Gå till innehåll

Egen "LS", vilken sten är bäst?


jojjen

Rekommenderade inlägg

Det verkar klart råda delade meningar om man kan göra levande sten

själv eller återuppleva död sådan. Men jag är beredd att ge det ett

försök och slänga i död sten tillsammans med LS.

Men vilka stenar passar sig för detta?

Död riktigt LS borde ju vara självklart men vilka mer kan tänkas fungerar?

korallsten?

Vad finns det för porösa stenar som inte ger en massa dåligt vatten med höga calcium värden mm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns också "jugoslavisk" hålsten på en del trädgårdsmästerier och Planteimporten i Danmark. Jag köpte på planteimporten för 25 DKK/Kg sköljde som jag trodde noga och fick ungefär en mg fosfat i vattnet. Om du köper sådan lägg den i saltvatten några dagar innan den skall i akvariet. På trädgårdsmästeriena finns den i storsäck som man kan vara några om att dela på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

vad är LS ? Jo sten som är hyfsat porös och ahr legat i saltvatten tillräckligt länge för at utveckla mikroorrganismer ...varför kan det inte funka med vilken sten som helst, så länge den e porös ?

måste inte vara död "LS, eller faxe eller något i den stilen ...har hittat en sida som jag läste för ett par månader sedan ...formaterade dock datorn och kan inte hitta artikeln igen ...en snubbe vid medelhavet som startade sitt kar genom att hämta vatten o dylikt ifrån havet där han bodde ...stenen var LS dock ingen "fidji" eller "bali" sten ...fast det verkade fungera ypperligt ..han satte in tomat anemoner och de verkade trivas utomordentligt ...så min fråga är : vad är levande sten ...de ser inte ut på ett visst sätt ...finns där bakterieflora, mikroorganismer o allt annat smått o gott så finns det ...behöver inte se ut som en tvätt svamp ....

tycker att vi alla går ner till stranden o tar hem lite sten ifrån de svenska kusterna ...oljefläckar är en bonus ..=)

nä ..skämt åsido ...jag tror att det är lite överreklamerat att det skall vara en viss typ av havssten vi skall använda i våra akvarium ...vissa fungerar säkert bättre än andra ...dock undrar jag ifall det är värt 195 kr/KG eller faxe som e "död sten ....ca 75 kr/KG vilket är sinnessjuka priser ...fast ...så länge vi betalar ....varför skall de sänka ...

Bara min åsikt ...ha det i åtanke då ni bombarderar mig med hatbrev smiley4.gif

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sharkbite

Hej Peter

Jag är inne på din linje helt klart, jag själv kör en blandning av LS och lavasten och har inte sett något negativt men många förkastar Lavasten och säger att de kan fälla ut metaller och annat skräp,men jag anser att det är ett naturligt material som finns över hela jordklotet det är lätt ,poröst ,snyggt och billigt och det tar inte lång tid inna kalkalger och rörmaskar mm har invaderat stenen, jag säger bara kolla Hawaii hela ögruppen består av lavasten men har ett enormt marintdjurliv.

Ha det

Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med lavasten i mitt kar. Jag skulle inte rekommendera att ha det. I mitt kar dog ett antal fiskar under den tiden jag hade lavasten och för att se om det var de som påverkade det hela plockade jag ur stenarna. Nu vet jag inte om det var stenarna eller ren slump men enfteråt har det gått mycket bättre för mig. Mitt råd är alltså att inte använda lavasten (sedan gör man så klart som man vill)smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var länge inne på att göra egen sten. Främst för att det ju går att få till några helt fantastiska former då. Nu har jag dock läst så mycket negativt att jag är väldigt, väldigt tveksam...

Att göra egen sten av kostnadsskäl känns lite väl dumsnålt, men jag kommer nog prova att göra en cool liten grotta någon gång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...