Gå till innehåll

vad kan det vara för fel på sanden ?


Rekommenderade inlägg

Hej, mediciner är inte alltid den bästa lösnmingen på problem som detta och kan skada det andra i akvariet (om inte annat stressa dem)...

95% av gångerna så finns det en grundläggande orsak till problemen, kiselalger tex brukar bero på höga näringsämnen i vattnet och kisel i vattnet. Cyano, bakterieinbalans etc etc.

De flesta av dessa produkter som löser problemen gör det bara temporärt det är bättre att leta reda på vad som skapar problemet och åtgärda det.

En bra skonsam lösning mot cyano är dock att dosera Zeobak och Coral Snow i en blandning. Den ena neutraliserar bakterierna lite grann och den andra tillsätter nya.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag byter vatten varje vecka 10-12 liter (min akvarium är på 200l),och ta bort smuts.

jag kör zeobak,zeostart 2,spongepower ,är första gånger som har blivit så på ca.4,5 månader.

mina lampor är 4x39 watt och kör 2x tunze 6045 pumpar.

just har haft problem med nitrite i över 1 månad och den pendlar mellan 0,10-0,05.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har köpt idag flera emeriter,sniglar och mm.(över 25 stycken finns i akvarium)

jag köpte fisk som vänder på sanden och har börjat med Water purification (powdery),ultra life (fauna marin),mix 2 teaspon in 200ml osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...