niki68 Postat 25 mars 2011 Postat 25 mars 2011 Jag skulle städa min akvarium och såg bubblorna på sanden ,är farlig ?Nu har jag tagit bort dem !,varför har blivit så ? Citera
campokatt Postat 25 mars 2011 Postat 25 mars 2011 Är det luftbubblor är det troligen nån alg som växer i sanden...Inget farligt men kan bli problem... Citera
DaTrucka Postat 25 mars 2011 Postat 25 mars 2011 Ser ut som "skitalger" av något slag, kiselalger, cyano eller dinoflagellater. Mitt hetaste tips är cyano. Det finns en hel del trådar i ämnet, gör en sökning på det. Citera
niki68 Postat 25 mars 2011 Författare Postat 25 mars 2011 oj,tack !jag går imorgån och köper nån slags medicin.men först måste jag veta 100 procent vad den är. Citera
Reuben Postat 25 mars 2011 Postat 25 mars 2011 Hej, mediciner är inte alltid den bästa lösnmingen på problem som detta och kan skada det andra i akvariet (om inte annat stressa dem)...95% av gångerna så finns det en grundläggande orsak till problemen, kiselalger tex brukar bero på höga näringsämnen i vattnet och kisel i vattnet. Cyano, bakterieinbalans etc etc.De flesta av dessa produkter som löser problemen gör det bara temporärt det är bättre att leta reda på vad som skapar problemet och åtgärda det.En bra skonsam lösning mot cyano är dock att dosera Zeobak och Coral Snow i en blandning. Den ena neutraliserar bakterierna lite grann och den andra tillsätter nya. Citera
niki68 Postat 26 mars 2011 Författare Postat 26 mars 2011 jag byter vatten varje vecka 10-12 liter (min akvarium är på 200l),och ta bort smuts.jag kör zeobak,zeostart 2,spongepower ,är första gånger som har blivit så på ca.4,5 månader.mina lampor är 4x39 watt och kör 2x tunze 6045 pumpar.just har haft problem med nitrite i över 1 månad och den pendlar mellan 0,10-0,05. Citera
Virse Postat 26 mars 2011 Postat 26 mars 2011 Medicin ska vara det sista alternativet.Har du något som bökar i sanden? Snäckor, eremiter? Citera
niki68 Postat 26 mars 2011 Författare Postat 26 mars 2011 har köpt idag flera emeriter,sniglar och mm.(över 25 stycken finns i akvarium)jag köpte fisk som vänder på sanden och har börjat med Water purification (powdery),ultra life (fauna marin),mix 2 teaspon in 200ml osmosvatten. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.