Gå till innehåll

Projekt Salt 750L


Tweeny

Rekommenderade inlägg

  • Svar 260
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sen hade jag nog hellre valt Percula än Occelaris, och dessutom bara 2 stycken för att minska risken för slagsmål.

Jag hade valt en av de där Acanthurus'arna för fridens skull. Sen hade jag lagt till en eller flera kejsare/dvärgkejsare.

Men det är jag det. :)

Funderade på det du skrev om kejsare/dvärgkejsare...

Varför just kejsare? Har varit lite inne på Pomacanthus imperator eller Centropyge loricula eller den där med blåa läppar...den gillar jag...Apolemichthys trimaculatus heter den visst.

Men har alltid trott att dom är lite aggresiva..... eftersom att jag vill ha fjärilar i mitt kar med. (Hemitaurichthys polylepis )

Är jag helt ute o cyklar där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kejsare/dvärgkejsare jag har varit i kontakt med har inte varit aggressiva, varken mot mindre fiskar eller andra lite större så som kirurger eller fjärilsfisk. Sen, som vanligt, så finns det säkert individer som skiljer sig från mängden och kan vara både aggressiva mot andra kejsare och/eller andra fiskar typ kirurger och fjärilsfiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker allt att du kan ha flera Acanthurusar... Varför bara ha en!? Ja i ett 300 liters visst o varför bara ha 2 clowner!?

Ha 4-5st .... Skall man läsa och tro på allt som står i böcker och på internet så kan man absolut inte ha mer än en kejsare tex i ett o samma kar då de är så himla aggresiva.... Varför finns det dom som har 10st kejsare i samma akvarie och även så kallade korall ätande monster till kejsare i akvarie fulla av koraller....

Nä prova dig fram o testa och se vad som du tycker funkar bäst och kör på det du vill ha. Vill du ha 1 leucosternon o en nigricans och kanske även en acilles så vänta med alla acanthurus och skaffa alla på en gång..... Skaffa iaf aldrig bara en ny fisk av samma släkte som redan finns då detta kan innebarär en stor risk för slakt.

I i ditt stora system så kan du tex lägga en ny fisk i fragg delen som är ihopkopplad med ditt andra system och låta fisken få samma doft som de andra + få lite lugn och börja äta mat för att sedan komma ihop med de andra när den är starkar och inte så stressad efter en flytt.

En annan sak med dvärg kejsare är att om man bara har en så kan denna enligt vad jag hört bli uttråkade och därför gå och noppra polyper men har de andra att kivas med så stimuleras deras naturliga beteende och de skiter därför i korallerna.

Det finns en tysk som har ett SPS kar full proppat med dvärg kejsare och de rör inga koraller men har man bara en enligt denna tysk så nopprar den med stor sannorlikhet på korallerna. Denna info fick jag förtällt av Ted bergström vid mitt senaste besök där (om jusst denna tysk som har så många dvärgar i sitt sps kar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 pomacanthus i mitt akvarie , en imperator samt en blue face. Av dessa 2 så ser jag en klar skillnad i deras beteende i hur de studerar korallernas polyper mm. Blue facen kan nafsa till i tex stylopora milcas polyper ifall de hänger ute närmare 1 cm långa polyper men skiter i dom ifall de håller sig normal långt ute på 3mm typ.

imperatorn där emot har aldrig ens visat intresse för polyper och tittar inte ens på dom till skillnad mot bluefacen som tittar och beaktar men till 99% struntar i att nafsa.

ågot som jag märkte av var att dessa skönheter älskade knappar (zooanthusar) så vill man ha knappar så kan det förenas med risk att de blir mat om man har större kejsare enligt min erfarenhet.

Något som kan vara svårt att ha ihop med kejsare kan va vissa LPS tex trachophyllia.

Finns de som har acanthastrea och blastomussa ihop med stora kejsare med framgång..... Jag har provat och min blue face fullkomligt glufsade i sig en acanthastrea samma dag den kom i men det finns visst liv kvar i den och jag hoppas att han skiter i korallen ifall den repar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe ja den bara glänser och simmar lugnt omkring i karet , kivas lite lätt emellanåt med nigricansen men de bara flexar mot varandra och spänner sig demonstrerande mot varandra med en färgprakt som är bedårande vackert att beskåda.

Jag anser att om man inte har en annan acanthurus så missar man något av det finaste dessa kan erbjuda då de visserligen är fina i sin normal teckning men ojösses vilken skillnad det blir när de flexar upp mot en annan acanthurus.....

Mina 2 acanthurus gör detta varenda kväll en stund efter att MH slocknar men de håller sig på 15-20cm avstånd och bara kollar in varandra för att visa sin allra snyggaste sida....

Dessa är algätare och rör aldrig några koraller.

Annan typ av fisk bryr den sig inte alls om , det är som om de vore luft.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så är det med de flesta fiskar, individer på många sätt.

Jag har haft 3 eller 4 olika dvärgkejsare och ingen har rört någon korall, de var också ensamma. Jörgen Svärd hade väl 5 eller 6 Bi-colour samtidigt, och någon, minns inte vem, hade ett gäng med eld-dvärgkejsare. Jag tror själv att fiskar som visar upp ett revirhävdande beteende är fiskar som inte är lika lugna som fiskar som inte behöver "jobba in sig" på revet.

Oavsett vilka fiskar ni väljer så tror jag att ni kommer ha stor glädje av dem. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippa Mexico och åk till rosenlundsbadet istället. Finns säkert massa klipp på Youtube som visar hur det ser ut på stränderna i cancun så slipper ni sand mellan skinkorna och jobbiga strandförsäljare. Lägg pengarna på en skummare, ballaster till lyset, levande sten och en osmos istället ; )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mmm....hämtade det ner i stan. öppnade o kollade så att allt va helt...såg ut så...sen ställde vi in det i kims systers lägenhet o åkte till Kungshamn. O där är vi nu till i morgon. Så i morgon ska jag hämta det hos kims syster o kolla lite på det o ta hem det =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...