Gå till innehåll

Hörnavrinning med hävert?


mikoto

Rekommenderade inlägg

Införskaffade i helgen ett nytt och fräscht kar som jag tänkte starta upp som mitt nuvarande huvudakvarium en bit in i framtiden.

Karet är på 112L(utvändigt...) och har måtten 80x40x35, där 40 är höjden.

Jag vill helst ha en lösning med sump till karet sedan, jag tänkte att man bygger ett hörn med två glasskivor och låter vattnet rinna ned dit och sedan använder jag en hävert för att transportera ner vattnet till sumpen.

Boxen tänkte jag göra så lång så att den är 5 cm kortare än akvariets topp, ca 35 cm hög då(lite mindre då 40cm är yttermåttet). Sedan tänkte jag att boxens sidor kunde bli 10cm. Så boxens mått blir då 35x10x10 på pappret.

Men sedan kommer ju armadan med funderingar till på köpet :-) Är hela ideén vettig till att börja med, eller finns det något mycket smartare sätt att göra det jag vill göra på. Limma glas kändes som den mest stabila och lätta lösningen. Färdiga boxar kostar för mycket för min smak och erfarenheten folk verkar ha av de brukar vara halvdana. Nackdelen med att mura in ett hörn blir ju att det blir ganska permanent, men någon icke-permanent lösning är väl svår att fixa på ett bra sätt? Ställa i en fyrkantig vas tex, då blir det väl ett tomrum bakom vasen som kommer bita sönder en i baken så småningom...

Sedan skulle man ju kunna ha en skiva och göra ett triangelformat hörn istället för fyrkantigt, är det att föredra kanske? Någon åsikt på saken vore uppskattat.

Om min idé är bra att mura in ett hörn är bra, så är mina mått tex lämpliga eller borde de ändras av någon klar anledning? Jag har svårt att tro att det finns något magiskt mått som är bäst men erfarenhet kanske talar emot mina tankar på mått :-)

Då fogarna i mitt kar är konvexa istället för konkava(rundade åt fel håll...) blir det lite jobbigt att limma dit en ny eller två nya rutor, någon som har ett tips om vad man kan göra bäst när det är så? Jag har ju ett Eheim kar så jag tänkte att det borde ha relativt fina fogar... Fast jag är ingen fogexpert heller.

Borra tänker jag inte göra om någon tänkte föreslå, jag är föga sugen på jobbet... Inte på det här karet iaf, även om jag ser fördelarna med borrning.

Jag har en Aquabee 2000/1 som då ska pumpar 2000L/H vid lägsta höjdskillnad. Av hävert tråden så verkar 25mm rör ha en maxkapacitet i liknande sammanhang på 2000L/H och då min pump bör tappa en del på de minst 1m den måste pumpa så borde ju ett sådant system fungera som sig bör. Det känns som att luft och annat eventuellt dumt i rören spolas bort bättre i ett 25mm rör än ett 32 då det borde bli ett högre tryck vid samma flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att bara ha en vanlig hävert (slang/rör som går med ett konstant flöde) kommer bli svårt att få till eftersom det skulle kräva att du dimenssionerar allt så otroligt precist. Skulle du få ett lägre flöde från returpumpen av någon anledning akulle det leda till att häverten till sist bryts och pumpen fortsätter gå tills returfacket är tomt. Stängs då inte pumpen av så kan den gå sönder. Om du dessutom inte har dimensionerat facken rätt finns risk för översvämning. Därför kör de flesta med överrinningsbox eller borrade kammare. Förlåt om denna förklaring är ett resultat av ett missförstånd efter ditt första inlägg.

Ska du göra en kammare i karet så är nog en enkel skiva det lättaste då du får en skarv mindre att oroa dig över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byggde något liknande med två glasskivor. De konvexa silikonfogarna i karet motade jag genom att skära bort små slitsar för mina glasskivor - de såg inte ut att vara bärande eller tätande i mitt akvarium.

