så lyckas man inte ens att kladda på fingrarna om man har tur.

Sen handlar det iblad om hur mycket lim man använder och hur stora koraller man limmar, har ju även sett kar där limmet syns lika mycket som stenen men korallerna sitter ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Återigen.. Jag är övertygad om att det är ett handhavandefel. Med all form av epoxi är det viktigt att noggrannt följa tillverkarens instruktioner. Gör man det så funkar det. Jag har en gammal förpackning Deltec epoxi som är hård som sten. Knådar jag den lite extra så fungerar den precis lika bra dom den nya jag har.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt, en del av handhavandet. :)

Även om inte själva vidhäftningsförmågan alltid är på topp, så går det ju ändå att limma fast saker genom att mosa in limmet i skrevor eller runt "hörn" så att säga, så får man ändå fäste när det väl stelnat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt, en del av handhavandet. :)

Har du nåt emot Anton eller varför är det så viktigt att hänga ut han som en klant ;)

Jag förstår vad du menar och håller med dig rent praktiskt sett. Men vore det inte trevligare att bara försöka hjälpa till istället för att ta ton mot någon som ber om tipps/hjälp.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Viktigt när man limmar på inredningen i karet är också att man ser till så att det inte växer en massa alger, får då lär man inte få det att fästa oavsett vilket lim man använder. Jag brukar förborsta med en gammal tandborste för att få en så ren och fin yta som möjligt, sen är det så klart inte det lättaste att få saker att fästa på en lodrät vägg direkt, men ser man bara till att hålla fast i det som ska limmas tills dess att korallimmet har torkat någorlunda så ska det funka rätt så bra.

Med det sagt så är det inte alltid att det jag limmar stannar på plats, en fragg jag försökt limma vid tre tillfällen har ännu inte lyckats o hålla sig på plats, så den har fått va på botten tills jag hittar en annan plats att sätta den på. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyller på.

Håller med ovan,

Kör själv med Grotech korafix, ddet är väldigt bra och snabbt. men man får fortfarande kämpa ifall man limmar mot skitiga ytor, eller slemmande koraller.. Sen finns en tråd om Biltemas grejer, StigiGemla använde det, men han fick fiskdöd, dock efter det att han använt stora mängder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tagga ner.. Jag har inte hängt ut "honom", eller tagit ton.

Har du nåt emot Anton eller varför är det så viktigt att hänga ut han som en klant ;)

Jag förstår vad du menar och håller med dig rent praktiskt sett. Men vore det inte trevligare att bara försöka hjälpa till istället för att ta ton mot någon som ber om tipps/hjälp.

//NiXoN

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort av med rätt många paket av olika fabrikat, mest Deltec. Alla fabrikaten fäster bra för mig. Det är bara underlaget som man måste preparera noga. Är det en alg- eller bakteriefilm kvar släpper limmet när de dör. När jag limmar på glas eller plast skrapar jag ett antal gånger med en brytbladskniv efter det att det verkar vara rent. Tandborste + ett hål är den bästa metoden enligt min mening.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte mitt hos biotedmarine.

Jag också. Har också köpt hos Göran på Ciklidhuset.

Jag är storkonsument på denna produkt. Hela mitt akvarie är täckt i grå tuggumi.

Finns tydligen i Rosa också. (för tjejer) =P (till den som läser och upprörs, häng inte ut mig för sexist nu ifall du själv saknar humor och självdistans)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...