Gå till innehåll

Projekt Salt 750L


Tweeny

Rekommenderade inlägg

Tror anledningen till att många väljer att köra med en kylare är just att man kan få större stabilitet i tempraturerna. Fläktar är jättebra (kör själv 4st över mitt 340kar) , men det är bara så mycket dem kan göra när det är upp mot 32 grader i huset. För att hålla någon form av stabilitet i temperaturer med fläktar behöver man en akvariedator egentligen samt att de inte kan hålla nere temperaturen vid extrema temperaturer.

Tweeny, vet dock inte om du har så mycket att oroa dig för, du har så mycket sumputrymme etc så det kommer ta mycket längre för dina temperaturer att stiga.

jag har under sommarn kört ca 600W över mitt 340liters kar med 4 fläktar och det enda jag gjort är att sänka belysningstiden med 1 timma om dagen. Min maxtemp under sommarn har varit 30.3 grader.

Ett annat alterantiv är att du har en strömadapter med en temperaturmätare som gör att ditt ljus stänger av sekunden man når 29grader tex. dessa kostar runt 500kr om jag minns rätt.

Personligen hade jag dock sparat lite extra och satsat på leds, du får så snabbt igen pengarna på dem på elräkningen och sedan på lampbyten...

Om ni inte redan gjort en beräkning på vad t5or kommer kosta jämnfört med leds så rekomenderar jag verkligen att du skall göra det.

Hör av dig om du skulle behöva hjälp med uträkningen :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 260
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vi har funderat väldigt mycket över hur vi ville göra med belysningen. Vi har egentligen inte kommit fram till nått... utan nu har vi två armaturer hemma för att dom ingick i en annons som vi haffa med massa olika grejjer.

Men LED har varit på tal många gånger ja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaaa....är det inte så?

Man blir som man umgås, så vår DvärgPinscher Zelda står o hoppar o vill titta på fiskarna som ännu inte finns...p

recis som jag.....vill vill vill ha fiskar nu!!

post-5067-14468922660902_thumb.jpg

post-5067-1446892266109_thumb.jpg

post-5067-14468922661548_thumb.jpg

post-5067-14468922661313_thumb.jpg

Wavemakern funkar precis som den ska kan jag nu tillägga...

så himla snyggt att jag verkligen fick med Zelda när hon är i lufften.....min dyra lilla studsboll =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp Micke, kommer att köra med osmos sen.

Allt fungerade jättebra. Håller nu på att tömma karet igen.

Det läckte lite överallt för vi hade visst inte dragit åt runt alla pvc-rör...=)

Men nu är det åtgärdat. Zelda tyckte att det var superkul med allt vattens om lät överallt. Hon blev helt till sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag alltid säger på jobbet åt folk som glömmer saker ;) vad har vi lärt oss av detta?

Nej vars, lätt o glömma sådanna saker när man känner ett behov av att starta eller förväntan o så.

Kommer trippelkolla precis allt innan nya startas så allt verkligen är tätt. Kommer ha mitt ståendes hos far där de ska fyllas och provköras innan man tar in det i lägenheten

Men ni börjar allt bli sugna på o fylla det med saltvatten? Något jag verkligen tycker ni ska göra! Då den tiden de kan stå igång utan levande förutom LS är ju gult värt o låta karet få köras in. Något många av oss andra "skiter" fast de kanske skulle behövas :)

---

- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såklart att jag e sugen att starta det nu på engång.

men vi har ingen skummare, inget osmosfilter.

lysrampen fungerar inte riktigt som dom ska ännu.

måste sätta in ballaster i....va juh inga i nu.

o vi saknar 9st lysrör.

måste köpa mer salt.

ganska mycket som saknas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu måste det igång ju! Så kan det köra in sig superbra ju tills tiden är mogen. Låt det bara stå och puttra i tre månader och låt alger växa, kriga, frodas etc. Sedan så slänger du i en rejäl städpatrull efter de tre månaderna och låter de ta hand om karet åt dig i tre månader till. Eller längre om du inte vill starta då. Sedan har du nog ett kanonkar att slänga fiskar och koraller i.

