Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Mitt kar har varit uppe i 2-3 år nu, men jag får inte någon riktigt fart (tillväxt) på röda kalkalger.

Vad är det som saknas, tro? Någon gissning ?

Har osmos, halogenlampa, skummare, nitratfilteroch byter 20% av vattnet varje månad.

De flestavattenvärdet ser "okey" ut.

Allt annat liv i karet fungerar bra.

Postat

Tillsätter du några spårelement så som jod, för de är beroende av det för sin trivsel. Vad har du för belysning? De tycker ej om för mycket ljus.

Postat

Uteblivna kalkalger behöver inte betyda att något är fel, vissa föredrar till och med akvarier med lite kalkalger.

Postat

Själv har jag en sjöborre somäter upp minakalkalger... Det har han gjort i fyra år nu... Han är stor som en tennisboll utan sina spröt... Så om ni gillar kalkalger skaffa ingen borre.smiley2.gif.

Postat
  • Författare

Innehåller inte saltet spårämnen ?

Jag använder "Instant Ocean" och byter 20% av vattnet varje månad.

Jag använder även Seachem's "Marine Buffer". (ca 1 tsk i veckan)

Detta innehåller bl.a. calcium, sodium, magesium och strontium.

Jag har ingen testare för CA-värden.

Min belysing består numera av två 30 W lysrör och en 150W metallhalogen i ett 200 l kar.

Detta har jag kört med i ca 2 månader.

Innan detta så hade jag bara 4 st 30 W lysrör.

Idag är belysningen väldigt varierande beroende på platsen i akvariet.

Därför tror jag att det inte är belysning som är problemet, för då borde jag ju få kalkalger någonstans i akvariet.

Men lite jod kan kanske fixa det hela, vem vet ?

Vad ska man då köpa för ett preparat ? Några tips ?

Postat

Har du någonting som tillsätter kalk i vattnet?

Det kan ju vara så att du knappt har ngt kalk alls i vattnet, jag hade inte råd med en kalkmixer eller reaktor i början och tillsatte då färdigblandat men när jag köpte en så formligen exploderade mina kalkalger ochväxte jättemycket även då koraller. För mig så går det åt 500gr Rowakalk i månaden.

Aquarium Systemshar ett bra märke som heter Reef Evolution& det är i flytande form.

Mvh Göran

Postat
  • Författare

Jag har ingen kalkmixer och tillsätter ingen kalk idag.

Det finns ju en massa olika modeller på Reef Evolution på Akvarilagret.

Vilken ska man ta ?

/Uffe

Postat

Mät först så du ser vad som behöver göras. Du kan ju ändå inte köra mixer och reaktor utan att kolla värdena sen.

Postat

ta å köp tester så kan vi hjälpa dig men om du inte till sätter kalk så är det nog ganska lågt å troligtvis det som är felet

Postat
  • Författare

Nu har jag mätt CA värdet och det är 440 mg/liter.

Värdet skall ligga mellan 400-450 mg, så jag ligger helt rätt.

Kan det vara brist på jod, i alla fall ? hmm....

Postat
Min belysing består numera av två 30 W lysrör och en 150W metallhalogen i ett 200 l kar.

Därför tror jag att det inte är belysning som är problemet, för då borde jag ju få kalkalger någonstans i akvariet.

Ja du ligger helt rätt i CA.. Men du har länge kört med 4x30w.. och endast de senaste 2 månaderna kört med 150 w MH... Jag undrar om inte kalkalger vill ha liter starkare ljus ändå? 2 månader är ju inte så där jätte lång tid...

Postat

Konstigt!

Det ser ju bra ut med 440mg/liter det kanske inte är så mkt kalkalger på din LS från start så det kanske är därför.

Har du en sjöborre dom gillar annars kalkalger väldigt mycket.

Mvh Göran

Postat

Ja du ligger helt rätt i CA.. Men du har länge kört med 4x30w.. och endast de senaste 2 månaderna kört med 150 w MH... Jag undrar om inte kalkalger vill ha liter starkare ljus ändå? 2 månader är ju inte så där jätte lång tid...

är det inte så att kalkalger vill ha LITE ljus?

Postat
  • Författare

Jag har ytor i akvariet som har lite ljus, men det växer inga röda alger där heller.

Postat

jag får oxå bara lite kalkalger,har bra ljus men har märkt att jag får lite i hörnen baktill där ljuset är svagare.trist tycker dom är snyggasmiley19.gif

Postat

utan att vara nån vatten kemist så är jag rätt säker att tillsats av magnesium strontium, bor och iodine (jod) har positiv i nverkan på Kalkalgstillväxten

Postat
  • Författare

Jag har haft i magnesium de sista dagarna, så man får se om det tar sig...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.