Gå till innehåll

Behandla hela karet med koppar?


papi

Rekommenderade inlägg

Jag har ett angrepp av oodinium som det ser ut och överväger att behandla hela karet med koppar. Har bara en korall och en anemon så det lättaste är ju att flytta dessa under behandlingen. Men hur går det för stenen sedan? Kan man återintroducera ryggradslösa djur efter behandlingen? Tacksam för tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ryggradslösa djur överlag dör väl ganska omgående av koppar? Så räkor, sniglar och koraller ligger pyrt till.

Kopparn löser väl sig inte heller direkt i karet och blir något oskadligt utan om jag förstått det rätt som kommer det förpesta karet och det som var i när doseringen gjordes i all evighet... Eller en tid som kan tyckas som det iaf.

Rekommendationen är väl att om man ska dosera koppar så gör man det i ett karantänsakvarie, inte i huvudkaret.

Jag sitter och väntar på lavinen av "Neeeeeeeeej!" från de mer erfarna på forumet om jag läst rätt om det här ämnet :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har behandlat hela mitt kar med koppar en gång, men då tog jag ur all sten först. Se tråden här och det aktuella inlägget här. Man ska verkligen veta vad man gör. Jag hade hjälp av Ingvar Hellmalm i mitt fall, som även hjälpte mig med att få antibiotika förskriven från ett djursjukhus.

post-1358-14468921761233_thumb.jpg

post-1358-14468921761386_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips och varningar! Jag har testat så långt med sänkt salthalt och ektozonsalt men utan tydligt resultat. Den sjukaste fisken är isolerad och kopparbehandlas. Tyvärr är även två clowner en frökenfisk och en kirurug också drabbade. Märkligt nog är min gula kirurg frisk liksom en puffer och en filfisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du försökt med ozon?

MVH Lasse

Nej och jag har noll erfarenhet av det. Gissar att det är en generator man köper som bubblar ner i vattnet? Läget börjar bli desparat så jag testar gärna ozonspåret

Är det rätt tänkt att sänka salthalten mot oodinium?

Finns det mer man kan göra?

Erfarenheter av ektozon?

Mvh

Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det hjälper med att sänka salthalten om det är oodidium. Här är en artikel som behandlar problemet.

Ozon tillverkas helt riktigt i en generator och sedan suger man denna ozonberikade luft genom skummarens luftslang och ut i skummaren. Det är en kraftfull metod men om du har så få koraller borde det funka bra för dig. Får du för mycket ozon så ser du det på fiskarna genom att de får en kraftig andning. Har du möjlighet att få låna eller köpa en reaktor så kan det vara en väg ut. Jag skriver "kan" eftersom inget är garanterat inom denna hobby. Jag har självt använt den metoden vid begynnande utbrott av någon form av saltvattensprick (och en gång mot misstänkt oodinium) med bra resultat.

En annan metod som kan fungera är att ta ur de drabbade fiskarna, sötvattensdoppa dem (2-5 min) och sätta dem i en hink (eller flera) med nytt vatten och lite cirkulation. Mörklägg hinken. Samtidigt gör man en ny hink med nytt vatten och efter ca 24 timmar tar man upp fisken, sötvattensdoppar och stoppar sedan ner dem i den förberedda hinken. Denna procedur upprepas varje dag tills fiskarna är symptomfria och några extra dagar. (ev kan du använda lite kopparmedicin varje dag också). totalt kan det ta en vecka kanske

Normalt brukar man säga att huvudakvariet skall vara tomt på fisk under tiden och i ca 4 veckor. Min erfarenhet är dock att om det går kvar fisk som inte blir angripna under behandlingstiden så kan det fungera med att sätta tillbaka fisken igen efter en vecka. Detta skiljer sig nog ordentligt åt från parasit till parasit.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller oxå så kör man med ett UV-filter. Är personligen ett större fan av dom än av ozone men smaken är som baken.

