Gå till innehåll

Aqua medic ocean light 8*54 T5


martin84

Rekommenderade inlägg

Tycker trådskaparen ska välja det han känner passar honom bäst. Vilken stil han vill ha på akvariet. Lysrörsbelysningen kommer ju ge en betydligt mer entonig belysning. Lika överallt lixom som en kontorslokal. Är det det man vill ha så är ju lysrör bra. Om man vill hålls med dom. Miljöfarliga är dom ju oxå ;)

Men, tycker man ska kika på vilka alternativ som finns när man ska köpa belysning då det är kanske mycket pengar det handlar om. LED är ju det nya, tekniken är överlägsen både MH och lysrör tex när det gäller effektiviteten, storleken, avsaknaden av värmeutväckling och livslängd.

Varför när man ska köpa nytt inte satsa på det nya och moderna?? Lite dyrare i inköp. visst, men smakar det så kostar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill bara göra en påpekning att jag inte påstår att t5 valet är dåligt, bara att LEDsen blir helt klart billigare.

Angående länken om hur mycket t5 belysningens effekt sjunker över tiden så var det intressant, men tyvärr ändrar den inte hur jag ser på t5ors livstid... bara på första sidan finns följande citat

I bought the par meter 3 months after ATI T5. So I have no idea what is the par reading with brand new lamps. The par decreased 20% in 3 months is for lamps between 3 months old to 6 months old. I noticed the growth rate slowed down a little bit at that time and that's why I checked the par value.

I also change the fan speed from 4.5v to 9v 4 months ago. It might also help to keep the par with cooler lamps.

Sen är det mer än bara PAR som spelar roll, oftast så brukar äldra lampor börja skifta i färgtemperatur vilket kan ge oönskade effekter.

Sist men inte minst, detta är PowerModule enheten från ATI inte sunpower som ni pratar om(tror jag). Dennar har mycket bättre kylning vilket ger bättre livstid. Powermodulen är väl 30-40% dyrare än sunpower?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående länken om hur mycket t5 belysningens effekt sjunker över tiden så var det intressant, men tyvärr ändrar den inte hur jag ser på t5ors livstid... bara på första sidan finns följande citat

Sen är det mer än bara PAR som spelar roll, oftast så brukar äldra lampor börja skifta i färgtemperatur vilket kan ge oönskade effekter.

Sist men inte minst, detta är PowerModule enheten från ATI inte sunpower som ni pratar om(tror jag). Dennar har mycket bättre kylning vilket ger bättre livstid. Powermodulen är väl 30-40% dyrare än sunpower?

Den enda skillnaden mellan PowerModule och Sunpower, vad jag vet, är att PM är dimmbar, rätt mig gärna om jag har fel. Det trådskaparen kom fram till var att hans rör hade körts för varma första tiden och på så sätt minskat deras livslängd. I hans andra setup, senare, så får han helt andra värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda skillnaden mellan PowerModule och Sunpower, vad jag vet, är att PM är dimmbar, rätt mig gärna om jag har fel. Det trådskaparen kom fram till var att hans rör hade körts för varma första tiden och på så sätt minskat deras livslängd. I hans andra setup, senare, så får han helt andra värden.

Powermodulen har aktiv kylning (5 tysta fläktar) som håller nere temperaturen på rören. enligt ati så är det 10-15% den utökade kylningen skall ge.

Saken är bara den att jag har lite svårt att tänka mig att man lyckas 95% av alla användarna av t5 rör att man behöver täta lampbyten om det är så lite som faktiskt försvinner över ett år. Alla pratar om en så tydligt skillnad när de byter sina rör efter bara 9månader det bör vara mycket fler trådar om det verkligen var så lite skillnad...

men men, kan egenligen inte uttala mig, har bara kört t5 några månader då jag inte riktigt gillar typern av ljus, dimmar ut det fina glitret från mina MH :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Powermodulen har aktiv kylning (5 tysta fläktar) som håller nere temperaturen på rören. enligt ati så är det 10-15% den utökade kylningen skall ge.

Saken är bara den att jag har lite svårt att tänka mig att man lyckas 95% av alla användarna av t5 rör att man behöver täta lampbyten om det är så lite som faktiskt försvinner över ett år. Alla pratar om en så tydligt skillnad när de byter sina rör efter bara 9månader det bör vara mycket fler trådar om det verkligen var så lite skillnad...

men men, kan egenligen inte uttala mig, har bara kört t5 några månader då jag inte riktigt gillar typern av ljus, dimmar ut det fina glitret från mina MH :)

Sunpowern har också aktiv kylning :)

Hittade ett inlägg på RC som punktade skillnaderna: http://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=17119692&postcount=6

Så ja, PM har bättre kylning men skillnaden ska inte vara så stor.

Jag har också hört argumenten för att byta rör var 9e månad osv. Det är inte bara en dum regel, med tanke på att man borde räkna timmar för det första, utan också en gammal regel baserad på dåtidens lysrör. Det kan mycket väl vara en "gammal myt" som så många andra i denna hobby. Att folk uppmärksammar en stor förbättring när de byter kan också mycket väl vara placebo.

F.ö så kör jag mina 2x30W T8 fortfarande efter två år (!) och fortfarande så växer mina stenkoraller. Jag har inga PAR värden att jämföra då och nu, men korallerna klagar inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej anledningen till att jag kollar på en t5 ramp och inte leds är att jag har fått ett bra pris, tycker att leds är för dyrt och för nytt än. Om 2 till 3 år när jag jag e sugen på nytt kar, kommer det garanterat att bli leds eller plasma .

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt val av leds var till mesta delen pga värmeutvecklingen som finns i de vanliga alternativen till leds. visst man kan investera i kylare men den är ju också rätt dyr att köra och att köpa. för värmeproblem på sommaren kommer du att få med t5orna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt val av leds var till mesta delen pga värmeutvecklingen som finns i de vanliga alternativen till leds. visst man kan investera i kylare men den är ju också rätt dyr att köra och att köpa. för värmeproblem på sommaren kommer du att få med t5orna

Detta är en aspekt att tänka på. LED är i stort sett fri från långvågig IR strålning i ljusbilden. För min del så varierar tempen i mitt kar nu mellan 25,9 och 26,7 mot att förut gått mellan 25,9 och upp mot 27,5 (MH) Då har jag fläktar igån nästan hela tiden och när jag hade MH så var det en "luftig" konstruktion. Du kommer att få karet helt "inbyggt" med den rampen som du tänkt på.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...