Gå till innehåll

Micke o Nathas saltvattensakvarium -223 Liter


Guest Mickius

Rekommenderade inlägg

Guest Mickius

Hejsan, Hade förut ett 112 Liters saltvattenskar som vi bestämde oss för rätt snabbt att det kommer bli förlitet så vi valde att köpa hem ett 223 Liters kar istället :)

Så nu har karet kommit hem, Saltvatten har fyllts i och karet får nu stå och gå en liten sväng innan allt flyttas över ifrån vårat 112 liters kar.

Varför vi valde att skaffa ett större beror på att kära regeringen bestämt att vi ska ha lite större fiskar som absolut inte skulle fått plats i ett 112 liters så fick bli som hon ville!

Vi har ju redan 17-18 Kilo inkörd sten och kommer åka ikväll och hämta ungefär 7-8 Kilo sten till som kommer läggas ner i det nya karet.

Vi kommer även flytta över all teknik ifrån det gamla karet och en större skummare är beställd då den i 112 liters är lite väl liten för det nya karet.

Belysningen kommer jag själv bygga en ramp för över akvariumet senare så vi kommer köra med belysningen vi hade i 112 liters karet + att sätte dit 1-2 lysrör till så länge tills man börjar bygga det nya.

Invånarna som kommer vara i det nya karet då

6 St Clownfiskar

1 St Hepatus "Doris"

1 St Sandvändare

6 St Turbosniglar

Mjukkoraller

1 St Macrodactyla doreensis - Grön Anemon

1 St Discosoma "Lila"

4 St pachyclavularia sp

Botten

27 Kilo LS

7 Kilo Levandesand

Här kommer en liten bild på vårat nya kar! :)

post-5774-14468921684175_thumb.jpg

Ändrat av Mickius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Guest Mickius

Dom går redan tillsammans och har gjort detta ett tag nu utan några som helst problem

Ska detta hända direkt eller kommer det komma efter x antal månader?

Vet om många som har fler än 6 st tillsammans utan problem med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Men som sagt dom går iaf väldigt bra tillsammans i karet, men vi är lite inne på att sälja av några och kanske införskaffa oss några svarta clowner oxå, men det kommer inte bli än iaf.

Här om dagen var vi iaf och inhandlade ca 9 Kilo LS till så nu har vi runt 27 kilo LS, tror detta kommer räcka gott och väl i nya karet. Har ju även 6-7 Kilo levandesand på botten

Bilder kommer när allt flyttat in i vårat nya kar sen! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Idag beställdes virke för att bygga en belysningsramp så virket kommer i eftermiddag och blir att bygga ihop detta under kvällen så man kan få den delen klar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Micke. Anne-Lii Hansson här =) ser att du också har hamnat i Saltvattensträsket.

Har inget än. Sålde mitt 360L sötvattenskar i dag. På lördag åker vi till Västerås till Ted Camenius o hämtar hans 750L som vi ska ha salt i =)...*längtar*

Då kan vi byta fraggar med varandra sen.

Min storebror Tony bor i Mjölby juh, han har också saltvatten. Tozze heter han på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Hejsan :) Allt bra?

Jo då det fick bli så, länge viljat ha saltvatten men aldrig tagit steget så nu blev det dags att göra det.

Okej var ni som ska köpa det :) har läst om hans kar och följt det och det är väldigt fint men tror säkert ni kommer få det finare ;)

Självklart kan vi byta lite fraggar och så när bådas kar börjar ta sig lite :) men det skulle vara jättekul!

Ska kika in bror dins kar nu tänkte jag och se hur det ser ut :)

Hoppas verkligen ni lägger en tråd här sen när ni fått hem erat nya kar :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Jaha nu har det hänt lite saker med nya karet! :)

Har byggt för fullt idag och kan bara säga att jag är fruktansvärt nöjd med hur det ser ut just nu. Ska sättas lite lister och lite småpill bara annars känns det riktigt bra.

Har funderat lite på och göra som ett tak över men det får isf bli lite senare framöver sen!

Lite bilder på förloppet då :D

post-5774-14468921696372_thumb.jpg

post-5774-14468921696576_thumb.jpg

post-5774-14468921696775_thumb.jpg

post-5774-14468921696966_thumb.jpg

post-5774-14468921697173_thumb.jpg

post-5774-14468921697371_thumb.jpg

post-5774-14468921697564_thumb.jpg

post-5774-14468921697758_thumb.jpg

post-5774-14468921697947_thumb.jpg

post-5774-14468921698141_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Det är ingen pall jag tagit utan byggt det i väldigt lätt virke så den väger inte mer än kanske 3-5 kilo max, så den är inte speciellt "jobbig" att flytta då man vill hålla på nere i karet :)

Och kan bara röra den åt ena hållet så kommer jag åt nere i karet då den bara ligger över om man säger.

O sen blir det ju som handtag själva pinnarna lysrören sitter på så detta gör att det blir väldigt enkelt att bara ta tag i den och lyfta ner den om det behövs ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, ja nu ser jag, trodde det var en pall först. Den såg lite otymplig mer än tung ut men är den så lätt borde det ju inte vara några problem. Lysupphängning är en evig ondska för mig på akvarier, det bästa i världen vore ju en ramp som kunde hissas upp och ned mekaniskt... Helst med en liten fin pedal vid foten :-)

Kör man utan täckglas blir iofs pill delen av livet ganska mycket lättare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Haha okej, jo visst skulle det vara smidigt med något som gjorde att den åkte upp och ner men frågan är om man är så pass lat att man inte orkar lyfta ner den istället :)

Som sagt denna som jag byggt är riktigt enkel att ta ner när det behövs och ställer jag den vid sidan får jag ändå in belysning i akvariumet på samma gång så tycker denna fyller funktionen jag eftersträvat.

Den dagen man man kanske bygger på ett ännu större kommer en ordenklig lysramp inköpas istället och hängas i taket men det får bli då :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Thanks :)

Nästa vecka kommer några mera turbosniglar, 1 sandvändare och sandsniglar inhandlas så sanden håller sig ren och fin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Några bilder såhär på fredagseftermiddagen

Allt trivs jättebra i det nya karet så det känns riktigt bra

Macrodactyla doreensis - Anemonen på bild 1 har verkligen hittat sin plats och breder ut sig riktigt mycket, Ser mindre ut på bilden än vad den är i verkligheten :)

Har även hittat en till Skivanemon på samma sten som den lila men anemonen sitter på baksidan av stenen så kan tyvärr inte fota den :(

post-5774-14468921704531_thumb.jpg

post-5774-14468921704771_thumb.jpg

post-5774-14468921704972_thumb.jpg

post-5774-14468921705203_thumb.jpg

Ändrat av Mickius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några bilder såhär på fredagseftermiddagen

Allt trivs jättebra i det nya karet så det känns riktigt bra

Anemonen på bild 1 har verkligen hittat sin plats och breder ut sig riktigt mycket, Ser mindre ut på bilden än vad den är i verkligheten :)

Har även hittat en till Skivanemon på samma sten som den lila men anemonen sitter på baksidan av stenen så kan tyvärr inte fota den :(

vad heter anemonen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius
är clownfiskarna i den o gnider sig?

Nej tyvärr inte dom har inte tagit den som sin värd ännu men dom börjar närma den lite smått titt som tätt så hoppas dom tar den snart :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...