Gå till innehåll

Projekt Salt 750L


Tweeny

Rekommenderade inlägg

mmm...då har projektet officiellt börjat.

I lördags var jag o min sambo i Västerås o hämtade ett 750L kar med optiwhite framsida hos Ted Camenius här på SVG.

Vi fick med en sump på 200 L och en till lite mindre sump på 76L.

Vi fick också med 2 kar som vi ska ha som fraggkar o karantän på 91.8 L vardera.

O till sist ett kar på 74L som vi ska ha sötvatten i till påfyllning.

Köpte en nivåkännare också som han eller om det var en kompis till honom som hade meckat ihop.

följde med lite olika pumpar med. inte riktigt koll på vad alla är till.

Men en returpump var det iallafall.

Vi fick lyckligtvis plats med möbeln den stog på också. Inte hela, men själva ställningen lixom.

Vi ska utomlands 4 veckor över jul o nyår så vi hade inte tänkt köpa akvarium först i typ januari, men när vi såg annonsen kunde vi inte låta bli.

Var så mycket o för en väldigt bra peng.

Men nu står det här hemma iallafall. Vet inte hur vi ska göra, men jag antar att vi inte sätter igång det först i januari.

Tålamod är ju viktigt i denna hobbyn har jag förstått när jag har läst på forumet.

Det ger oss också väldigt långtid att läsa om allt o planera allt så bra som möjligt.

Tanken är nog att vi ska köra ett sps kar.

Känns inte som att det finns nått annat alternativ efter att ha sett karet när Ted hade det igång =)

men jag är nog främst intresserad av fiskarna.

Sitter hela kvällarna o kollar runt på forumet o på andra sidor o planerar vilka fiskar o koraller vi ska ha.

Änsålänge har jag kommit fram till att vi ska ha:

* Chromis viridis - grön chromis

* Amphiprion percula - clownfiskar

* Valenciennea puellaris - sandvändare

* Synchiropus splendidus - Mandarinfisk (efter ca ett halvår när LS är inkört)

det är väl dom ända som jag är helt säker på just nu. Dom går att ha i vårt kar med korallerna o storleken på akvariumet mm.

Sen har jag en hel lista på vilka fler fiskar jag vill ha.

Men en del måste ha stoooooora akvarium o en del går på koraller o sånt. Endel fungerar inte med varandra. så jag kanske måste välja den ena eller den andra.

Så jag måste nog läsa på lite mer om dom.

Men dom jag e sugen på är iallafall:

* Rhinecanthus aculeatus - picassotryckare

* Hemitaurichthys polylepis - vet inte vad den heter på svenska

* Zebrasoma flavescens - gul kirurg

* Paracanthurus hepatus - palett kirurg tror jag dom heter

* Chelmon rostratus - kopparbandad fjärilsfisk

* Pseudochromis fridmani - Orchid Dottyback på engelska iallafall (tankbreed)

* Pomacanthus imperator - kejsare tror jag att dom heter

Det är några av fiskarna som jag försöker tareda på lite mer om.

Slänger in lite bilder på hur det ser ut nu iallfall.

post-5067-14468921735396_thumb.jpg

post-5067-14468921735601_thumb.jpg

post-5067-14468921735787_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 260
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu har ni lite rengöringsarbete att ta tag i ; ) ..de flesta av firrarna i eran lista är det inga konstigheter med, men om ni vill ha spser kan det bli knepigt med en tryckare, eftersom dom gärna tuggar på koraller. Finns en sort som ska funka som heter nigricans eller nåt sånt. Fjärilsfisken är riktigt fin, men de man läser om här på SG brukar inte leva så länge, men det finns säkert undantag. Har ni inte funderat på att förlänga möbeln så den täcker hela sidan av rummet? Korallerna klarade sig föresten /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rengöringen av alla 6 akvarium är redan gjort =)

Det känns som att det är picasson man får ståöver.

Det jobbiga är att det är Mandarinfisken och picassotryckaren som nästan är anledningen till att jag blev sugen på salt.

Inte bara, men iallafall den största anledningen.

I efterhand har jag blivit mer sugen på sps:er o andra fiskar med.

O det är ju lite jobbigt. Men börjar sakta men säkert inse att jag nog får hoppa över picasson... =(

Har sett att fjärilsfisken e lite klurig. därför den är på "kanske"-listan.

Har faktiskt inte tänkt på att man skulle kunna täcka hela väggen.

