Gå till innehåll

start av 1120 liters saltvattenakvarium


ullatti

Rekommenderade inlägg

hej jag ska starta ett saltvattensakvarium på 1120liter. behöver lite hjälp med storlek på sump å skummare gärna ritningar på sumpar mer bara så jag har mått för sumpen under akvariet. är rätt så ny på detta men har en kompis som fått in mig på detta spåret nu å är riktigt taggad för ett akvarium.

mvh ullatti.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Hej Johan och varmt välkommen till SG! :W:

Ang. sumpen, gör den så stor som du har plats till. Man hittar alltid något att stoppa där i. :)

Vad har du för mått på karet?

Mitt tips är att läsa i denna forumsdelen, där lär du få reda på det mesta!

Stort lycka till!

måtten på karet tror ja blir något som 2000*700*800.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, välkommen till forumet! blir detta ditt första salt? Kan vara bra att veta så vi vet vilken nivå man kan diskutera på (samt så man vet vad du faktiskt ger dig in på)

ja d e mitt första salt men håller på med svärmors lilla 250l salt försöker att få ordning på nitrit å nitratet. som sagt där e mycket å lära... e ju tacksam för all hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara flagga lite då så att du verkligen har ekonomi för ett så stort kar. Du är medveten om att man brukar räkna runt 100kr per liter på ett akvarie över en ~2års tid. Nu kanske du redan har avkariet och lite teknik.

Varnar bara så du inte får en chock när planerna väl börjat som de gjorde för mig ;) Hade räknat på ~15000kr men ligger nog närme 40000kr nu 6månader senare, dock är det mest pga att jag inte riktigt bestämmt vad jag ville ha för kar och testat på en massa olika.

vad har du för planer för karet? Revakvarie? SPS, LPS fishonly?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej jag ska starta ett saltvattensakvarium på 1120liter. behöver lite hjälp med storlek på sump å skummare gärna ritningar på sumpar mer bara så jag har mått för sumpen under akvariet. är rätt så ny på detta men har en kompis som fått in mig på detta spåret nu å är riktigt taggad för ett akvarium.

Härligt med en till salt Skåning, från mina gamla hemtrakter dessutom. Häftigt att börja med ett så stort kar. Ser fram emot bilder så man kan se och följa ditt projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måtten på karet tror ja blir något som 2000*700*800.

Hej och välkommen till saltvattensguiden.

Det du skall fundera på är om du verkligen skall ha så högt akvarie.

Med högt kar ställs det högre krav på riktigt bra belysning. skulle jag bygga ett kar idag så skulle det absolut inte vara över 65cm högt.

Vill du ha storleken så om du kan så lägg till 20-30cm på längden och kör 225x80x65 (LxBxH).

Sumpen tycker jag du bör bygga till ett så stort kar med ca mått på 160x60x50 480 liter ca. Vid sidan om denna sump kan du bygga ett kar med platts för ca 150 liter sötvatten som du med automatik på avdunstning i karet.

vad skall du ha för typ av akvarie är mn nästa fråga? Rev kar med mkt koraller ställer ju högre krav på cirkulation och vatten kvalité.

att skynda långsamt är mitt råd och ta dig tid med att köpa grejjer till ditt akvarie för skall du köpa allt nytt som behövs så kommer det kosta redigt med kosing.

Nu kanske du har råd med detta men vad vet jag.

jag hoppas kunna svara på mer frågor som kommer upp men detta var lite små funderingar jag hade iaf.

Ps: jag har ett 800 liter kar och har försökt att hålla nere kostnaderna men jag är lätt uppe i minst 50.000kr och då har jag ej köpt allt jag vill ha på långa vägar... uppgradering av pumpar , kalk reaktor , bättre reflektorer är något som står på chemat.

/Andreas

Ändrat av Andreas N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varnar bara så du inte får en chock när planerna väl börjat som de gjorde för mig ;) Hade räknat på ~15000kr men ligger nog närme 40000kr nu 6månader senare, dock är det mest pga att jag inte riktigt bestämmt vad jag ville ha för kar och testat på en massa olika.

Det låter precis som mig, jag trodde jag skulle klara mig på 15-20k men nu verkar det landa på nästan 40k, och då har jag fortfarande inte köpt doserpumpar och den där vortech mp40 som jag också vill ha :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter precis som mig, jag trodde jag skulle klara mig på 15-20k men nu verkar det landa på nästan 40k, och då har jag fortfarande inte köpt doserpumpar och den där vortech mp40 som jag också vill ha :D

haha samma här ;) doserpump autopåfyllning ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har inte räknat på det än men får väll se var vi hamnar. har ju pratat med en kompis som har ett saltkar på ca,540l andre heter han. jag har haft mkt hjälp av han med kostnader å lite sånt, vet att detta kommer att bli dyrt som fan men nu har jag gett mig fan på det. ska köpa alla sakerna så d får ju ta den tiden det tar att få ihop alla grejorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...