Gå till innehåll

Balling Light - Relationerna mellan KH, Ca, och Mg


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Jag sitter och klurar lite på hur mina doseringar i karet ser ut i balling light metoden.

Utgångspunkten är att jag har blandat tre dunkar.

Dunk 1: 5 liter - 2 kg Ca

Dunk 2: 5 Liter - 0,5 kg KH

Dunk 3: 5 Liter - 2 kg Mg

Min förbrukning idag ser ut så här per dag:

Dunk 1: Ca - 50 ml

Dunk 2: KH - 220 ml

Dunk 3: Mg - 35 ml

Detta ger mig relationerna

KH/Ca = 220/50 = 4,4

KH/Mg = 220/35 = 6,3

Ca/Mg = 50/35 = 1,4

Så min fundering är:

- Eftersom förbrukningarna korrelerar med varandra så borde man i teorin kunna räkna ut, på ett ungefär, hur relationerna av förbrukningarna borde se ut. Allt under förutsättningen av hur dunkarnas koncentration ser ut.

Finns det någon som har koll på hur man i teorin skulle kunna räkna ut en ungefärlig relation med ovanstående blandningar i dunkarna?

(Syftet är att det borde vara lättare att justera parametrarna i doseringen än att göra den individuellt och sedan mäta upp det)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite hårt uttryck men: Bry dig inte!

Det väsentliga är ju att du har bra värden i karet inte i pumparna.

Dina tillsatser korrigerar också eventuella snedheter i ditt bytesvatten.

Det är antagligen därför de inte stämmer med idealet. Din magnesiumförbrukning kommer nästan säkert att långsamt sjunka det närmaste året. Det brukar den göra för andra när karet gått några år. Ca/Mg = 3, 4 eller ännu mer är inte ovanligt efter några år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite hårt uttryck men: Bry dig inte!

Det väsentliga är ju att du har bra värden i karet inte i pumparna.

Dina tillsatser korrigerar också eventuella snedheter i ditt bytesvatten.

Det är antagligen därför de inte stämmer med idealet. Din magnesiumförbrukning kommer nästan säkert att långsamt sjunka det närmaste året. Det brukar den göra för andra när karet gått några år. Ca/Mg = 3, 4 eller ännu mer är inte ovanligt efter några år.

Tack Stig.

Självklart så är det värdena i karet som avgör doseringen. Jag tänkte däremot inte så mycket på bytesvattnet eller Mg-förbrukningen över tid.

Jag tycker ändå att det vore intressant att veta vad relationerna torde vara i en perfekt värld.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...