Gå till innehåll

Hur är det direkt solsken i Saltkaret?


vondraggen

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har endast installerat tekniska prylar och dolt dessa idagsläget.

Mitt saltkar vattenfylles för första gången lagom till månads skiftet Mars-April. Då anländer 3 st. streampumpar lagom till lön.

Nuvarande placering i vardagsrum, ger solsken från ena sidorutan under ca 3-4 timmar under dagen. Solljuset sträcker sig halvvägs in i karet, mestadels på botten.

Frågan är om detta är bra eller blir det för mycket ljus ( solljus ) ??

Jag har ju möjlighet nu, att flytta karet längre in i vardagsrummet.

Har ej funnit några inslag om detta, med solljus i karet.

Tack på förhand. Peter i GBG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tidigare haft soljljus in i två av mina kar, inget negativt vad jag vet har tillkommit av detta.

Det har också rört sig om ett par timmar mitt på dagen och från en sida sett.

Står karet där du vill ha det nu så ser jag inga bekymmer med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tidigare haft soljljus in i två av mina kar, inget negativt vad jag vet har tillkommit av detta.

Det har också rört sig om ett par timmar mitt på dagen och från en sida sett.

Står karet där du vill ha det nu så ser jag inga bekymmer med det.

Tack, för info - Solen får skina in i karet. // Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ge värmeproblem under sommaren, och även en del algproblem om man har för höga näringsvärden.

Själv har jag inga problem med värmen, däremot ser jag en klar skillnad i mängden alger på de ställen där solen kommer åt jämfört med de som ligger i "skugga".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ge värmeproblem under sommaren, och även en del algproblem om man har för höga näringsvärden.

Själv har jag inga problem med värmen, däremot ser jag en klar skillnad i mängden alger på de ställen där solen kommer åt jämfört med de som ligger i "skugga".

Kan instämma i detta, de soliga områdena får oftast mer algtillväxt jämfört med de områden som står i "skugga".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har relativt mycket sol bitvis på båda min kar.. Upplever inte det som något farligt, men kul o se när knapparna vänder sig mot solen faktiskt , morgonsol , sen kommer min belysning igång o dom vänder uppåt igen.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har eftermiddagssol i ena hörnet av mitt kar. Det är aldrig vackrare än då. Har aldrig haft problem med mer alger i det hörnet och mina koraller växer bra i detta hörne. Ser dessa strålar(när de väl kommer) som en gratis 400 wattare (minst).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har relativt mycket sol bitvis på båda min kar.. Upplever inte det som något farligt, men kul o se när knapparna vänder sig mot solen faktiskt , morgonsol , sen kommer min belysning igång o dom vänder uppåt igen.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

OK, tackar för flera bra svar, näringshalt i vattnet får jag hålla koll på samtidigt borde koraller m.m. trivas i solljus. En annan aspekt på ljus kan ju vara att fiskar m.m. vaknar upp i lugna ro med dagsljus ute, sedan dyker sol upp och under denna period tänder jag ramp - vidare har jag funderat på timer på fönsterlampa bredvid karet, tänder på kvällen innan ramp slocknar så att fiskar får lite " natta-lampa " innan det blir nattsvart.

mvh Peter i GBG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...