En Uv kan man inte överdosera, man riskerar inte att göra fiskar och husdjur och sig själv sjuka samt att man tröttar inte ut plasten i skummaren. Ozon har en förmåga att sabba plast.

Jag kör en UV dygnet runt för att slippa oroa mig för att fiskarna kan bli sjuka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med UV-C är bara att för att det skall döda parasiterna så måste parasiterna plassera strålningskammaren innan de hinner fästa på fisken. Har man UV-C gående på ständigt och att det är riktigt dimensionerat och av rätt typ så kommer det att fördröja utbrott, minska utbrott och ibland hindra utbrott. Har man dock ett pågående utbrott där parasiten fått fäste så är det enligt min erfarenhet så gott som omöjligt att slå ut ett angrepp med enbart UV-C som cirkulerar i karet.

Ozon är verksamt inne i karet och slår därför till där parasiterna finns.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla sätt är bra utom dom dåliga.

Finns för och nackdelar med allt, bara att välja dom man gillar bäst...

Tycker ändå att UV är mer underhållsfritt och smidigare än ozon just för att förhindra parasiter på fiskar, samt att kör man det jämt så "förhindrar" man att fiskarna blir sjuka. Ibland kan fiskar bli sjuka ändå men så är det med allt. Ozon använder få hela tiden även om vissa gör det. Att vänta på att fiskarna ska bli sjuka känns onödigt tycker jag. Samt att det är lite mer pyssel med Ozon då man måste hålla koll på det så att man inte överdoserar.

Sen är det faktiskt så att en frisk fisk i ett friskt akvarie sällan blir sjuk. Brukar vara stress som får det att utbryta eller att fiskarna är undernärda eller liknande. Bästa sättet är därför att ta hand om sitt akvarie och se till att fiskarna är i bra form så att deras immunförsvar är starkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var frågan i denna tråd vad trådskaparen skulle göra när det var ett akut angrepp av oodinium och inte vad han skulle göra för att motverka angrepp.

Enligt min erfarenhet så hjälper inte UV-C vid kraftiga akuta angrep ens mot den vanliga saltvattenspricken, än mindre om det skulle vara det än svårare oodinium. Det enda som hjälper är kopparbehandling, hinkmetoden eller ozon. Kopparbehandlingen skall utföras i "rena" kar eftersom det är så att, tvärtom som någon skrev här i tråden, koppajonerna (det är de som är aktiva) omedelbart sugs upp och görs overksamma om det finns kalksten eller annan inredning i karet. Hinkmetoden fungerar genom att den förhindrar återinfektering och får bort "infektionscentra" från huvudkaret. Vad gäller ett äkta oodiniumangrepp så kan det vara så att vissa parasiter klarar cystningen på värden och att därför "hink"metoden inte fungerar. Ozon fungerar genom att de fria syreradikalerna effektivt oxiderar frisläppta larver och kan eventuellt även påverka cystade parasiter. Ozon ger heller inga andra farliga biprodukter (långverkande) i vattnet eller inredningen. Ozon kan dock överdoseras och vara skadligt för personer i slutna utrymmen. Luktar det ozon - så är det för mycket. Man skall dosera försiktigt. De siffror på producerad ozon som tillverkarna ger gäller torr luft. Fuktig luft ger betydligt mindre ozon - ner till 40 % av den angivna vid torr luft. Jag använder ozon vid nyintroduktion av fisk eller när det blir problem och jag har en extra säkerhet i en redoxmätare. Det går dock inte lita till dem helt så när man kör ozonet så får man vara uppmärksam. Under övrig tid använder jag inte ozonet mer än kortare perioder för att hålla vattnet kristallklart.

Väteperoxid kan också användas men där har jag för lite erfarenhet av dosering.

Det är ju helt riktigt att de olika pricksjukdommarna är i första hand stress och hanteringssjukdommar men här gällde det ett pågående utbrott.

