Gå till innehåll

Kristian & Suzannes RSM130


Krillo

Rekommenderade inlägg

Då var det äntligen igång efter en vecka av rengöring, förväntansfull väntan på material från Tyskland, skapandet av osmosvatten (efter mycket läckande och svärande pga av en saknad o-ring), tripp till Ciklidhuset i Lerum för införskaffande av mer sand och levande sten. I går natt klockan halv två, efter en del munhuggandes om huruvida sten A skulle ligga på ena eller andra hållet kastade vi oss i säng utmattade.

Imorse mättes saliniteten till 1.025 - har inte hunnit göra de övriga testerna ännu (väntar på att frugan skall vakna till).

Ca 10-11 kg levande sten och ytterligare 4-5 i "död sten" och korall. ca 12.5 kg levande sand (blandning av Ocean's Reef och Tropic eden grovt och fint).

Skummaren producerar ett ton mikrobubblor nu som jag hoppas skall ge med sig om ett par dar och ena pumpen skallrar som en kass marackas. Hoppas att ett framtida impellerbyte fixar detta. Alternativt åker dom ut och byts mot något bättre när plånboken har hämtat sig.

Karet är begagnat och i sitter ett actinic-rör och ett 50/50 rör så det är ganska blått (även om det är lite vitare än vad bilden visar). Vet inte riktigt om vi behåller den konfigurationen. Om det är någon som har några reflektioner är dom välkomna. Det enda levande (som jag vet om) är en liten mussla som jag räddade från den gamla sanden (vilket jag för övrigt inte använde) och han har överlevt natten iaf :)

Timern är satt på 4 timmar om dagen enligt handboken, andra tips mottages.

Skall snart mäta ammoniak, nitrat, pH etc så får vi se var vi är.

post-5842-14468921822616_thumb.jpg

post-5842-14468921822826_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! :smiley20:

Vad är det för något längst upp till vänster? Sten?

Om du precis har startat behöver du nog inte mäta något annat än salthalten. Men jag har bara hållit på med det här i en månad än så du ska nog inte lyssna på mig... ;)

//Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok inledande värden som följande (efter ca 12h sedan start):

Temp: 25°C

Salinitet: 1.025

pH: 8-8.5 (lite svår skala att se JBL)

Alkalinitet: 13°

Nitrit: 0.1 ppm

Nitrat: 1.0 ppm

Saknar testkit för:

Ammonium

Calcium

Fosfat

Magnesium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kör en klassisk uppstart utan några bakterietillsatser etc så behöver du bara mäta salthalt och så kan du kolla av nitrit/nitrat lite då och då. Sparsamt med belysning och jag skulle skicka i fosfatremover direkt utan att ens försöka mäta det om jag skulle starta om själv. Alla mätkit för fosfat utom Hanna och kanske Rowa kan du läsa som så att ger det utslag så har du på tok för mycket, ser det ut som noll så har du fortfarande för mycket...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kör en klassisk uppstart utan några bakterietillsatser etc så behöver du bara mäta salthalt och så kan du kolla av nitrit/nitrat lite då och då. Sparsamt med belysning och jag skulle skicka i fosfatremover direkt utan att ens försöka mäta det om jag skulle starta om själv. Alla mätkit för fosfat utom Hanna och kanske Rowa kan du läsa som så att ger det utslag så har du på tok för mycket, ser det ut som noll så har du fortfarande för mycket...

Behöver man en fosfatremover om man kört vattnet genom osmosmaskinen?

Kan även rapportera att vatnnet ser lite mjölkigt/disigt ut. Men det kanske kommer från sanden som rök till lite när den åkte i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver man en fosfatremover om man kört vattnet genom osmosmaskinen?

Kan även rapportera att vatnnet ser lite mjölkigt/disigt ut. Men det kanske kommer från sanden som rök till lite när den åkte i.

Ja, fosfatremover kan behövas endå, endel väljer att köra utan endel kör med remover.

Fosfat kan följa med din sten och sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp som Nordin skriver, det är din LS / sand som kan ställa till det. Diset lägger sig snart, du behöver ju inte trycka fullt blås i alla cirkpumpar ner i sanden just nu utan låt det lägga till sig med lite lugnt flöde till att börja med. Sen när du får bakterier och liv i sanden så kommer det inte att damma upp.

Du kan ha lite vadd i avrinningen så fångar du upp dammet snabbare också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som jag undrar, hur märker man när man får "liv" egentligen. Vad kan man vänta sig? Är det bara förekomsten av alger eller nitrat/nitrit-mätningar som avgör det. Eller kommer det börja växa saker ur stenarna/sanden som jag inte ser nu? Hur har det varit för er?

När jag tittar på stenarna nu så ser det ju tämligen öde ut, ett par övergivna maskrör ser jag men inte mycket mer. Har ju hört om folk här på forumet som helt plötsligt fått spindelstjöstärnor etc men det är ju svårt att tro när man ser det nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kryper fram allt möjligt allt eftersom. Vad kan det ha tagit, ett par veckor, innan man började se pods och sjöstrjärne-armar och annat som rörde sig.