Tekniken kan du ju ta lite allt eftersom, skummaren behöver du kanske inte ens behöva tänka på förräns du ska i med fiskarna eller någon månad innan. Så kan städarna och det andra i karet slåss om näringsämnena innan dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har pratat med sambon om detta. Att man kan köra med bara vatten, salt och LS tills vi vill köra igång. Men kan man köra utan skummare o belysning o sånt då? i 6 månader? Behöver städpatrullerna belysning o sånt?

Har juh inget osmos än heller....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns aldrig bra sånt varit i den sitsen själv. Men om man ändå vill kan man ju köpa några kilo åt gången o beg sten kostar inte mer än 50kr/kg se bara till så den kommer från ett kar som ser bra ut i övrigt.

man behöver inte köpa all sten på en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt o läste mitt första inlägg i denna tråd. Oj vad man hinner ändra sig mycket...på bara 4 månader.

Nu har jag suttit vid datorn o läst o läst iallafall 4-5 dagar iveckan om alla olika sorters fiskar.

Speciellt dom jag är intresserad av såklart.

Min nya lista ser lite annorlunda ut sen i april.

Here it is...

Observera att detta är fiskar jag VILL ha...inte SKA ha....inget är skrivet i sten...kommer säkert att ändra mig flera gånger om vissa fiskar med...

6st Chromis viridis

6st Pseudanthias dispar

3st Hemitaurichthys polylepis

4st Amphiprion ocellaris

3st Nemateleotris magnifica

2st Gramma loreto

1st Pterosynchiropus splendidus ( i ett väl inkört kar. eventuellt 2 st beroende på hur mycket LS vi kommer att ha)

1st Zebrasoma flavescens

1st Acanthurus leucosternon

1st Acanthurus nigricans

1st Valencienna puellaris

2st Pseudochromis fridmani (odlade)

Den dagen jag känner att jag inte längre kan kalla mig nybörjare och känner att jag har börjat få koll på allt o allt funkar som det ska så kanske det tillkommer en Acanthurus achilles =)

och om det på något sätt skulle gå.....(vilket det inte kommer att göra) så vill jag juh ha en picasso med.... Rhinecanthus aculeatus....men han får nog bara vara i mina drömmar....

Så ser iallafall min nya "jag vill ha lista" ut =)

Några tankar eller ideer?

Ändrat av Tweeny
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina tankar är starta för*****ete upp karet :D

Måste bara fråga även om ni ska bort i 4v? Så har ni ju ett drömläge att låra karet köra in sig helt och hållet? Något många av oss andra ej kan eller orkar vänta så länge ;)

---

- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag veeeeet Micke.... Jag vill med, men vi är juh två i förhållandet/bostaden/ekonomin...

Jag har fått mitt akvarium så jag är heeelnöjd, vare sig jag startar upp det om en månad eller om två år.

Kim va inte sugen alls från början. Så jag e mest glad att jag fick mitt kar över huvudtaget.

O nu har han dessutom börjat gå in o kolla akvariumteknik-prylar på nätet när han är ensam hemma.

Vilket jag aldrig trodde skulle hända.

Så jag känner att om inte han vill starta upp det innan januari så gör vi inte det.

Jag har ju trots allt tvingat på han två hundar med...Han va i princip hundrädd när vi blev ihop =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får du ju förklara lite snygg för honom ;) Eller om han kanske läser detta att ju snabbare ni startar och ju längre ni kan låta karet köra in sig ju bättre kommer det bli. ni kan låta karet ha sin inkörningsperiod och det som kostar att starta upp är ju salt och levande sten + strömförbrukningen. Skummare, belysning osv behövs ju inte vid uppstarten om man kör denna väg.

Men jag förstår dig helt och hållet och honom med. Är man inte så jätteintresserad ifrån början så får man låta dom växa in i intresset men när väl karet rullar med djur och koraller ska du nog se att hans intresse kommer vara minst lika stort som ditt om inte mer. för dom färgerna och dom roligheter karet medför gör att en tv eller liknande inte används speciellt mycket längre :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I den där listan hade jag 3- eller 4-dubblat antalet chromis och anthias. Dessa fiskar i stim är enormt imponerande!

Sen hade jag nog hellre valt Percula än Occelaris, och dessutom bara 2 stycken för att minska risken för slagsmål.

Jag hade valt en av de där Acanthurus'arna för fridens skull. Sen hade jag lagt till en eller flera kejsare/dvärgkejsare.

Men det är jag det. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...