Kim var lite anti att det var så stor möbel redan...får ta ett snack med han när han kommer hem =) jag gör den gärna större.

Men som i så många andra förhållanden så e vi juh två =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skall bli intressant att följa.

Mandariner är ju väldigt mysiga så det förstår jag att du gillar.

En annan liten dragonet är ju synchiropus stellatus som är väldigt fin där hanen har som en drak fena som fälls upp mot honan.

Hepatus är en väldigt fin firre som tyvär växer overkligt fort. 10cm på ett år är inge ovanligt att de växer. är väldigt matglad med och de har sin munn mer framtill och kan simma och äta i ett tempo många andra fiskar inte har en chans mot.

Jag hade en själv men jag gjorde mig av med den då den åt upp typ 80% av alla pellets jag la i.

Jag anser den lida av ADHD och är verkligen så knäpp som den framställs som i filmen hitta nemo. Nu har jag framfört min åsikt om hepatus :)

imperator är en förtjusande firre som man bara älskar, knorrar som attans så fort någon stör den.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahopp, grattis till nya karet då :)

Kommer nog bli kanon när det kommer igång!

Lite reglar och panel så får du ett innbyggt akvarium,skulle bli grymt snyggt, så får ni plats med tunnan innanför oxå då blir det smidigt med vattenbyten!

mvh/broderabraham

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft picassotryckare och det en verkligt trevlig fisk.

Däremot stämmer det som nämns ovan. Han var en glupsk rackare och att knäcka ryggen på cromis var rent av en hobby.

Koraller fick med stryk, ja till och med stenen bet han i så det dammade :-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kirurg jag kan varmt rekomendera är Acanthurus Nigricans. Den växer långsamt och blir inte mer än ca 14cm som vuxen. Ruskigt fin när den är kolsvart i kroppen med de lysande gula strimmorna i rygg och buk fena. Många som kommer hem till mig och ser denna firre blir hänförda av dess färger och intensitet.

http://se.reeflex.net/tiere/539_Acanthurus_nigricans.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan i samma släkte som a. nigricans är leucosteron, och som påminner lite om doris med sin blå färg. Den anses vara knepig pga att den lätt får prick (gäller för övrigt även doris), men den har funkat fint hemma hos mig. Att dorisen (hepatus) växer fort och kan bli ganska stor behöver ju inte vara en nackdel i ditt kar heller för den delen..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror nigricansen är en fisk som är svår att göra rättvisa på kort. iom att den är så mörk så är det svårt att se alla nyanser och detaljer den har på ett kort.

Leucosternon har jag en med och det är en väldigt trevlig fisk men jag skulle rekomendera att lägga i den sisst ibland kirurgerna då den lätt kan va dominant och aggressiv mot nya kirurger och andra fiskar med för den delen.

Jag bor ju i skaraborg och har 9 mil till jönköping så vill ni kolla på dessa firrar IRL så är ni välkomna när ni vill.

Jag har ju även en mandarin , och imperator , blue face kejsare , flavescense och dragonet blenny.

Här har du en länk till mitt akvarie

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=35413

/andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så sant så sant. har sett bilder på en korall som Ted camenius har som inte ser alls speciell ut på bild, men OJ när man fick se den live.

Man får ta alla bilder med en nypa salt.....hehehehe

Kommer gärna på besök nångång. jag kommer säkert vilja kolla på lite kar innan jag startar upp vårt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vi e nog lite inne på blå. men inte måla direkt på.

vi tänkte att man kanske kunde måla blått på en plastskiva som man kunde sätta bakom.

så är det bara dra fram den o måla nån annan färg om man tröttnar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt bra ut! Var sjukt nära på köpa det karet jag också men tjejen gillade inte tanken av att den skulle fylla vårt förråd tills vi köper större. Kul att man ändå kommer kunna följa utvecklingen av karet ;).

Funderar bara lite, men är det ingen idé att starta igång karet nu utan något i så den är redo med bra värden när ni bestämmer för att köra igång efter resan?

Själv skulle jag aldrig klara att ha ett kar bara stående så länge misstänker att det var därför tjejen sa nej till den där.

Hur som helst, lycka till skall bli spännande att följa om ni kan motstå att starta igång den ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men det är surt om det händer nått när vi e borta....

Men tålamod ska vi nog kunna ha att vänta tills värdena är bra även om vi startar det efter resan.... vad gör en månad till lixom när man redan har väntat i 8-9 månader =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...