Gå till innehåll

Knackande cirkulationspump


Krillo

Rekommenderade inlägg

Hej,

En av mina cirkulationspumpar har ett knattrande/knackande ljud för sig - misstänker att impellern studsar upp och ner i kammaren. Antar att denna bör bytas ut - nån som har andra teorier?

Jag har förstått att de flesta av er byter ut dom här pumparna mot något annat, bättre. Vad brukar ni välja då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det möjligtvis vara en mantis som har fastnat i pumpen ;)

Ne men skämt åt sido,dem där pumparna är tyvärr ganksa hopplösa, du skulle kunna testa att plocka isär den och se om något sitter löst och ev byta ut, men jag skulle satsa på en helt ny pump av annat märke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom skallrar nästan oavsett vad du gör tyvärr, särskilt när dom gått ett år eller så. Dom är också svår-startade som få...

Jag bytte båda två orginalpumparna mot 2st Hydor Pico pumpar och lite vanlig 16/22 slang som passar fint i dom befintliga hålen. Då får du också ner dom längre i sumpen och får inte insug av luft om sumpnivån skulle sjunka. Problemet är dock att du då får 2 slangstumpar in i akvariet som inte är så snyggt; jag satte på såna dära roterande munstycken från Koralia som vevar runt returvattnet så det blir iaf lite slumpmässiga strömmar, men det finns säkert fler sätt att lösa det på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kollat att alla delar sitter där??

Jag har en Korilla stremer som knakade innan..(Impeller stutsade lite men det gick inte att se)

Det jag hittade var att det saknades en plastring som låg i botten i impeller hålet.

Tog en bit plast och gjorde en ring av det.

Sen var det borta.

/Nissen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade problem med luftbubblor ändå eftersom locket inte är helt tätt. Jag testade både strips, strips med teflon-gängtejp i locket, och till sist lyckades jag få det tätt med superlim - men det var lite irreversibelt så att säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kollat att alla delar sitter där??

Jag har en Korilla stremer som knakade innan..(Impeller stutsade lite men det gick inte att se)

Det jag hittade var att det saknades en plastring som låg i botten i impeller hålet.

Tog en bit plast och gjorde en ring av det.

Sen var det borta.

/Nissen

Det saknas faktiskt en plastbit i toppen på den, precis som på din. Hmmm, nu skall vi se hur det skall fixas bara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...