Vad som dock förvånar mig Patrick är att din puffer inte är angripen - de brukar annars vara magneter vad gäller olika pricksjukdommar.

@ Majki01 Att koppar skulle vara ett stort No No inom sötvattensvärden är en överraskning för mig. Koppar är den verksamma substansen hos många av de akvariemediciner som säljs mot olika parasitsjukdommar. Däremot är en del ciklider från de stora sjöarna och en del sugmalar oerhört känsliga mot koppar vilket lett till dödsfall vid användning av kopparbaserade mediciner

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och för alla som vill att det ska fungera i praktiken och inte bara vill ha allt förklarat med kemiska beteckningar på pappret så är mitt tipps till alla som vill blanda fisk och koraller i akvariet att skaffa ett uv för att förhindra sjuka fiskar och därmed slippa liknande problem. ;). Hur som är UV ett bra tipps till trådskaparen. Finns ingen anledning att leka "veta bäst" då.

Är fisken så illa däran att den inte kan återhämta sig om man förhindrar nya angrepp så är det nog kört enligt min erfarenhet om man inte vill behandla med mediciner i ett rent kar avsett för detta. "varför behandla hela kroppen" som dom säger i reklamen för iprensalvan.....

Ozone kan kanske rädda livet på just denna fisken om man är villig att riskera alla andra invånarnas liv då man troligen måste dosera ganska mycket för att få ett så snabbt resultat, men det är inte en bra lösning för framtiden om man vill undvika sjukdomar.

Förövrigt så har ju de flesta akvariebutiker en UV anläggning som dom startar upp i ett akvarie om dom ser att fiskarna börjar få prick. En del andra kör med dom inkopplade jämt. Så att man inte skulle kunna "bota" en sjuk fisk med UV'ns hjälp är fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och för alla som vill att det ska fungera i praktiken och inte bara vill ha allt förklarat med kemiska beteckningar på pappret så är mitt tipps till alla som vill blanda fisk och koraller i akvariet att skaffa ett uv för att förhindra sjuka fiskar och därmed slippa liknande problem. ;). Hur som är UV ett bra tipps till trådskaparen. Finns ingen anledning att leka "veta bäst" då.

Min rödfärgning.

Vore väldigt tacksam om man kan låta bli att idiotförklara eller komma med antydningar om "teoretiker" mot sin opponent om man inte är överens i en fråga.

Vem leker igentligen "veta bäst" Mattias. Du har ingen aning om vad jag har för erfarenheter med att behandla sjuka fiskar och vilka metoder som jag med flera har funnit fungera i praktiken. Du har ingen aning om hur mycket jag jobbat med UV-C och vad jag vet om den tekniken. Jag skulle kunna skriva en hel del om den delen och mycket om det som bluffas med vad gäller detta, bland annat om nödvändig styrka och vilken teknik som används i rören.

Av egen erfarenhet, fast jag var kritisk till det i början, så har jag lärt mig att ozon fungerar bra även i ett korallrevsakvarium, faktiskt den enda metoden som rätt använd fungerar på många olika pricksjukdommar (och även bakteriella) när de väl brytit ut. Dessutom fungerar det på sjukdommar där man inte direkt kan avgöra om det är parasiter eller yttre infektioner. Och det fungerar rätt så snabbt.

Det räcker med att du bläddrar lite i trådarna här om "vita prick" för att se hur många som fått angrepp trots de använder UV-C. UV-C om dert är av rätt typ och tillräckligt starkt (det innebär grovt minst en 1 watt per 8 liter) samt att det är så utformat att det tillåter minst 5 - 6 gånger volymen i timmen att passera så kan det fungera som en bromsare av infektionen i så stor grad att fiskarnas immunsystem självt klarar av bekämpningen. Nu finns det olika typer av "vita prick". Oodinium som det var tal om här tillhör de värsta att bekämpa och min erfarenhet är att har det väl fått fäste (se Vargklos tråd) så är det kört med normala metoder. Jag har dock vid ett flertal tillfällen klarat av symptom som visar på oodinium med ozon. Andra typer av "vita prick" exempelvis sk "stress prick" är lättare att komma överens med och om man minskar infektionstrycket med UV-C klarar oftast fiskens immunsystem av det självt om inte angreppet är för stort. Många gånger mycket prickar på morgonen och inga på kvällen.