Kolla när lampan är släckt och med en ficklampa, gärna med rött-ljus.

Det tog väl en 5 månader innan en mantis behagade att göra sin närvaro känd i mitt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intressant, det kan alltså finnas vilande organismer i den storleken i stenen. Fast kanske är det ägg och larver som kläcks efterhand. Hoppas stenen var av hyfsad kvalisort så det finns något skojigt att se om ett par veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imorse när jag vaknade sade frugan att pumparna förde ett väldigt oväsen, visade sig att en modifikation jag gjort kvällen innan inte var så lyckad. Jag hade flyttat på en aktivt kol-svamp. Det fanns inga kolpåsar för RSM när jag handlade på Aquaristic.net så jag köpte två stycken svampar för Juwel som hade rätt storlek för att passa i RSM. Jag hade den först under pumparna men insåg ju snabbt att allt som är under pumparna är ett jäkla meck att få ut när man skall rengöra/inspektera. Alltså flyttade jag över den kvadratiska svampen till hålrummet över skimmerpumpen där den passade som handen i handsken - jag var mycket nöjd.

På morgonen stod alltså en av pumparna och sprutade lika mycket luft som jag efter en ordentlig portion ärtsoppa. Inget vatten i sumpdelen ... jag var mycket förvirrad. Efter jag stängde av pumparna så sade det *slörp* och vattnet rusade in i sumpen igen. Jag blev ännu mer förbryllad och satte på pumparna igen och allt verkade vara fridens och jag tog frukost.

Efter frukost konstaterade jag igen att vattennivån hade sjunkit litegrann i sumpen igen vilket fick mig att inse att något hindrade vattnet från att rinna in obehindrat i sumpen. Det var dock inte riktigt sanningen. Efter jag pillade på kolsvampen lite så bubllade det upp en massa luft från under svampen och då fattade jag var det var. Skimmerpumpen släpper ifrån sig lite bubblor då och då, bakvägen (säkert inga nyheter för andra RSM:are) . Dessa lade sig då under kolsvampen som inte släpper igenom luft och rubbade alltså hela vattennivån i sumpen. Jag klippte sålades av ett litet hörn på svampen där luften kunde sippra ut, i det hörnet går dessutom luftröret och sladden till pumpen. Nu verkar allt frid och fröjd igen förutom att jag inte är säker på om kolfiltret är lika effektivt nu eftersom vattnet kanske tar den enklare vägen förbi det avklippta hörnet istället - men det kanske räcker ändå.

Idag blir det till att införskaffa lite fler testkit tror jag, sugen på att veta hur mycket kalcium det finns i vattnet, skulle dessutom vilja veta om det finns någon ammonium också - kanske inte helt nödvändigt att veta men jag skulle tycka det var roligt att följa med i hela cykeln. Hoppas min sten/sand producerar tillräckligt med ammonium för att allt skall starta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har grumligheten börjat ge med sig i alla fall. Tog lite mer mätvärden igår. 0 ammonium och 320 kalcium. De är ju bägge låga, hade hoppats på mer ammonium ... undrar hur det skall gå med cykeln. Skall ta helt nya värden på onsdag så får vi se åt vilket håll det barkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag skall ta det lite lugnt :)

Någon menade på att mitt testkit från JBL kanske inte var att lita på, är det verkligen så dåligt?

Mina tester för ammonium/kalcium är från Sera - hur är det med dom? Jag är lite orolig för mitt kalciumresultat - kommer det att justera sig när min aragonitsand har fått "smälta" lite? Är ju massor av gamla tomma snäckskal i sandbädden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder endast tester från Salifert, hade Red Sea's tester förut har för mig det fanns något JBL där oxå, å dom visade tokfel gång på gång på gång, alltså olika resultat tagna bara minuter efter varandra, så jag skaffade Salifert, dom visar iallafall samma värde när man mätar bara minuter efter varandra :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge som du har mätbart nitrit så kan du bortse helt och hållet från nitrat-mätvärdet. Nitrit stör nitrattester.

Ah, bra tips det visste jag inte. Men måste säga att kalciumvärdet stör mig, Red Coral Pro saltet skall ju ha exakt rätt kalciumvärde utmätt för deras akvarier/vattenmängd. Hoppas verkligen att det är Sera-testet som det är fel på. Har beställt kalciumblanding också dock för det kommer väl att förbrukas i längden ändå (av koraller och alger).

Passade även på att införskaffa den nya Hydor Korallia Evolution 2800 när jag ända var igång. Skulle väl egentligen ha lagt pengarna på en ny 980-standardpump då den knackar något fasligt. Men ny teknik är ju roligare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är dock väldigt blått - det har väl med att göra att det sitter ett 100% actinic och ett 50/50 i sedan den förra ägaren. Jag har inte riktigt bestämmt mig ännu om jag gillar det. Antar att man skulle få lite mer gult ljus om man tog bort actinic-röret och ersatte med ett annat 50/50. Men jag vet inte om det är bra eller ej - kommer att ha mjuka koraller i framtiden ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...