Gå till innehåll

Polypropen / Polyetylen Murar balja Giftig? Vad luktar?


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag behövde en ny balja att blanda saltvatten i eftersom min förra balja sprack.

Köpte en murarbalja på hornbach, tänkte att den tjocka mjuka plasten skulle nog hålla bra.

Dock var baljan "ny" så den luktade fortfarande plast, eller, någon typ av odör hade den. Men nu efter den luftat i ett par veckor, så luktar den ändå fortfarande, när jag tar in den.

Baljan står märkt PP/PE, det jag undrar, kan dessa baljor utsöndra något giftigt? Är det någon som vet? Det luktar riktigt starkt faktiskt.

Jag tänkte ju hela tiden, att jag hade sett många amerikaner köra med dessa som sumpar, men, nu vet jag inte .

Jag har läst lite på guiden i gamla arkiv, men, där står bara att PP/PE är safe.

Har också läst att PP ska lukta vax när man bränner det, kanske är det vax det luktar, men väldigt fränt.

Någon som kan något på ämnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stannade pumparna (höll på att blanda salt i den) och då hade jag en fin oljehinna på ytan.. så jag fick kalla fötter, och hällde ut vattnet.

Vet inte om det också fanns lösta partiklar i vattnet.

Någon som har tips på en 50L vattenblandningnsbehållare som är lätt att arbeta med, tålig, och så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tur att du lade märke till det! Kunde blivit en dyr historia... jag tror det jag använder är samma som du hade tidigare om jag minns rätt. Säg till om du hittar något bättre =)

P.S. Ricordeorna jag köpte av dig mår fint och av av dom har delat sig helt nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara släpp och mjukgörare som du får som hinna. PP och PE är annars väldigt safe. Hela rörsystemen i Universeum är PP och PE (PP = polypropylen PE = Polyeten) Om man får lukt och hinna så är det något annat i plasten också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du klarar dig med 30L så finns det alltid hembryggar tunnor. hål i locket för Osmos slangen och skala på sidan för att blanda salt. kostar inte mycket om du köper på ÖB el. liknande.

De går alldeles utmärkt att brygga öl i också men skippa ölsatser och gör det ordentligt. ;)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ouzcass: Ok. Tack. Blir Bauhaus då när hornbach sviker

Stig och Lasse: Ja nä, något skit är där som släpper.. och lite av det är flytande / olja.. men också .. vad det heter, eteriska oljor? dvs avdunstar och luktar..

Daniel: Tack för tipset, men vill gärna ha något 50L+.. har ungefär 470L vatten, så jag vill ha 10%.. Har ju två spannar på 25L redan, men det blir ju nästan dubbla jobbet att blanda x2..

Reuben; Ja, har fortfarande den. om det är den vita burken med hjul på och ett blått lock? Fast, min första såda, den sprack i bottnen så det började läcka, och nu min andra den sprack i kanten. Så jag litar dåligt på denna burk. Dessutom så, när man fyller dem med 50L vatten, så fläks plasten ut på ett icke avsett sätt.. jag har några fogar som redan är förbi sträckgränsen.. så jag litar inte riktigt på den för vattenbyte.. väntar på att den andra också ska spricka ..

Tack för hjälpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ouzcass: Ok. Tack. Blir Bauhaus då när hornbach sviker

Coolers.. de luktar lite plast när man sticker ner näsan i den nya tunnan men jag tror du känner skillnad på doften från din murarbalja direkt. De svarta murarbaljorna luktar äckligt, skarp "öststatsgukka", till skillnad från de gröna regnvattentunnorna som bara luktar ny plast (PE/PP). Fyll tunnan med vatten och låt den stå en timme eller två, töm och gör om proceduren så är du på det torra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lika mycket som vaddå?

Fel uttryckt av mig, jag menade att de också verkligen stinker.

Men som du säger, det luktar plast, släppmedel, mjukmedel eller vad det kan vara...

Jag tvättade ur dem noga och lät de stå det bra tag, innan jag hade dem stod med vatten. Kommer inte ihåg hur länge doften satt kvar...

En av dem gick sönder i en vertikal spricka, det var som att gjutningen inte hade gått bra i tillverkningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fel uttryckt av mig, jag menade att de också verkligen stinker.

Men som du säger, det luktar plast eller mjukmedel eller vad det kan vara...

Skulle tro att det är släppmedlet de använder för att plasten ska släppa lättare från gjutformen som luktar när tunnorna är nya. Min erfarenhet säger att det är ofarligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Gick av bara farten att ställa följdfrågan

Kör på Hammarplasts SmartStore 50 som finns på närmaste Clas Ohlson.

Där har vi nog vinnaren. Har du själv en sådan? håller de utan vidare 50L vatten också?

Men måste kolla bauhaus ändå. Fast livsmedelsgodkänd hammarplast ser svårslaget ut.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Gick av bara farten att ställa följdfrågan

Där har vi nog vinnaren. Har du själv en sådan? håller de utan vidare 50L vatten också?

Men måste kolla bauhaus ändå. Fast livsmedelsgodkänd hammarplast ser svårslaget ut.

Peter

Jag har inte mätt upp ännu men kör med några centimeters marginal och sedan höftar saltmängd men 40-45 liter borde det nog vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hittade du något bättre? jag var inne på Katt hund häst i göteborg (häst butiken 200meter från mig) men hittade inga symboler på deras 64liters foderhinkar och tjejen höll på få en allergisk reaktion av lukten så fick dra ut utan att fråga personalen, har inte orkat mig tillbaka än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja.

Jag köpte en hammarplast balja, fast inte på claes ohlsson, utan på Ica Maxi, kostade 20kr mer, men jag orkar inte köra runt för 20kr.

Hammarplaste verkade finnas upp mot 70L kanske 90 kommer inte ihåg. Men, den är ju livsmedelsgodkänd, dvs att du kan stoppa i mat i skiten direkt ungefär, utan att diska den.

Desssutom kommer hammarplasten med lock. Dvs, man kan lättare få upp värmen och undvika avdunstning. Det e grymt plus.!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...