Den statistiska chansen att få in alla sporer som blir vid ett stort angrep i sitt UV-C är ganska liten. Varje prick på en fisk ger en cysta. Varje cysta som kläcks i sanden ger ca 100 nya parasiter som då skall hamna i strålningskammaren innan de hittar en fiskkropp. I ett korallakvarium får man också hjälp av sina koraller, de frisimmande larverna är ju lika god mat som annat smått och gott. Har man då ett fåtal koraller (I detta fall närmast ett Fish Only) så kan man inte räkna med den hjälpen. Fisk som har "sovhålor" brukar också drabbas hårdare på grund av att de både släpper sina parasiter och återinfekteras i sin sovhåla.

Är fisken så illa däran att den inte kan återhämta sig om man förhindrar nya angrepp så är det nog kört enligt min erfarenhet om man inte vill behandla med mediciner i ett rent kar avsett för detta. "varför behandla hela kroppen" som dom säger i reklamen för iprensalvan.....

Ozone kan kanske rädda livet på just denna fisken om man är villig att riskera alla andra invånarnas liv då man troligen måste dosera ganska mycket för att få ett så snabbt resultat, men det är inte en bra lösning för framtiden om man vill undvika sjukdomar.

Du uttalar dig om metoder som du tydligen inte har någon erfarenhet av (använda ozon). Jag har kört ozon i ett korallrevsakvarium i ett och ett halvt år nu och jag vet flera som gör det samma.

Förövrigt så har ju de flesta akvariebutiker en UV anläggning som dom startar upp i ett akvarie om dom ser att fiskarna börjar få prick. En del andra kör med dom inkopplade jämt. Så att man inte skulle kunna "bota" en sjuk fisk med UV'ns hjälp är fel.

De flesta akvariebutikerna har inte sand i sina kar heller. De flesta kör utan sand och större inredning av två anledningar. UV-C fungerar något bättre om parasiterna inte har sand att gömma sig och det går att medicinera med kopparhaltig medicin utan att kopparen försvinner. De som har centralsystem, dvs flera akvarium på samma rening kör också 7/24 med kraftiga UV-C. Exempelvis flera system som jag känner till som har ca 2000 liter och en genomströmning på ca 12 000 liter i timmen har UV-C av lågtrycksmodell på 330 watt (6*55 watt). Denna UV-C är till för att inte sprida sjukdommar mellan akvarierna men när väl ett prickattack fåt fäste i ett kar så räcker inte detta till för det karet (även om de andra inte blir smittade). I de allra flesta fall måste kopparbaserad medicin in för att klara fisken i det angripna karet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad barnslig du är nu.

Det var du som började skriva att UV var en dålig metod och ozon var att föredra. Jag har andra erfarenheter. Måste man vinna en diskusion med dig för att få bidra med svar här på guiden eller???

Har du en bra UV och kör det på rätt sätt så förhindrar det i de flesta fall att fiskarna blir sjuka. Fiskar som redan är sjuka har högre chans att tillfriskna om man kör igång en UV då den får lättare att återhämta sig då parasiterna i vattnet dödas. Detta utan att en massa andra saker i akvariet påverkas vilket dom gör med ozone.

En svag fisk som får ett stort angrepp blir inte säkert frisk vilka metoder du än tar till.

