Fagerberg Postat 21 mars 2011 Postat 21 mars 2011 Någon som har tips på en bra osmose anläggning ? Hur ofta ska filterna bytas ? Spelar det någon roll om man kör med kallt eller varmt vatten i osmosen ? Citera
Lasse Postat 21 mars 2011 Postat 21 mars 2011 Någon som har tips på en bra osmose anläggning ? Hur ofta ska filterna bytas ? Spelar det någon roll om man kör med kallt eller varmt vatten i osmosen ?Du skall köra med kallt vatten - genomsläppet blir större vid varmvatten (mer föroreningar följer med). Hur länge membranen håller beror mycket på ditt råvatten. Höga kalciumhalter i det förkortar livslängden på membranen ordentligt.MVH Lasse Citera
Marko Postat 21 mars 2011 Postat 21 mars 2011 För att maxa antalet prylar till akvariet så kan du koppla in en sånhär på osmos anläggningen: http://www.tdsmeter.com/products/dm1.htmlBlir din för ~£20 på ebay. Citera
-=Mr_B=- Postat 22 mars 2011 Postat 22 mars 2011 Jag köpte en DM-2 via eBay, och det enda felet på den är att anslutningarna är för grövre slang. Jag har inte börjat leta, men jag kommer uppenbarligen behöva plocka upp 2 nya T anslutningar med tiden. Det kan vara värt att tänka på, så man får rätt från början.B! Citera
Fagerberg Postat 22 mars 2011 Författare Postat 22 mars 2011 För att maxa antalet prylar till akvariet så kan du koppla in en sånhär på osmos anläggningen: http://www.tdsmeter.com/products/dm1.htmlBlir din för ~£20 på ebay.Såg att triton har också en tds för 925:- Citera
Fagerberg Postat 22 mars 2011 Författare Postat 22 mars 2011 Vad har ni själva för märke på era osmose ? Jag har aquatic nature med silikatfilter. Citera
greger Postat 22 mars 2011 Postat 22 mars 2011 Det är nog med osmoser som t.ex. med gitarrsträngar - ett fåtal tillverkare men hundratals "märken".Däremot hade jag det tveksamma nöjet att testa en osmos av fjärran östern-ursprung - jag tror nästan att ett Melittafilter hade funkat lika bra, var tvungen att plocka isär för att se om det fanns något membran i överhuvudtaget - marginell skillnad på in och utvatten enligt TDS-mätning Citera
Marko Postat 22 mars 2011 Postat 22 mars 2011 Jag köpte en DM-2 via eBay, och det enda felet på den är att anslutningarna är för grövre slang. Jag har inte börjat leta, men jag kommer uppenbarligen behöva plocka upp 2 nya T anslutningar med tiden. Det kan vara värt att tänka på, så man får rätt från början.B!Aha, jag köpte en DM-1 på eBay UK och det var rätt dimensioner på allt. Citera
Fagerberg Postat 22 mars 2011 Författare Postat 22 mars 2011 Behöver man aldrig byta den stora delen på en osmose ? Inte dem små kolfiltret och partikelfiltret alltså utan den i mitten där även skitvattnet rinner ut från ? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.