jozzzz Postat 3 mars 2011 Postat 3 mars 2011 Hej!Tänkte göra en beställning på Pwss och passa på att köpa hem T8 Lysrör 60cm men undrar vilket som ger mest blått ljus? Jag har ett akvarium på 250 liter.Skulle bli besviken om jag köper hem 2st blå lysrör och de inte ger tillräckligt bra blått ljus när jag bara kör blått, därför jag undrar.Mvh Citera
Hirez Postat 3 mars 2011 Postat 3 mars 2011 Jag skulle nog bytt mot T5 typ igår, om du är orolig alltså. Citera
Reuben Postat 3 mars 2011 Postat 3 mars 2011 Håller med, t8 är inte så effektiva. Blir nog ganska sunkigt blått ljus då det inte kommer kunna penetrera tillräckligt djupt. Citera
jozzzz Postat 3 mars 2011 Författare Postat 3 mars 2011 Det sitter redan färdigmonterade armaturer i akvariet därför jag inte vill byta mot T5 då det skulle bli för mycket jobb för att få det bra.Jag vet att T8 inte är så effektiva men tänkte antagligen köpa Marine-Glo men tänkte om något av de andra som säljs på Pwss är bättre. Citera
Acke75 Postat 3 mars 2011 Postat 3 mars 2011 Har kört med Marine-Glo T8:or och det var absolut inget fel på ljuset i dom.Har dock inte testat några andra så jag kan inte uttala mig om det finns bättre. Citera
Andreas N Postat 3 mars 2011 Postat 3 mars 2011 ozram 75 blue är ett kanon fint blått lys rör som är bara blått och inget annat 8) Citera
metcrue Postat 3 mars 2011 Postat 3 mars 2011 Finns bara ett som gäller, osram 67! Ett måste i saltvattenssvängen... Citera
jozzzz Postat 3 mars 2011 Författare Postat 3 mars 2011 Vet ni vart man kan beställa hem osram 67? pwss hade inga.. Citera
Jaken Postat 3 mars 2011 Postat 3 mars 2011 T8 Osram TLD 67 är är ett otroligt snyggt blått rör du kommer garanterat inte bli missnöjd. Du köper den enklast i en vanlig belysningsaffär, de kan beställa hem åt dig. Citera
maca Postat 3 mars 2011 Postat 3 mars 2011 Lägger även jag min röst på Osram 67, har testat en del olika men faller alltid tillbaka på det röret. Citera
Lasse Postat 3 mars 2011 Postat 3 mars 2011 Ja Osram 67 är bra.Det är dessutom delvis en myt att T5:or är effektivare än T8:or. Den typ av T5:or som används i akvariesammanhang (HO) är faktiskt mindre effektiva än T 8:or per watt räknat. Det som dock är till deras fördel är att man på samma längd har högre wattal på T5 HO. T8 36 watt och T5 HO 54 watt har samma längd men per watt räknat så är det jämt skägg om man har elektroniska ballaster på bägge.MVH Lasse Citera
Hirez Postat 3 mars 2011 Postat 3 mars 2011 Tänkte mer på att de är större och lite gammaldagsa.Men måste man inte ha glimtändare? eller behövs inte det på T8or? Citera
Lasse Postat 3 mars 2011 Postat 3 mars 2011 Kör du T8:or med elektronisk ballast så behövs ingen glimtändare.MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.