Gå till innehåll

Behandla hela karet med koppar?


papi

Rekommenderade inlägg

Gör lite uppehåll då och då med ozonet så du ser att inget oväntat inträffar. Ja gråbeläggning kan vara orsakad av parasiter. Såg du det före du startade ozonet?

MVH Lasse

Ja grå hinna på ett eller båda ögonen på några fiskar har jag sett ett par dagar nu. Drar ner lite på ozonet ett tag. Vattnet ser verkligen klart ut av behandlingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en av de bra överraskningarna med ozon - vattnet blir kristallklart - alla gulämnen försvinner. När du sedan fått kontroll över ditt sjukdomsangrepp så brukar det räcka med att köra en väldigt liten mängd ozon då och då för att uppnå denna klarhet. Jag har provat det mesta för att slippa gulämnen inklusive aktivt kol. Ozon är oslagbart här.

Jag körde ett tag kontinuerligt men har på senare tid gått över att bara köra då och då eller när det behövs. Jag introducera 9 stycken frökenfiskar för några veckor sedan. De fick något angrepp på stjärtfenan som man kan likna en långsam fenröta. sett det tidigare framförallt på kardinaler och då har det alltid lett till tapp av fisk. Nu satte jag igång ozongeneratorn och problemen är i stort sett borta nu - utan tapp av fisk. De angripna stjärtfenorna läker bra också - utan sekundära bakteriella angrepp. Jag har numera en Profi Lux dator och med den en redoxmätare. Jag har förut varit mycket negativ till redoxelektroder eftersom jag inte tidigare har hittat något som fungerar något så när i saltvatten. Den kombinationen av GHL datorn (och dess programvara) och den elektrod jag nu har fungerar bra och därför kan jag styra min ozonapparat med hjälp av redoxmätningen. Vilket redoxvärde man skall styra emot under olika betingelser skiftar mellan akvarium och akvarium. Just nu har jag 280 mV som riktvärde vid sjukdomsangrepp och det verkar fungera perfekt. Profiluxen slår av och på ozongeneratorn så att detta värde upprätthålls. Generatorn är satt att ge ganska mycket när den går. Att göra så här kräver att man håller uppsikt på akvariet och elektroden samt att man sköter kallibreringarna. det är svårt att få det att fungera - men när det gör det så är det ganska oslagbart. Jag brukar alltid slå av redoxgeneratorn när jag åker bort. Diagrammet visar hur Profiluxen justerar in värdet mot 280 mV. Jag använder en av de mer avancerade metoderna för att stabilisera börvärdet - inte on/off.

Man ser tydligt i diagrammet när jag slog på ozonet

post-2331-14468921821405_thumb.jpg

MVH Lasse

Ps Om du ligger rätt i ozon skall du kunna se genom att det inte blir några återinfektioner, dvs det skall inte bli värre

Ändrat av Lasse
Tillägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Regleringen ser mycket tillfredsällande ut, Snabbt svar på börvärdesomstälningen utan överstyring och men rimliga svängningar. BTW så har jag också haft liknande stjärfeneröra på kardinalfiskar. Nu finns alltså en metod som kan fungera öven där!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - jag är lite imponerad av inställningsmöjligheterna i Profiluxdatorn. Processen är lite trög, det är nog minst 10 minuter mellan insatt ändring och att elektroden kan läsa av detta. Jag har insättningen av ozonet i skummaren. Genom skummarfacket går en cirkulation på ca 2500 liter och ut i akvariet. Elektroden sitter i ett annat fack i andra ändan av akvariet som har en cirkulation med ca 4000 liter i timmen med huvudakvariet. Huvudakvariet blandas sedan med hjälp av två streamers på ca 10 000 liter ihop. Det är ingen enkel reglersituation men det funkar ganska bra. Jag har dock satt generatorn på en ganska kraftig effekt.

Jag har ett Percula 120 med sump på baksidan av akvariet.

Mina pyamaskardinaler fick lite skit nu också i samband med angreppet på frökenfiskarna men det verkar läka fint just nu.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt trevligt Patrick. Kan du skriva lite grand om hur du gått tillväga i avsikt att bättre belysa den här relativt okända metoden att relativt smärtfritt behandla sjuk fisk i ett korallrevsakvarium.

MVH Lasse

Jag startade behandlingen som rekommenderat på 10 mg/100L släppt i en Deltec 500 skummare. Efter det insjukande inga fler fiskar (precis som du förutspått). Några redan drabbade fiskar hade dock fortfarande efter 3 dagar parasitangrepp på ögonen. Testade då att öka dosen succesivt till som mest 25 mg vilket var för mycket för några indiver som började krokna och visa tecken på förgiftning. Dessa kvicknade som tur var snabbt till när ozontillförslen minskades. Har sedan dess legat på ca 15 mg ett par dagar och nu ser alla friska ut.

Man kan fundera på om parasiterna hade knäckts över tiden även med en lägre dos eller om det var nödvändigt att gå upp i dosering? Klart är att man bör ha karet under uppsikt om man trycker i mycket ozon. Vid 25 mg nivåg osade det duktigt i vardagsrummet. Generellt så tycks också större individer tåla ozonet bättre. Mvh Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror (observerar tror då jag aldrig haft tålamodet att pröva) att man knäcker parasiterna över tiden om man ser att man inte får någon återinfektering. Man dödar då det som svärmar. Man skall nog undvika Ozondoft utan vädra ordentligt då.

Har du klart vatten nu?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...