Gå till innehåll

Snabbt sjunkande Mg


turboadde

Rekommenderade inlägg

startade upp ett kar på ca 350l med 250l nytt vatten och 100l vatten från mitt gammla kar. flytta över allt som fanns i gammla karet så inget nytt har kommit i. Kör med balling och buffrar Mg, Ca och KH. Körde med samma mängd balling som jag gjorde i det gammla 200l karet. Karet har gått i en vecka nu och mätte första gången igår. Mg låg lågt på 1200 så jag buffrade upp det med 50 150gr FM-Mg pulver. Mätte idag igen och nu ligger Mg på 1150. Kan det verkligen sjunka så fort som 100 på en dag? Hur lång vågar jag släppa ner det?

Saken är den att jag har slut på Mg pulver nu och har inte akvarieaffär runt hörnet precis. Kan det vänta tills på Onsdag kväll?

Mitt 200l med samma innehåll minska typ 25mg/l på 5dar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte igen nu på kvällen och det låg kvar på 1150 så det verkar vara rätt mätt. Får nog panik åka in till stockholm imorn och handla pulver så jag får buffra upp det. har lite för måsnga sps för att chansa.

Låter som en bra idé. :)

Buffra 30ppm på kvällen och 30ppm på morgonen, inte mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många anser idag att magnesiumets roll i ett marint systen inte i första hand är för organismernas välfärd utan dess roll är att det tillsammans med karbonater bildar magnesiumkarbonater på ytan av allt. Detta tunna skikt av magnesiumkarbonat förhindrar/försvårar kemisk utfällning av kalciumkarbonat. Kalciumkarbonat (kalcium och karbonat tillsammans och brukar kallas kalksten) är huvudbeståndsdelen i stenkorallernas skelett. Med ett för lågt magnesiumvärde blir det alltså svårare att hålla uppe det mer viktiga kalciumet i nivåer över 400 mg. Om ditt kalciumvärde samt ditt KH är normalt så behöver du alltså inte panikhantera problemet (är inom parantes aldrig en bra metod men nödvändigt ibland). Det skadar inte att höja ditt magnesiumvärde men jag ville påpeka att det kanske inte är så bråttom om det låga värdet inte slår igenom på kalciumet. Tillsätter du några tillsatser?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kör alltså Balling light?. I så fall kan du väl bara höja dosen av den behållare som innehåller magnesium lite.

MVH Lasse

Kan nog vara en bra idé att buffra upp Mg samtidigt.

Det går åt 24 gram magnesiumklorid för att buffra upp 30ppm i 100 liter vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska buffra upp 30 till ikväll nu när jag skaffat lite mer pulver. sen ska jag vänta lite eftersom mg verkar kunna ta lite tid innan det händer nått. Tyvär så börjar hysterixen se bra blek ut nu (får hoppas det inte är pelletsen som ställer till det bara). Har för mig den brukar vara känslig när man buffrar mg.

japp kör balling light. har höjt den lite men tänker buffra lite med så jag kommer upp i 1250 i alla fall.

Pellets reaktorn är urtagen (efter en veckas gång) bara för att jag inte ska kunna skylla på den om dom bleks och dör :D

MVH Andreas

Ändrat av turboadde
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...