Som Gabriel påpekar räcker det inte med en hävert eftersom det blir smått omöjligt att matcha hävertens kapacitet med pumpens kapacitet. Så minst ett extra rör som är luftfyllt och tar vatten strax ovanför häverten krävs också. Sen kan det vara bra att lägga till ett tredje katastrofrör som ligger tomt och väntar på att någon av de andra rören sätter igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Claes, han vill inte borra överlag...

@Daniel, ditt tilltänkta system kommer beklagligt nog inte att fungera eller vara pålitligt i längden.

Räkna lite på vad det kostar att bränna ett par 2000/1 pumpar så frammstår boxen som ett billigt alternativ.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många hårda ord blev det :-) Jag tänkte posta en bild på hur jag tänkt mig att häverten skulle fungera så kanske jag kan förklarar min idé lättare. Jag titta på hur avrinningsboxarna fungerar på sumpsidorna och så och basera min idé på de. Men jag kanske fortfarande har missat något vitalt? Jag är ju inte rörmockare och har en ful ovana att vilja fuska med fysik :-)

post-5646-14468921687212_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, nej jag har ju tänkt köra en ATS som kommer användas för att sätta ihop "röret med sumpen" med. Så det kan inte bli en hävertverkan på det sättet :-) Det blir altså som ett vattenfall ned till sumpen.. Jag ritar en till hemsk bild på hela systemet. Här, nu ber väl någon att tråden ska tas bort så huvudbryn den orsakar ska kunna kontrolleras :-)

Antalet böjar och så är mest för att kunna rita något man kan begripa, planen är ju att undvika skarvar så gott det går.

post-5646-14468921687326_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker nog att du ska fundera på borrning ändå. Det är inte så allvarligt och farligt som man kan tro. Vi borrade två 25mm hål i helgen på ett 800 liters. Inga problem överhuvudtaget. Om du vill så kan du komma hem till mig och kika på mitt hörnakvarium. Jag bor bara ett stenkast ifrån Skövde.... nästan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Arrghh... Vill inte borra, men ni får mig så sugen på att göra det ändå :-)

Hur borrar man lättast, om vi disskuterar ondskan ändå då. Jag har ju tillgång till en pelarborrmaskin, den vore ju fantastisk men det finns ju ingen chans att kunna använda den om man inte kan separera rutan från karet man ska borra med. Vanlig borrmaskin, är det bäst? Det finns ju en miljon guider på folk som borrar egentligen. Bäst vore väl om jag kom och kolla på ditt kar då(Henric) för då kan du ju förklara hur du gjorde och jag får en enkel överblick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din tanke är tyvärr inte fysiskt möjlig. När vattnet flödar förbi sista kröken så kommer det fortsätta göra det tills systemet tar in vatten uppe i inloppet (i visningskaret). Därefter kommer man få starta den manuellt. Men det skulle gå att lösa om du "öppnade upp" slingan utanför visningskaret så att du får samma princip som en överrinningsbox, men då kan man lika gärna köra på en box direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag oroa mig för det... Sista kröken är ju mer tänkt som en failsafe fall ATS fallet blir täppt men om det startas igång en hävert på riktigt är det ju kört som du säger.

Jag får väl kolla på de onda borrverktygen då istället :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu grabbar! Nu har jag tänkt ut något dumt igen.

Jag vill helst inte borra i mitt kar, men om jag kör ett litet akvarie eller akrylbox bakom som tillsammans med avrinningshörnan bildar en ytavrinningsbox, då borde det ju inte vara några problem?

Jag har illustrerat här så tydligt jag kan men ber om ursäkt om något är oförståeligt.

Vattnet går från hörnet till "avrinningsboxen" utanför med en hävert, ursäkta om hävert kanske är fel ord i det här fallet. Den här häverten ska inte kunna brytas, häverten går då till ett fack som i sin tur har avrinning till ett fack som har ett borrat hål istället som inte behöver hävert. Jag har vinklat ner ett rör på bilden för att då borde det bli ljudlöst men även om röret skulle tömmas helt så skulle den fyllas upp igen automatiskt. Detta fungerar givetvis enbart om andra röränden ej är under vatten.

