Gå till innehåll

Mer LS mindre biobollar?


Aufgedyng

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Har ett litet Proreef som är mitt första saltkar, eftersom jag var lite ivrig och köpte allt på BZ utan att veta så mycket kanske min setup inte är helt kanon. Jag har läst lite om att biobollar exemplvis kan bygga nitrat med tiden om det nu stämmer.

Det jag funderar på nu om det kan vara idé att tömma facket med biobollar och istället fylla det med mindre bitar LS, vad tror ni experter?

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag skulle nog fortsätta med biobollar, men se bara till att det inte börjar ansamlas för mycket deterius på dom. Du skall dock inte "rengöra" dom för ambitiöst då det blir lätt att man förlorar effekt på dom om man dödar av bakterierna med jämna mellanrum.

Historien med nitrat har man väl börjat avfärda i dagens läge, jag är dock ingen expert.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp att biobollar skulle "skapa" nitrat är en myt. Det som främst avgör nitrathalten är hur mycket mat (kväve) man tillför systemet och hur mycket kväve som lämnar det via skummare, bakteriell nedbrytning till kvävgas (denitrifikation) och alger som man skördar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, biobollar och tex sandfilter osv är ju där för att bryta ner Amonium och Nitrit till Nitrat eftersom Nitrat är det som är minst giftigt för våra djur.

Så har man hög belastning i karet så är det ju bara bra med mycket yta för dessa bakterier att växa på. Sen får man ju lösa Nitrat problemet på nått sätt oxå :)

Sen har jag för mig att Nitrifikationsprocessen kan gå baklänges oxå. Att har man mycket Nitrat i vattnet och detta filter skulle stanna en längre tid eller att vattnet blir syrefattigt så kan Nitraten omvandlas tillbaka till Nitrit... Och detta är ju inte bra det heller... Detta kanske kan hända lättare om man har ett stort filter med biobollar som kan krasha menar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen kampanj mot dig Mattias :) (med tanke på vår ordväxling i en annan tråd) men jag skall försöka komma med ett förtydligande. Vad som händer när ett filter stannar oavsett om det är mycket nitrat i vattnet eller inte är att det blir syrefritt i filtret. Bakterierna kan då inte använda syre i sin metabolism utan använder då nitrat i stället för det saknade syret. Detta kallas denitrifikation. Slutprodukten där är kvävgas. Om denitrifikationen inte är fullständig så är det helt riktigt att det ibland kan bildas nitrit men det brukar vara mest ett problem i denitrifikationsfilter där flödet är för snabbt i vårt fall. Det finns också en fara för oss människor när vi är väldigt unga att käka föda som innehåller mycket nitrat eftersom det kan bildas nitrit. detta är anledningen varför man brukar avråda barn under 2 år att äta spenat och att man har ett gränsvärde på nitrat i dricksvatten.

I ett stoppat biofilter så finns det en större fara och det är att när nitraten i det stillastående vattnet är slut så går samma bakterier över till att använda sulfat i samma syfte som de tidigare använde syre eller nitrat. Slutprodukten där är svavelväte (lukt av ruttna ägg) som är dödligt giftigt och om man kör igång filtret utan att rensa det så riskerar man att puffa ut dödligt svavelväte i karet. Normalt så oxideras svavelvätet snabbt men blir det för mycket så får det konsekvenser.

Detta är ett problem med dränkta filter men i filter där biobollarna inte är dränkta så finns det fri tillgång till syre.

Den här processen är väldigt bra att ha i tankarna om man pratar om att 0:a nitraten eller inte. Har man lite nitrat i vattnet så är det alltid en garant för att inte svavelväte skall bildas direkt om det blir syrefritt i något område. Personligen, eftersom jag kör med ganska mycket sand i akvariet, skulle jag aldrig våga 0:a nitraten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...