Gå till innehåll

3w Cree som moonlight


johan_f

Rekommenderade inlägg

Ni som har byggt egna ramper, har ni någon uppfattning om man skulle kunna ha en eller två cree 3w dioder som moonligt. Hur mycket ljus ger de när man dimar dem så mycket det går. tänkte på att ha kanske en blå och en vit som månljus, eller bara 2 blåa, det är tänkt till min kub på 240l och rampen kommer ligga precis över ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som har byggt egna ramper, har ni någon uppfattning om man skulle kunna ha en eller två cree 3w dioder som moonligt. Hur mycket ljus ger de när man dimar dem så mycket det går. tänkte på att ha kanske en blå och en vit som månljus, eller bara 2 blåa, det är tänkt till min kub på 240l och rampen kommer ligga precis över ytan.

Kan du dimma så kör på 4 blå. Annars kör på en 350mA driver till dom.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Jonas lite, men om du skall köra led som huvudbelysning så tycker jag du skall ha kanske hälften av dina blåa på så lågt som möjligt (1-5%)

Frågan är hur långt ner drivaren går, verkar som de flesta inte simmar helt och har inte hittat någon som dimmbar för endast 4 leds.

Känns det inte lite onödigt att köra cree till det?

Dert finns ju billigare alternativ. Fast du behöver ju inte så många.

Jag kommer köra cree leds till all belysning i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du dimma så kör på 4 blå. Annars kör på en 350mA driver till dom.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Manne har du testat något av det, har ett svagt minne att Lasse provade att dimma och att det blev för starkt på lägsta, men nu minns jag inte hur många det var.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var 3 stycken 10 wattare jag körde ner på lägsta (5 mA) och det är lite för starkt tycker jag. Om du kör ner 4 stycken 3 watts cree till lägsta så borde det gå bättre. 4 stycken blir forward voltage ca 12 V och den här drivern jag använder men då i utförande 5-900 mA borde passa - den verkar ju till och med klara 2 Cree på 3 watt!

http://www.ledvision.se/led-drivers/dimbar-leddriver/dimbar-leddrivernatdel-230vac-31w-konstantstrom-900ma.html

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...