Gå till innehåll

Tunze vs vortech


turboadde

Rekommenderade inlägg

Vortechen kan skapa en våg, motsvarande för tunze är waveboxen...

Det som är fördelen med vortechs pumpar är att flödet är betydligt bredare och man får en större yta med "bra" flöde.

Tunzen har mera av en stråle som når längre, fördelaktigt om man har ett längre kar.

Jag trötnade dock på Vortechen då jag tyckte att den lät för mycket så jag tror inte du vinner nåt med att byta.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Man läser ofta att vortechen har många och bra funktioner. Jag kör 2st tunze 6055 som jag styr med profilux 2 programvara. Vad mer klarar vortechen av som jag inte klarar med tunze 6055 pumparna?

vill du förklara hur du styr dina pumpar med din profilux? vad behöver du för grejer för att klara att styra pumparna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze är som nixon beskriver lite hårdare stråle på och koraller som står 40 cm framför utblåset kommer säkerligen ta allvarlig skada av detta.

Med en vortech så händer inte detta då den för det första tar sitt vatten från ett bredare område och sprider sedan ut vattnet i en bredare stråle vilket gör att koraller som står i närheten inte tar någon skada.

Jag har sett hos Ted att acroporer står 20cm framför hans Mp 40 utan att ta skada.

jag hade en acropora 40cm ifrån en 6105 och på den släppte vävnaden och var nära på att dö. Då hade jag växlande flöde fån lägsta och upp till ca 80% med ca 6sec intervall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vill du förklara hur du styr dina pumpar med din profilux? vad behöver du för grejer för att klara att styra pumparna?

Finns en sladd från ghl att köpa så kopplar man in styrsignalen imellan tunze pumpen o en ghl dator.. Sen har datorn programvara för att styra pumpen , gissar att man får fler möjligheter med ghlen som styrning än en vanlig tunze box à 7095 tex

Har man styrbar tunze pump o en ghl redan så handlar det om 99-199 typ för sladden för att koppla samman dom..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill passa på och nämna att Tunzes nya modell, 6095, som kommer i aug/sept har ett mycket större utblås och på så sätt ett bredare, lugnare flöde som Vortecharna.

Jag räknade lite på det. 6055 (5,5m^3/h) har en flödeshastighet på lite drygt 1.2m/s genom utblåset. 6095 (10m^3/h) är nere på ungefär 0.7m/s och pumpar ut nästan dubbelt så mycket vatten.

6105an som ger upp till 13m^3/h har en flödeshastighet på hela 1.84m/s.

Tyvärr hade jag ingen data på Vortecharna för att räkna på dessa.

Alltså, 6095an kanske blir ett bra alternativ till MP20/MP40. Den enda nackdelen som jag ser det är kabeln och det estetiska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är som manne säger att har man en GHL dator och en styrbar tunze pump så e de bara sladd som behövs. Har man flera pumpar så behövs en splitter med så man kan koppla in 2st pumpar på ett urtag (kanal L1 och L2). Sen är det bara ställa pumpen med programvaran i GHL:en. Jag körde med profilux lighten först men har gått över till stora datorn nu. Inställningar för pumparna e samma i båda. Skulle nästan säga att man kan ställa dom hur man vill med datorn. Kan inte komma på något annat man behöver.

Du kan läsa mer här. Bara bläddra ner till kapitel 6 http://support.aquariumcomputer.com/downloads/Programming%20guide_V507.pdf

Vad är det för tid på pullsen på vortechen vid vågrörelse? Tunzen kan man ställa på minst 0.4. Kanske e läng tid men man får fin vågrörelse i karet med den :D.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är som manne säger att har man en GHL dator och en styrbar tunze pump så e de bara sladd som behövs. Har man flera pumpar så behövs en splitter med så man kan koppla in 2st pumpar på ett urtag (kanal L1 och L2). Sen är det bara ställa pumpen med programvaran i GHL:en. Jag körde med profilux lighten först men har gått över till stora datorn nu. Inställningar för pumparna e samma i båda. Skulle nästan säga att man kan ställa dom hur man vill med datorn. Kan inte komma på något annat man behöver.

Du kan läsa mer här. Bara bläddra ner till kapitel 6 http://support.aquariumcomputer.com/downloads/Programming%20guide_V507.pdf

Vad är det för tid på pullsen på vortechen vid vågrörelse? Tunzen kan man ställa på minst 0.4. Kanske e läng tid men man får fin vågrörelse i karet med den :D.

Grymt! jag har nämligen en profilux 2 plus, och ska byta cirkulation i höst! så det passar mig bra om jag kan få tag på en ny pump då! tackar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill passa på och nämna att Tunzes nya modell, 6095, som kommer i aug/sept har ett mycket större utblås och på så sätt ett bredare, lugnare flöde som Vortecharna.

Hoppla, den har jag helt missat. Det var ju en jäkla tur att man inte har tryckt på 6055-köpknappen. Jag väntar tills 6095 kommer, tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppla, den har jag helt missat. Det var ju en jäkla tur att man inte har tryckt på 6055-köpknappen. Jag väntar tills 6095 kommer, tack för tipset!

Jag borde kanske vara tydligare med att jag inte har kunnat räkna på utblåset på en vortech, så jag kan inte lova att 6095an har lika lugnt flöde. Men det är helt klart Tunzes bästa alternativ om de är just det man är ute efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag borde kanske vara tydligare med att jag inte har kunnat räkna på utblåset på en vortech, så jag kan inte lova att 6095an har lika lugnt flöde. Men det är helt klart Tunzes bästa alternativ om de är just det man är ute efter.

Jag har lite problem om jag ska montera Vortech i karet, blir svårt att ta hål i bakgrunden. Tunze känns som enda vettiga alternativet om man vill ha styrbara pumpar, speciellt 6095 som är bredstrålande.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...