Gå till innehåll

lim?


holken

Rekommenderade inlägg

Vi sitter med funderingar om att limma ihop LS till olika former och om vi nu skulle vila göra det vilket lim kan man använda? Har hittat en kille på reefcentral som har använt detta lim alteco epoxy A+B http://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=17510383&postcount=3770

men detta kan tydligen inte köpas i sverige. Nån som har en ide om vad man kan använda i stället? Man vill ju inte stoppa i nått som kan få karet att kracha :-S Några förslag påp vad man kan använda istället???

Skulle vilja göra sån båge som han har på ett av korten här...

http://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=17557357&postcount=4012

Och några bilder efter att karet har kommit igång.....

Sen går det ju göra en massa andra saker oxå som detta.....

http://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=17521621&postcount=3836

Kaxigt måste man ju säga.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du limma revformationer så blir det nog väldigt dyrt att använda sig av korallim. Själv har jag använt vanliga limpatroner till en varmlimpistol. Det finns fler här på guiden som använt detta för att limma ihop LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns lite olika produkter för detta...

Klassiska 2 komponentlim(tex deltec) blir väl så dyra då man kommer att behöva flera paket.

Reefbond är sementliknande samt så har man KZ´s speedglue som även det är någon typ av sement. Fördelelen med dessa är att man får en väldigt naturtrogen fog jämfört med 2 komponent.

Nykomlingen är Fauna Marines variant som är foam på burk, icke giftig gråsvart polyuretan(garanterat mest per krona).

Varje produkt har lite olika egenskaper, jag har själv tänkt prova foamen nästa gång då jag inte varit så förtjust i dom andra produkterna.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag hittade en annan variant (efter att jag gjort min aquascape tyvärr): en kombination av lim och "armering". Välj nåt lim du känner kan funka och använd sedan en borrmaskin till att göra hål för genomföring av VP-rör eller buntband. Dessa kommer efter några månader vara så övervuxna mer alla möjliga alger och kanske till och med koraller att man inte kommer se dem. Jag hade själv planer på att bygga valv etc, men med enbart deltecs 2-komponents epoxy gick det inte så bra tyvärr.

Jag vet förresten inte vilket som är bäst - armera eller limma först, men jag skulle nog fixxat all armering först och därefter smetat på lim där det såg ut att behövas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...