Gå till innehåll

Vart borra hålet på returen??


campokatt

Rekommenderade inlägg

Ja, om man vill hindra att vatten sugs tillbaka till sumpen genom returen vis tex strömavbrått. Var´t ska man borra hålet? Jag har ett 25mm rör som kommer från sumpen i min överrinningsbox. Ovanför kammen sitter ett Tkors och fördelar flödet från returen till två rör som mynnar under vattenytan... Ska jag bara borra ett hål på ca 5mm i röret som kommer från sumpen innan tkorset??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt kar har returen tillbaka i karet via ett böjt rör som sticker ner i karet igen uppifrån och sticker ner ca 1 cm och själva överrinningskammaren har en durso som e monterad samma typ så skulle volymen i karet sjunka mer än den cm så slutar vattnet rinna ner i sumpen både via retur-röret och via avrinningen man får kolla lite hur mycket sumpen klarar svälja innan man bestämmer nivån på rören

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog sätta ett hål precis under ytan på de båda utloppen från returen.

Man kan sätta det precis i/över ytan också, men risken är att det suger in luftbubblor. Får du problem med det, sätt någon form av förminskning eller annat "hinder" på utloppet, så får du lite tryck i röret, då kan det inte sugas in luft.

Sätter du hålen på den "mörka" sidan av röret (dvs bortvänt från belysningen) så tror jag du minskar risken för att alger proppar igen hålet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt hål sitter ca 10-15mm ovanför ytan, vilket ger lite porlande ljud när den strålen träffar ytan.

Kan du så borra det på den sidan som vetter från belysningen, så minskar du risken för att det ska växa alger på den sidan av röret om du sätter det i nivå med eller under ytan.

*Edit: Såg nu att Niclas skrev samma sak. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 5mm hål i min 32mm's retur. Ju större hål du gör desto mer vatten kommer ta den vägen, samtidigt så riskerar ett mindre hål att sätta igen lättare om det kommer upp något från sumpen i form av alger eller liknande.

Annars är nog ett 3,5-4mm fullt tillräckligt skulle jag tro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...