Jag vill köra ett ATS system där nere som jag illustrerat och har även en öppning i ändan ifall det skulle bli täppt eller liknande. Skulle både "ATS fallet" och röret täppas blir det iofs skit ändå men det anser jag vara extremfall.

Vad säger ni om den här lösningen? Bortsett från att jag är tokig som inte bara borrar :-) Kan den fungera?

post-5646-14468921689617_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu grabbar! Nu har jag tänkt ut något dumt igen.

Vad säger ni om den här lösningen? Bortsett från att jag är tokig som inte bara borrar :-) Kan den fungera?

Det funkar fint - jag har haft en sån. Men man måste vakta häverten noga så att den inte stannar p g a att luft samlas i röret. Säkrast är nog två parallella häverrör som båda avluftas av en sugande pump som sitter i akvariet (t ex en vanlig dränkbar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, två rör blir bättre än ett, kommer väl garanterat en dag få för sig att sätta en slembobba eller något i röret och då är det bra att ha en reserv...

Hur skulle en sådan avluftning med pump fungera? Jag är dessvärre främmande för konceptet men ideel öra :-)

För luft kommer det ju bli med tiden, även om en del kanske spolas bort med flödet så finns ju alltid chansen att det blir ansamlat och en dag stannar eländet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skulle en sådan avluftning med pump fungera? Jag är dessvärre främmande för konceptet men ideel öra :-)

Eventuell luft kommer ju att samla i den översta delen av hävertrörets krök så det är bara att borra ett hål och installera ett litet rör där (diameter kanske 3-4 mm). Bygger du med akrylrör eller PVC så är det en smal sak att limma i ett litet rör stabilt. Sedan drar du en slang till en internpump i akvariet och låter denna pump suga hela tiden i röret antingen på insugssidan för vatten eller där den eventuellt har en ingång för luft (venturi).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, nu förstår jag hur avluftningen ska fungera. Det låter ju lätt att ordna. Sådan venturi funktion har jag ju på en av mina pumpar här.

Och jo, de färdiga lösningarna har jag beskådat men jag kan inte rättfärdiga deras pris dessvärre. Som arbetslös har jag brist på pengar men desto mindre brist på tid så jag bygger hellre själv, eller ger det ett ärligt försök iaf :-) Sedan gillar jag ju att bygga med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En lite detalj är att som du lagt upp röret mot skrubbern så kommer det att låta en del. Dvs du får en vardagsrumstoalett med automatisk spolning ;)(tro mig sett och hört sånhär byggen och det är den bästa beskrivningen).

För att förhindra det så behöver du 2 rör från den yttre boxen så du kan köra hävert med en ventil.

Med tanke på ritningen så ser jag en liten risk med att man kan tömma en stor del av karet. Dvs om man använder en utsugspump för luften som är placerad för lågt ner i huvudkaret.

Så se till att den inte sitter så lågt nere och fejka elavbrott under 1-2 timmar för att se om det fungerar innan du lämnar systemet obevakat.

Alterativt så köper du en perfect reef box o får allt färdigt byggt som det skall vara i ett fungerande paket...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på ritningen så ser jag en liten risk med att man kan tömma en stor del av karet. Dvs om man använder en utsugspump för luften som är placerad för lågt ner i huvudkaret.

Så se till att den inte sitter så lågt nere och fejka elavbrott under 1-2 timmar för att se om det fungerar innan du lämnar systemet obevakat.

Egentligen borde nog utsugspumpen sitta i överrinningsfacket för optimal säkerhet vid ett DIY av denna typ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen borde nog utsugspumpen sitta i överrinningsfacket för optimal säkerhet vid ett DIY av denna typ.

Jo jag tänkte på det, men funderade om det inte kunde spöka vid start/drift.

Var mest fundersam kring hur kraftig pumpen skulle vara och hur den skulle placeras isåfall.

Har man tid och kan få tag på billig plexi/pvc samt ett bra lim(acrifix116/weld-on16) så går det att bygga en box billigare än det kostar att köpa en.

Men för att nå samma säkerhet/kvalitet så kan det kosta lika mycket i slutändan om man betalar normala butikspriser för material.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...