Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Mitt kar har varit uppe i 2-3 år nu, men jag får inte någon riktigt fart (tillväxt) på röda kalkalger.

Vad är det som saknas, tro? Någon gissning ?

Har osmos, halogenlampa, skummare, nitratfilteroch byter 20% av vattnet varje månad.

De flestavattenvärdet ser "okey" ut.

Allt annat liv i karet fungerar bra.

Postat

Själv har jag en sjöborre somäter upp minakalkalger... Det har han gjort i fyra år nu... Han är stor som en tennisboll utan sina spröt... Så om ni gillar kalkalger skaffa ingen borre.smiley2.gif.

Postat

Innehåller inte saltet spårämnen ?

Jag använder "Instant Ocean" och byter 20% av vattnet varje månad.

Jag använder även Seachem's "Marine Buffer". (ca 1 tsk i veckan)

Detta innehåller bl.a. calcium, sodium, magesium och strontium.

Jag har ingen testare för CA-värden.

Min belysing består numera av två 30 W lysrör och en 150W metallhalogen i ett 200 l kar.

Detta har jag kört med i ca 2 månader.

Innan detta så hade jag bara 4 st 30 W lysrör.

Idag är belysningen väldigt varierande beroende på platsen i akvariet.

Därför tror jag att det inte är belysning som är problemet, för då borde jag ju få kalkalger någonstans i akvariet.

Men lite jod kan kanske fixa det hela, vem vet ?

Vad ska man då köpa för ett preparat ? Några tips ?

Postat

Har du någonting som tillsätter kalk i vattnet?

Det kan ju vara så att du knappt har ngt kalk alls i vattnet, jag hade inte råd med en kalkmixer eller reaktor i början och tillsatte då färdigblandat men när jag köpte en så formligen exploderade mina kalkalger ochväxte jättemycket även då koraller. För mig så går det åt 500gr Rowakalk i månaden.

Aquarium Systemshar ett bra märke som heter Reef Evolution& det är i flytande form.

Mvh Göran

Postat

Jag har ingen kalkmixer och tillsätter ingen kalk idag.

Det finns ju en massa olika modeller på Reef Evolution på Akvarilagret.

Vilken ska man ta ?

/Uffe

Postat

Nu har jag mätt CA värdet och det är 440 mg/liter.

Värdet skall ligga mellan 400-450 mg, så jag ligger helt rätt.

Kan det vara brist på jod, i alla fall ? hmm....

Postat
Min belysing består numera av två 30 W lysrör och en 150W metallhalogen i ett 200 l kar.

Därför tror jag att det inte är belysning som är problemet, för då borde jag ju få kalkalger någonstans i akvariet.

Ja du ligger helt rätt i CA.. Men du har länge kört med 4x30w.. och endast de senaste 2 månaderna kört med 150 w MH... Jag undrar om inte kalkalger vill ha liter starkare ljus ändå? 2 månader är ju inte så där jätte lång tid...

Postat

Konstigt!

Det ser ju bra ut med 440mg/liter det kanske inte är så mkt kalkalger på din LS från start så det kanske är därför.

Har du en sjöborre dom gillar annars kalkalger väldigt mycket.

Mvh Göran

Postat

Ja du ligger helt rätt i CA.. Men du har länge kört med 4x30w.. och endast de senaste 2 månaderna kört med 150 w MH... Jag undrar om inte kalkalger vill ha liter starkare ljus ändå? 2 månader är ju inte så där jätte lång tid...

är det inte så att kalkalger vill ha LITE ljus?

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...