Gå till innehåll

Polypropen / Polyetylen Murar balja Giftig? Vad luktar?


PeterGG

Rekommenderade inlägg

  • 10 år senare...

Blåser liv i gammal tråd...

Jag har blandat osmosvatten i en svart murbruksbalja, nyinköpt från Granngården, och fyllt upp akvariet.

Baljan luktar väldigt starkt, men jag gick förstås i god tro på att deras grejer till bondgårdar mm inte skulle vara giftiga.

Måste jag tömma hela akvariet nu, och göra nytt osmosvatten!?

Kan man på något sätt kolla om vattnet är okej?

 

Jag kan förstås lämna tillbaka baljan och hitta en bättre, men jag vill förstås komma undan extrajobbet 😕

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag diskade ur insidan på baljan, med diskmedel, före användning (och sköljde noga)

Nu har jag diskat utsidan, och tycker den stinker mindre.

Jag osmosade ner vattnet direkt i baljan, så det har varit vatten i baljan ca 4 timmar åt gången.
Vattnet är lite mjölkigt, men det kan bero på gruset i botten.

 

När jag läser på nätet om hinkar och akvarier så verkar det duga med vilken hink som helst, bara man diskar ur.

Vore skönt om någon mer erfaren akvarist kunde råda i detta.
Tömma eller köra vidare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en balja för murbruk så finns det nog inga garantier. Jag har bara köpt foderbaljor. Med det sagt så tror jag inte det är något större bekymmer med att använda den ändå, speciellt om du skurat ur den först. Den plasten de är gjorda av luktar apa men jag tror inte det är farligt. Det är ju rent vatten i baljan, smaka på det om det smakar märkligt. Vågar du inte det så vågar du nog inte ha det i akvariet 🙂 Om du har en TDS mätare kan du ju testa vattnet med den också för att se om något löst sig.

 

Men har du väldigt dyra eller ömtåliga djur kan det vara bättre att investera i ett annat kärl. Det är nog ingen här som kan garantera att den är säker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!
Det är uppstart av nytt akvarium, så än har jag inga dyra/ömtåliga invånare.

Kan de ev. riskerna minimeras om jag kör akvariet tomt ett tag? Med skummare mm

Jag kommer byta kärl fr.o.m. nu, så frågan är bara om jag bör tömma och börja om, eller fortsätta fylla och ha LS etc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ändå inte kommit någonvart så börja om du, så slipper du fundera. Gruset kan du spola igenom lite, det har nog inte tagit någon skada. Jag själv hade nog använt vattnet du redan gjort, men jag är lite vildare än de flesta så gör om du. Så har du en mindre sak att fundera över om du får några utmaningar framöver i akvariet 🙂

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte min fodertunna mot en 121l brute trashcan för ett tag sedan. De tillverkas av rubbermaid och är väldigt stabila/tåliga samt matsäkra. De är lite dyrare men då blir det ju gratis frakt från Amazon så det är ju en lite vinst även om Postkillen var mindre imponerad av mitt köp……

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...