Man läser oftare här på sidan om folk som har problem med Ozon, fiskar som inte kan andas osv än att folk med en rätt uppsatt uv har problem... Så det är min erfarenhet i detta fall. Uv har jag använt med framgång i flera år och i flera akvarieprojekt. En failsafe metod. Ska man då inte få skriva detta här utan att bli påhoppad och dum förklarad av dig Lasse?? Finns flera framgångsrika skolor.

Avskyr att allt måste bli en tävlan här på sidan och man ska behöva försvara sig varje gång man skriver något här bara för att nån annan har haft positiva resultat med nån annan metod eller an annan "pryl" och tror att detta är den enda vägen och den bästa vägen att gå. Det är ju inte så att jag hittar på och sprider osanningar. Då är givetvis sådan kritik och ifrågasättanden befogat.

Ber om ursäkt till trådskaparen om jag bidragit med negativ stämning här nu. Inte meningen. Mina erfarenhetar av UV är enbart possitiva. Tycker det är att föredra om det är sjukdomar man har problem med. Hoppades mitt inlägg om detta kunde hjälpa dig. Tråkigt att andra startar bråk om det.

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också lite erfarenhet med UVC. Jag kör med ungefär karens volym per timme genom UVC och flöde enligt tillverkarens rekommendationer. Det räcker för att hindra vanliga parasiter att spridas mellan karen. Men det botar ingen fisk. För att bota fisk måste jag ta ur alla stenar, göra bottenrutan helt ren och ta till mer kraft.

Vissa fiskar med cryptocarion blir rena från med ett två timmars kopparbad med dubbel styrka. Jag kör ett UVC med 6 gånger cirkulation i karet viket botar lätta angrepp. (Fiskar som kliar sig men inget syns).

Normal koppardos kan också hjälpa.

Normal koppardos+ hyposalinitet fungerar bättre.

Men detta hjälper inte mot bakterieangrepp eller tarmparasiter.

Använd aldrig koppar i ett kar det finns alger eller cyanobakterier. Fiskarna mår inte bra att gå tillsammans med döda rester av dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är väl lite så att om uv inte hjälper mot de parasiter som sitter på fisken, så har väl endock parasiterna en svag punkt med deras nya generationer där uv fungerar bättre.

Tror man har svårt att döda alla parasiter, men man kan säkert decimera dem så att fisken hinner bygga ett bra immunförsvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler fiskar har insjuknat (dock inte puffern) några har dött. I morgon kommer jag försöka få tag på en ozongenerator. Det är förmodkigen det bästa i min situation. Som preventiv metod är säkert uv ett bra alternativ men här har vi som sagt ett fullskaligt utbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt med doseringen i början Patrick.

Jag brukar låta doseringen gå ett antal minuter och sedan gör uppehåll en stund, jag tycker du skall inrikta dig på ca 10 mg/100 liter och timme till en början. Exempelvis så hade jag en timer förut som kunde ge loopar - jag lät ozonet gå 2 minuter och vila 3 och så vidare.Tänk på att vid fuktig luft ger reaktorn mindre än vid torr luft. Har du exempelvis en som ger 100 mg/timme så har du fuktig luft så kan du inte räkna med att få ut mer än ca 40 - 50 mg/timme. De flesta reaktorer brukar levereras med en lufttorkare. Använder du den så utgår du från tillverkarens mängd. - annars får du pröva dig fram lite.

Om du överdoserar så märker du det på en ozonlukt från skummaren. Luktar ungefär som det gör efter ett kraftigt åskväder i skogen. Tecken på överdosering är kraftig andhämtning hos fisken. Har du skummare så för du in ozonet den vägen, jag har även fört in det via en diffusor till ett Eheim kraftpaket med bra resultat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt med ozonet bara. Jag kör själv på lägsta nivå på min Sander 50mg, vilket kanske motsvarar 2-5mg/h till mina ~150liter netto. Jag upplever att detta blir lite mycket ibland och får stänga av ozonet då och då.

Ju mindre näring i vattnet desto mindre ozon behövs, har jag hört.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...